Homoseksualiteit afkeuren met de teksten uit Leviticus

Ds. W.N. Middelkoop / Geen reacties

Vraag

Homoseksualiteit wordt soms afgekeurd door te argumenteren met de teksten uit Leviticus. Echter, waarom gebruiken we juist die teksten om homoseksualiteit af te keuren, terwijl we veel andere teksten uit hetzelfde boek niet meer letterlijk nemen of niet meer van toepassing verklaren?

Antwoord

In jouw vraag zitten eigenlijk twee dingen tegelijk. Allereerst noem jij het voorbeeld hoe mensen denken over homoseksualiteit. Daarnaast geef jij aan dat je de indruk hebt dat mensen nogal selectief omgaan met bijbelteksten.
Om met het laatste te beginnen: Ik denk dat je gelijk hebt dat wij mensen het gevaar lopen de bijbel selectief te lezen. Daarbij zijn we allemaal geneigd om teksten die ons aanspreken of ons te pas komen te benadrukken om teksten en gedeelten die ons niet welgevallig zijn te laten voor wat ze zijn. Jij bemerkt dat bij anderen. Ik denk dat we eerlijk moeten zeggen dat wij allemaal dat gevaar lopen. Dat is dus niet goed. De reformatie heeft ons niet alleen geleerd "sola scriptura" alleen de schrift, maar ook "tota scriptura", geheel de schrift.
Daarnaast kom je met het voorbeeld van homoseksualiteit. Je verwijst naar een tekst in Leviticus. En ik proef uit jouw vraag dat je zo iets hebt van; deze tekst uit Leviticus wil men wel met alle gevolgen voor homoseksuelen, en andere teksten laat men liggen.
Dan moet ik je erop wijzen dat er niet alleen in het O.T verschillende teksten spreken over homoseksualiteit als zonde, maar ook het Nieuwe Testament. Begrijp me goed: Het gaat dan niet om de persoon die een homofiele geaardheid heeft, maar om iemand die zijn geaardheid uitleeft.
Helaas zijn er voorbeelden dat er liefdeloos met zulke mensen in kerkelijke kring wordt omgegaan. Al wijzen we de homoseksuele praktijk af, we hebben in liefde naar de persoon om te zien.
Ik hoop dat ik je hiermee een stuk duidelijk heb gegeven. Anders moet je nog maar eens reageren.

Ds. W. N. Middelkoop

Lees meer artikelen over:

geaardheid