De rust en vrede die alle verstand te boven gaat

Ds. B.J. van Vreeswijk / Geen reacties

Vraag

De rust en vrede die alle verstand te boven gaat, wat is dat precies? Ik hoor het de laatste tijd wel veel. Heeft dit te maken met wedergeboorte?

Antwoord

Beste vragensteller,

De woorden van je vraag zijn iets anders geformuleerd terug te vinden in Filippensen 4:7. Ze staan in een gedeelte waar vele bijbels boven hebben staan: vermaningen. Op zijn minst moet je daarbij ook denken aan: aansporingen, vertroostingen. Paulus wijst op de diepe inhoud van het geloof in God door de Heere Jezus Christus. In die zin spreekt hij de gemeenteleden aan als ware gelovigen, wedergeboren mensen. Kennen die geen strijd, moedeloosheid of droefheid? Ja natuurlijk. Maar, zegt Paulus, zie dan toch op Christus. Overdenk Zijn volbrachte werk, wees bezig met de door Hem verworven genade. Hij heeft gezegd: Ik ben met u al de dagen tot de voleinding van de wereld. Wees daarom niet bezorgd, roep de Heere aan, leg Hem alles voor. Hij zal, ondanks moeilijke omstandigheden vrede in het hart geven. Die bestaat in houvast, vertrouwen, rust, overgave.

Ongelovige mensen begrijpen dat niet. Hoe kun je nu terwijl... zo rustig zijn? Denk bijvoorbeeld aan Psalm 62: Mijn ziel is immers stil tot God... Die menselijk onbegrijpelijke vrede bewaart bij het geloof in Jezus.

Ds. B. J. van Vreeswijk