Preken voor dominees

Ds. A. Goedvree / 1 reactie

Vraag

Luisteren dominees op zondag ook naar een preek van een andere dominee of horen ze bijna nooit een andere preek?

Antwoord

Beste vragensteller,

Ik zou je vraag als volgt willen beantwoorden:

1. Elke dominee moet ook geestelijk gevoed worden door het Woord. Luisteren naar een preek van anderen is daarom goed en gewenst.

2. Elke dominee doet er goed aan om ‘kerkbreed’ te luisteren naar andere predikanten - dus van verschillende modaliteiten en kerkgenootschappen.

3. Elke dominee doet er goed aan om ook regelmatig te luisteren naar zijn eigen preken, om te horen hoe die overkomen.

4. Niet één dominee mag luisteren naar preken van anderen, om vervolgens de preek van een ander zelf te gebruiken. Je mag je door anderen laten ‘inspireren’, maar nooit mag je een preek plagiëren.

Vriendelijke groeten,
Ds. A. Goedvree

Tags in dit artikel:

predikantpreek
1 reactie
Boanerges
In de punten 1-3 beluister ik een prima advies van deze predikant hoewel ik wel vermoed dat punt 2 steeds minder zal voorkomen naar mate de predikant/voorganger zich tot de "rechterflank" van de kerk rekent. Ik vrees dat men zich daar juist ontzettend zal afzetten tegen alles wat niet "zuiver" genoeg is naar eigen maatstaf.

Verder vraag ik me bij punt 4 af wat hiervan nu de reden is. Waarom zou een preek die op schrift is gesteld en als "leespreek" te boek staat (in bevindelijke kring soms al honderden jaren) wel geregeld in verschillende gemeenten kunnen worden uitgesproken terwijl een voorganger altijd maar een nieuwe volgorde van zijn woorden moet kiezen. De boodschap is in de grond van de zaak toch elke zondag gelijk?

Mooie gedeelten van zijn collega verwerken in zijn eigen preek geeft een predikant juist de ruimte om zijn tijd in bijvoorbeeld het pastoraat in te zetten. Daarnaast wordt deze gave (van de predikant die als eerste deze woordensamenstelling of dit gezichtspunt gebruikte) juist in het hele kerkverband gebruikt.