Godslasterlijke gedachten van duivel of eigen hart

Ds. W.N. Middelkoop / Geen reacties

Vraag

Ik las in een boek dat de duivel op verschillende manieren een mens kan aanvechten/bestrijden, namelijk als een "engel des lichts", als de duivel zelf (dus openlijk) en ook verborgen, dus dat hij je bepaalde dingen influistert op zo'n manier dat het net lijkt alsof je het zelf denkt (“Redelijke Godsdienst, Brakel”). Zelf heb ik veel last van godslasteringen die door mijn hoofd gaan en ook gedachten als: "zou God mij nog willen vergeven?" Omdat veel gedachten specifiek tegen de Heilige Geest ingaan ben ik ook vaak bang dat ik de zonde tegen de Heilige Geest gedaan heb. Meestal probeer ik deze gedachten weg te duwen, maar soms geloof ik er zelf bijna in en dat vind ik heel erg.

Nu is mijn vraag: Als je geen kind van God bent, kan de duivel je dan ook op zo'n ‘verborgen’ manier aanvechten, of geldt dat alleen voor een kind van God en dat het bij mij uit mijn verkeerde hart komt. Voor alle duidelijkheid dus: Mag je deze gedachten, die van jezelf lijken, aan de duivel wijten, of moet je jezelf daarvan de schuld geven vanwege je zondige hart? Ik zou het heel graag willen weten omdat ik er best heel erg ongerust over ben.

Antwoord

Geachte vragensteller,

Ik zou op 2 dingen in je brief willen ingaan:

1. Je angst dat je de zonde tegen de Heilige Geest hebt gedaan
2. De vraag of godslasterlijke gedachten van de duivel zijn of uit jouw hart komen?

1. Je angst dat je de zonde tegen de Heilige Geest hebt gedaan. Deze zonde is een hele speciale zonde. Je leest erover in Mattheus 12:22-32. Jezus doet daar een wonder. Een mens van de duivel bezeten, wordt bevrijd en genezen. De farizeeërs moeten erkennen dat Jezus hier Zijn goddelijke macht toont. Heel bewust weigeren ze dat en schrijven Jezus werk toe aan de duivel. De zonde tegen de Heilige Geest wil dus zeggen dat je erkent dat God werkt, maar het bewust afwijst en aan de duivel toeschrijft. Het gevolg is dat je dan gaat verharden. Je hebt geen last meer van je zonden en geen behoefte aan berouw. Als ik je brief lees krijg daarvan een heel andere indruk.

2. De vraag of godslasterlijke gedachten van de duivel zijn of uit jouw hart komen? De duivel is er altijd op uit om de Heere en Zijn werk kapot te maken en verdacht te maken. Daarbij doet hij er alles aan om slechte gedachten in ons hart en hoofd wakker te roepen over de Heere. Het letterlijk 'ellendige' is dat deze gedachten van nature ook in ons hart leven. De duivel heeft dus een voedingsbodem in ons hart. Het is dus niet juist om de duivel overal de schuld van te geven. Jij bent zelf verantwoordelijk. En in ons hart leven deze gedachten. Ik merk dat je daarvan geschrokken bent. Daar ben ik blij om. Van nature hebben we hier namelijk helemaal geen last van. Nu is het alleen belangrijk wat je daarmee doet. De duivel zal je influisteren dat je zo slecht bent, dat je niet naar de Heere mag gaan. Maar dat is een leugen!! Vlucht met je zonde en schuld naar de Heere toe. Buig voor Hem je knieën en kom met je gebroken hart tot Hem.

Tenslotte wil ik je zeggen dat niet alleen een onbekeerd mens last heeft van deze zonden. Ook na bekering kan ene mens vaak schrikken van wat er in het hart leeft aan slechte gedachten over de Heere. En dat terwijl de Heere zo goed is! In ieder geval zal de duivel deze slechte gedachten juist in je hart laten ontbranden als hij merkt dat je hem niet langer wilt dienen, maar de Heere wilt dienen.

Ds. W. N. Middelkoop

Tags in dit artikel:

zonde tegen Heilige Geest