Wisselen van kerkverband

Ds. H.H. Klomp / 3 reacties

Vraag

Ik las pas het volgende in een antwoord op een vraag over het wisselen van kerkverband: De afgelegde belijdenis was een vrijwillige uiting van betrokkenheid met de plaatselijke gemeente. Er is voor God en Zijn gemeente beleden dat men het van harte eens is met de boodschap van Gods Woord zoals die gebracht wordt. Deze levenskeuze verandert niet bij een verhuizing. Mijn vraag: Het kan toch zijn dat je in de loop van de tijd de dingen anders bent gaan zien? En het kan toch ook zo zijn dat er een andere dominee is gekomen die wezenlijk anders preekt dan degene die er stond toen je daar belijdenis deed? Als je er niet meer achter kan staan, waarom dan dwingen?

Antwoord

Beste vragensteller,

Jouw vraag staat tegen de achtergrond van de kerkelijke verdeeldheid - als ik het goed inschat. Als je belijdenis doet van je geloof in de kerk waar een schriftuurlijk-bevindelijke waarheid wordt gepreekt, dan kies je ook voor de openbaring van Gods kerk in die plaatselijke gemeente. In een andere gemeente (van hetzelfde kerkverband) kun je je soms niet thuis voelen, omdat de prediking daar helaas anders is. Dat kan na verhuizing b.v. de keuze voor een andere kerkgemeenschap beinvloeden. Daarmee blijft de oprechtheid van je geloofsbelijdenis m.i. wel in tact.

Wel is het soms zo dat jongeren te jong tot belijdenis komen. Hun ontwikkeling is dan nog niet uitgekristalliseerd. Daar moet wel aandacht voor zijn. Het moet niet zo zijn dat je b.v. het ene jaar met overtuiging in een bepaalde CGK-gemeente belijdnis doet. En 1 of 2 jaar later overgaan naar een of andere evangelische gemeente. Voor een uitgebreider antwoord zou ik meer van je omstandigheden moeten weten. Hopelijk biedt dit antwoord toch een (eerste) aanzet.

Groet en gezegende feestdagen!

Ds. H. H. Klomp

3 reacties
jaarmaro
Hoe zit het dan als je bij bv de PKN belijdenis van je geloof aflegt en bij een andere kerkgenootschap belijdenis van de leer aflegt
dominerik
...een andere dominee die wezenlijk anders preekt ... Je doet toch geen belijdenis voor een dominee???
dominerik
Een dominee behoort het beleid niet te bepalen; dat doet de kerkenraad!