Hemel of hel, beseffen wij het wel...

B. Noteboom / Geen reacties

Vraag

Enkele maanden geleden sprak Bert Noteboom in de gemeente over het thema: “Hemel of hel, beseffen wij het wel...” Het was een hele indrukwekkende boodschap die hij bracht. De tegenstelling het is óf, óf. Licht of donker; Hemel of hel; Jezus of satan.

Ook zei hij: Je weet waar je staat. En daar zit ik mee. Ik zou wel eens aan hem willen vragen: kan dat? Ik weet waar ik sta, ik denk er tussen in. Ik volg Jezus, maar soms ben ik zo zondig bezig dat het er meer op lijkt dat ik satan volg. Mijn zielenwens is het volgen van Jezus maar de werkelijkheid is vaak zo anders.

Vraag twee aan hem is: U heeft zorg over de Nederlandse christenen, vanwege het gewone leven. Hoe bedoelt u dat? Veel heb ik van uw woorden geleerd. Deze vragen zijn blijven steken. Ik hoop dat er een antwoord op komen mag.

Antwoord

Dag goede luisteraar!

Fijn om zo een reactie te vernemen... Wanneer je soms voor jongeren spreekt weet je nooit of het aankomt en is elke reactie een weerklank! Als ik het goed heb, stel jij mij twee vragen: 1. Kun je tussen hemel of hel, Jezus of satan in zitten? 2. Welke zorg ik heb over de Nederlandse Christenen?

Het antwoord op vraag 1 is: nee. Dat kan niet. Het is niet hemel en hel, Jezus en satan, maar of, of. Hoe kan dat dan? Zul je zeggen, dan is het bij mij misschien niet echt. Zelfonderzoek is altijd goed maar onnodig twijfelen hoeft nooit! Zeker niet over het geloof in de Heere Jezus Christus. Je kunt je er natuurlijk wel tussenin voelen. Zeker als je naar jezelf kijkt. Zonde, zonde en nog eens zonde. Volg ik nu Jezus? Het is je hoogste verlangen Hem te volgen en in Hem te geloven en toch de driehoofdige vijand trekt je met alle macht bij Hem vandaan! Dat is de strijd die in elk geestelijk leven gevoeld zal worden. Paulus zegt het ook: Het goede dat ik wil doen, dat doe ik niet, en het kwade dat ik niet wil dat doe ik. Maar zou Paulus zeggen, ik sta aan de kant van de satan/hel? Helwaardig, ja dat wel. Maar dankzij het bloed van de Heere Jezus Christus en dat ALLEEN mag ik weten aan Zijn kant te staan!!!

Luister eens naar Psalm 73:14: “Wie ver van U de weelde zoekt vergaat eerlang en wordt vervloekt. Gij roeit hen uit die afhoeren en U de trotse nek toekeren. MAAR... ‘t is mij goed mijn zaligst lot. Nabij te weten bij mijn God. ‘k Vertrouw op Hem, geheel en al, de Heer, wiens werk ik roemen zal!”

Heerlijk nieuws! Vind je niet? Heb jij ook niet het diepe verlangen om dicht bij God te leven?!

Nu je tweede vraag 2. Welke zorg ik heb over de Nederlandse Christenen?

Wij Nederlanders zijn druk, druk en nog eens druk. En christendom verkleint, de bijbel verdwijnt. Gebeden worden schietgebedjes. Het werk gaat door, wordt meer en meer; het geloof wordt gewalst onder de grote werkdruk. Christenen, ze horen te stralen! Christen, het horen mensen te zijn waar je het aan ziet: Zij hebben zekerheid! Zij hebben vastheid! Zij bezitten echte liefde! Is Christen zijn alleen uitblinken op je werk! Ook, maar niet alleen! Daar maak ik mij grote zorgen over. De wereld is zo ontzetten leeg, maar veel christen ook! Ik ga dit antwoord afsluiten.

Zijn wij lichtjes in de duistere wereld? Laat ons gebed zijn om meer licht! De olie is m.i. bij velen bijna op! Is het een beetje duidelijk?

Bedankt voor je reactie en wanneer er meer vragen zijn hoor ik het wel!

Hartelijke groeten,
Bert Noteboom jr