Kerstverlichting

Ds. W.G. Hulsman / Geen reacties

Vraag

Wat is de reden dat we in onze reformatorische kringen tegen kerstverlichting zijn?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

De reden die meestal genoemd wordt, is dat het afleidt van waar het werkelijk omgaat met Kerstfeest, namelijk om Christus. En daar zit ook wel wat in. Mensen zijn erg druk met kerstlichtjes. Drukker dan met Christus, Die het Licht der wereld is. En Die gekomen is om onze duisternis (van de zonde) te verdrijven. Wat zie je echter? Kerstfeest is helaas verworden tot een sfeerfeest. En juist in de donkere tijd waarin we dan leven, spelen lichtjes dan een bijzondere rol.

De reden die ook wel genoemd wordt, is omdat de lichtjes een heidense oorsprong hebben. Heel vroeger was er op 25 december een midwinterfeest. Men vierde dan dat het licht overwon over de duisternis. Dit ging met veel lichtjes gepaard. Toen men later op die dag het Kerstfeest ging vieren, bleven de (heidense) lichtjes bestaan. Om die een christelijk tintje te geven, bracht men ze in verband met Christus, het Licht der wereld. Maar... zo was het oorspronkelijk dus niet.

En wat mag er nu wel en wat mag er nu niet, zul je misschien vragen. Dat is moeilijk te zeggen. Een paar kaarsje of wat lampjes kunnen best gezellig zijn in deze donkere tijd. En daar is op zich ook niets mis mee. Voor ons speelt de heidense achtergrond van het Kerstfeest niet echt meer een rol. We moeten dan ook oppassen dat we met zulke dingen niet zo wettisch omgaan. Dan worden we helemaal beheerst door wat er allemaal niet mag.

Laten we niet vergeten waar het in wezen om gaat: U is heden geboren de Zaligmaker!
Wat betekent dat voor jou? Is dat geen licht in onze duisternis?

Ds. W. G. Hulsman

Ds. W.G. Hulsman

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Barneveld
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus

Tags in dit artikel:

Kerst