Beginnen met geloven

Ds. M. (Michel) van Heijningen / 1 reactie

Vraag

Mijn beste vriend is christen. Ik ben al een paar keer met hem mee de kerk geweest en dat is best wel goed bevallen. Maar het lukt mij gewoon niet om te geloven. Ik zie bij hem wel dat het geloof echt werkt. Maar hoe moet ik beginnen met geloven? Ik probeer soms te bidden en de Bijbel te lezen, maar op een of andere manier doet het me heel weinig. Ik wil wel geloven dat er een God is die graag wil dat ik hem opzoek, in de Bijbel en in bidden, maar het lukt me niet om dat goed te doen, terwijl dat toch de vereiste is van een christen. Ik mis het gevoel dat God ook echt naar me luistert, terwijl ik inmiddels wel geloof dat God bestaat. Misschien komt het doordat mijn vriend een best wel radicale 'bekering' heeft gehad. Hij was bijna van de ene op de andere dag een compleet ander persoon, nu ben ik op zoek naar zo'n zelfde verandering maar dat komt natuurlijk niet zo makkelijk. Heeft u misschien tips?

Antwoord

Beste vriend(in),

Heel hartelijk dank voor je mooie vraag. Heel bijzonder om te lezen hoe je nadenkt over -en omgaat met- het geloof. En net zoals je zelf al merkt, geloven is niet maakbaar. Je zet niet een knop om en je gelooft. Zo werkt het niet. Wij missen uit onszelf het vermogen om te geloven. Het zit gewoonweg niet in ons.

En toch laat het je niet los. Waarschijnlijk niet logisch te beredeneren, maar je hebt het gevoel dat je gegrepen bent. Je merkt dat God er is en je ziet het aan je vriend. Weet je, dat is iets van Hemzelf. Hij openbaart Zich aan mensen, ook aan jou. Wanneer Hij dat doet in je leven, kom je niet los van Hem en kan het zover komen dat je niet meer niet kan geloven. Dan is geloven de enige optie...

Misschien heb je een relatie. Dan is er een moment gekomen in je leven dat er een vonk over sprong, zo zeggen wij dat. Opeens weet je: hij/zij is het. Met die persoon wil ik verder in het leven. Zo gaat het vaak ook in het geloof. En dan bij ieder op een unieke manier. Bij die vriend van je via een radicale bekering, bij jou misschien (zoals bij de meeste gelovigen) via een proces waarin je telkens weer en telkens meer van God ontdekt.

Ik wijs je op Hem die het geloof zelf werkt. God heeft Zijn Geest gegeven die ons overtuigt (Joh. 14 en 16) en het geloof geeft (Efeze 2:8). Hem heb jij nodig en Hem blijf je nodig houden, je leven lang.

Ik geef je daarom de raad om te bidden om de Heilige Geest (eventueel samen met je vriend). Lees eerst Lukas 11:5-13. Jezus belooft daar dat Zijn Vader de Heilige Geest altijd geeft als wij Hem bidden. Lees dit gedeelte, kniel neer en zeg het maar: “Jezus, ik houd U aan Uw eigen belofte. Geef ook mij de Heilige Geest, die mij leert geloven. Zonder de Geest redt ik het niet. Help mij. Uit genade alleen op grond van Uw eigen Woord.”

Weet je, soms zeggen mensen “God kan alles.” Dat is echter niet (helemaal) waar. Hij kan namelijk zo'n gebed niet onverhoord laten. Dat heeft Hij Zelf beloofd...

Nog een paar praktische tips:

1. De Heilige Geest wil je leren te geloven. Hij gebruikt daarvoor de Bijbel en de prediking. Aan jou de opdracht om daarin te lezen en daarnaar te luisteren. Met een gebed in je hart of Hij het gebruikt.

2. Zorg voor contact met meerdere christenen en vraag hen voor je te bidden. Misschien kan je in gesprek komen met een voorganger.

3. Overweeg een missionaire cursus te volgen, eventueel online, en ga in de christelijke boekwinkel eens op zoek naar boekjes voor 'zoekers'.

Van harte hoop ik dat dit antwoord je een een beetje helpt. Dat het een middel is in de Handen van God om jou verder te brengen. Voor een vervolgvraag sta ik open...

Je vraag heeft me geraakt en ik bid dat God je niet loslaat. Ik vertrouw erop dat Hij die in je ene goed werk begonnen is, dat zal voltooien (Fillp. 1:6).

Hartelijke groeten,
Michel van Heijningen

Lees meer artikelen over:

bekeringgeloven
1 reactie
205179
Complimenten voor het duidelijke antwoord!!!

Graag wil ik er nog 1 tekst aan toevoegen:

Zie, Ik sta aan de deur, en Ik klop, indien iemand Mijn stem zal horen, en de deur opendoen, Ik zal tot hem inkomen, en ik zal met hem avondmaal houden, en hij met Mij!!

Ga met God!