PMS/PMDD

drs. N. Wolswinkel / 2 reacties

Vraag

Al jaren tob ik met m'n lichamelijke en psychische gezondheid. De ene dag/maand/uur/week gaat beter als de andere. Heel wisselend. Mijn schildklier was niet goed en de internist hield het daarom op klachten i.v.m. te snel en te langzaam werkende schildklier. Na verloop van tijd (jaren) bleef de schildklier stabiel en werd hij door de huisarts  gecontroleerd en niet meer door de internist. Bij de huisarts legde ik ook m'n psychische klachten wederom voor. Hij adviseerde een psycholoog, maar daar wilde ik niet aan. Maar de zaak verergerde alleen maar en heb ik toch de stoute schoenen aangetrokken en me tot een psycholoog gewend. Daar heb ik diverse gesprekken gehad en zij vermoed dat ik PMDD heb (de ernstige vorm van PMS). Ze wil dit echter heel goed uitgezocht hebben. En dan wel bij iemand die er in is gespecialiseerd. Ben ooit al eens bij de gynaecoloog geweest i.v.m. heftig bloedverlies en ik weet dat hij toch gelijk zegt om de Mirena (spiraaltje) te doen. Echter, ben ik zeer huiverig voor al die hormonen en bijwerkingen daarvan. Ook anti-depressiva trekt me niet zo. Op internet lees je eigenlijk overal dat er geen pasklaar medicijn is dat helpt. Het is overal gokken en uitproberen. Ik heb eigenlijk een hekel aan medicijnen. Te meer omdat ik ook al heel m'n leven schildkliermedicijnen moet gebruiken. Ik baal er erg van en wordt er niet vrolijker van. Weet u iemand die betrouwbare adviezen kan geven en wel degelijk kennis van PMS/PMDD heeft?

Antwoord

Ik weet niet een specialist.

Wat betreft PMDD en PMS: dat zijn wel goed herkenbare beelden, er is een heel cyclisch klachtenpatroon, ze treden op in de twee weken voor de menstruatie. Ik lees niet heel duidelijk zo’n vast patroon in je verhaal, maar misschien is het er wel.

Het wondermiddel voor deze klachten heb ik niet, en bestaat ook niet. Wat mij opvalt is dat je er wel wat mee wil, en vervolgens allerlei blokkades legt, in het bijzonder dat je geen medicatie gaat slikken. Nu hoeft dat niet, maar toch... Wanneer je er zoveel last van hebt, begrijp ik niet zo goed die blokkade. Je kunt het toch twee maanden proberen?

Drs. N. Wolswinkel

2 reacties
AnnekeSlingerland
Beste,

Jouw verhaal is heel herkenbaar.
Zelf heb ik er ook al jaren last van en overgaan zal het niet, maar je kan je klachten wel verlichten.
Ik begrijp je afwijzingen op bepaalde behandelingen, die had ik zelf eerst ook.
Maar uiteindelijk heb je er alleen maar baat bij.
Antidepressiva helpt goed tegen pmdd.
Zelf heb ik een hele goede ervaring bij de fem-poli in Zwolle die ook op dit gebied deskundig is.
Momenteel zijn mijn klachten gereduceerd tot 1 week in de maand en 4 goede weken!
Dus doe je voordeel met deze reactie.
anina
Weet je leeftijd niet en ook niet of je nog een kinderwens hebt.
Lees dat je ook heftig bloedverlies hebt. Dan zou je evt in aanmerking kunnen komen voor een novasure behandeling. Het baarmoederslijm wordt dan weggebrand en de menstruaties worden dan minder hevig of blijven uit. Veel vrouwen hebben als prettige bijwerking een drastische afname van pms klachten. ( de geleerden weten nog niet precies hoe dit komt, maar het wordt opvallend vaak gemeld)
Nadeel aan deze behandeling is, dat je geen kinderen meer mag krijgen.