Broertje kijkt pornoplaatjes

Ds. P.D.J. Buijs / Geen reacties

Vraag

Mijn zusje en ik hebben ontdekt dat mijn broertje van dertien jaar seks/pornoplaatjes kijkt op internet (Filternet). We zijn hier erg van geschrokken en willen hem hier op de beste manier in helpen ervan af te komen zonder dat onze ouders hiervan af weten. Hij weet op dit moment nog niet dat wij dit van hem weten. We hebben bewijsmateriaal gevonden door in het geschiedenisbestand van de computer te kijken en hadden ook al eerder een link onderaan gezien. Maar toen was het nog niet zeker of hij het werkelijk had gedaan, of dat het per ongeluk was gebeurd. Hoe kunnen we hem op een goede manier benaderen?

Antwoord

Het lijkt me het beste dat je hem een keer met z`n tweeën spreekt en eerlijk zegt wat je ontdekt hebt. Nu is het natuurlijk de toon die muziek maakt. Laat merken dat zijn (eeuwig!) welzijn je aan het hart gaat en dat je niet met hem spreekt om hem eens `lekker` met zijn fouten te confronteren. Je zou een vraag kunnen stellen: hoe komt het dat je zoiets doet?

Op zich is het, gezien de leeftijd van jullie broertje, goed te plaatsen dat hij belangstelling krijgt voor het andere geslacht. Daar is niets mis mee. Alleen: zulke gevoelens moeten wel gekanaliseerd en begeleid worden. Misschien weet hij er geen weg mee en is hij daarom dit pad op gegaan. Hopelijk lukt het om er met hem over te praten hoe mooi de Heere de seksualiteit bedoeld heeft: in de relatie tussen een man en een vrouw. Dat je er ook mag bidden dat de Heere je te Zijner tijd een goede, godvrezende man of vrouw geeft. Wijs hem erop dat hij dit moet belijden aan de Heere, er meteen mee moet breken en dat er dan ook vergeving is.

En mocht het zo zijn, dat je toch merkt dat hij ermee doorgaat, dan zul je tegen hem moeten zeggen dat je er met jullie ouders over moet spreken. Dan moeten er immers ook passende maatregelen worden genomen.

Overigens: het filternet is juist bedoeld om dit soort plaatjes weg te filteren. Je bedoelt dus of een andere provider dan filternet, of filternet is toch niet zo dicht als we dachten. Voordat je het gesprek aangaat: ga eerst in gebed tot de Heere om van hem wijsheid te vragen. Sterkte!

Met hartelijke groet, ds. P. D. J. Buijs

Lees meer artikelen over:

porno