Aan zelfmoord denken

Ds. W.N. Middelkoop / Geen reacties

Vraag

Ik heb een misschien wat domme vraag, maar goed ik zit er nog al mee. Ik vraag me vaak af wat nu het doel is van dit leven? Ik weet dat God er voor me is en die houdt me gewoon tegen als ik aan zelfmoord denk. Als ik dan weer aan Hem denk, word ik gelukkig. Kunt u misschien mijn vraag beantwoorden vanuit de Bijbel, wat het doel is van dit leven?

Antwoord

Allereerst wil ik je zeggen dat je vraag helemaal niet dom is. Het is juist dom als een mens zich nooit afvraagt wat de zin van het leven is en waarom wij hier op aarde leven. Het is goed als een mens zich gaat afvragen wat het doel van zijn of haar leven is.

Ik begrijp uit jouw vraag dat je daar nogal mee zit. Blijkbaar drukt het leven je soms zo, dat het je bijna te zwaar wordt. Pak op zulke momenten je bijbel en vouw je handen om de Heere te vragen bewaard te worden de hand aan jezelf te slaan.

Je vraagt dus wat de bijbel zegt over de zin van het leven: God heeft de mens geschapen. Dat lezen we in Genesis 1 en 2. Als je die hoofdstukken leest, zie je dat God ons schiep om in harmonie met hem te leven, liefde tot Hem en elkaar te hebben en te zorgen voor Zijn goede schepping. In het paradijs leefden we in volledige harmonie met God en de medemens en de schepping. We hadden als doel van het leven om tot eer van God te leven. God is het waard dat wij Hem eren, prijzen en groot maken. God heeft ons gemaakt. En zoals een kunstwerk er voor zorgt dat de kunstenaar geprezen wordt door dat werk, zo wil God ook dat wat Hij gemaakt heeft (de schepping, jij en ik) ervoor zorgt dat Hij de Maker erin geprezen wordt.

Moet je de psalmen in de bijbel eens lezen hoe vaak we daarin worden opgeroepen de Heere te loven. Hallelujah, looft de Heere, lees je daar steeds weer. Helaas doen wij dit niet meer uit onszelf. Door de zondeval in het paradijs (Genesis 3) zijn wij eerrovers geworden. We hebben God Zijn eer ontroofd door Hem de rug toe te keren en ons te richten op de duivel, de zonde en onszelf. Sindsdien is een mens er niet meer op uit God te eren, maar zichzelf te eren.

Maar gelukkig is dit niet het laatste woord. Terwijl God geen schuld heeft aan de zondeval, is Hij toch degene die het weer goed wil maken. God de Vader, heeft Zijn eniggeboren Zoon gezonden, de Heere Jezus. Jezus was er altijd al. Hij is immers God. Hij is eeuwig. Hij deelde dus in de Goddelijke eer en heerlijkheid. Maar Jezus wilde mens worden. Hij heeft vrijwillig die eer en heerlijkheid afgelegd, toen Hij naar deze aarde kwam om aan te kruis te lijden en te sterven. Daardoor kan de Heere Jezus van eerrovers weer Godlovers maken.

En als jij door het geloof de Heere Jezus liefkrijgt, gaat de Heere in jouw hart werken dat je weer verlangt om de Heere te eren en groot te maken. Dan heeft je leven zin en een doel: Je bent hier dan op aarde om de Heere te eren en ook anderen daartoe op te roepen. Je leven is dan dus niet zinloos of doelloos.

Ik hoop van harte dat dit antwoord voor je verhelderend is en het mag uitwerken dat je mag gaan zien dat ook jouw leven zin heeft en een doel heeft en je door het geloof mag (gaan) zeggen: Nu leef ik niet meer voor mezelf, maar nu leef ik tot eer van de Heere. door het volbrachte werk van de Heere Jezus Christus.

Ds. W. N. Middelkoop

Tags in dit artikel:

suicide