Moeilijk om te bidden

Ds. W. C. Meeuse / 3 reacties

Vraag

Is bidden moeilijk? En zo ja, waarom?

Antwoord

Bidden is erg moeilijk. De discipelen vroegen het aan de Heere: leer ons bidden. En Jezus leerde hen bidden (Luk 11:1). De Heilige Geest wil in ons bidden als wij het niet meer weten.

We zeggen tegen kinderen wel: bidden is praten met God. In bijbelse taal: Gods aangezicht zoeken. En Hij laat zich vinden. In de Bijbel vinden we op verschillende plaatsen een oproep om voortdurend te bidden. Niet alleen onze nood klagen. Maar ook de Heere loven en danken. “Bid zonder ophouden” (1 Thess 5:17). Een afhankelijk leven is ook een biddend leven.

Waarom is bidden nodig? Denk aan het antwoord wat de catechismus geeft (Zondag 45): het is het voornaamste stuk van de dankbaarheid. Dan wordt bidden danken en danken bidden. Ik raad je aan eens een boek je over het gebed te lezen. Aan te bevelen: Ds. F. Bakker “Gebedsgestalten” (De Banier); Andrew Murray “Bidden zonder ophouden” (De Banier); J. C. Ryle “Hoop op God, sla 't oog naar boven” (Den Hertog); J. C. Ryle “Bidt u wel?” (IZB -Amersfoort).

Ds. W. C. Meeuse

Tags in dit artikel:

bidden
3 reacties
Lisanne
Ik wil niets afdoen aan het antwoord, maar toch ook mijn eigen ervaring opschrijven.

Wat mij betreft is bidden helemaal niet moeilijk! Ik vind het heerlijk om mijn hele hart bij God uit te storten. Gewoon alles kunnen zeggen hoe ik het ervaar. God begrijpt het toch wel.. Roep en zeg het liever vanuit je hart, dan dat je een prachtig gebed opzegt..

Natuurlijk zijn er vele richtlijnen in de Bijbel te vinden, is het goed om God eerst te danken en te prijzen, moeten we bidden naar Zijn wil enz. enz., maar daarnaast is het goed om te beseffen dat je gebed niet aan allerlei voorwaarden moet voldoen om het aanvaardbaar te maken voor God.
Misschien is het een idee eens van anderen 'af te luisteren' hoe zij dit doen. Vaak verrijkend!
Antonia
Ik ben blij dat er een biddende Hogepriester in de hemel is.
Mona
Ik ben het met Lisanne eens, en tegelijk ook met Antonia.
Want soms is bidden heel makkelijk en heerlijk. En soms is bidden zo moeilijk, dat je het niet meer kunt. Als er dan geen Hogepriester was!
Het is niet alleen moeilijk, of alleen makkelijk.