Kerkdienst verstoren

Ds. K. van den Geest / 6 reacties

Vraag

Wat moet je doen als mensen de kerkdienst verstoren, bijvoorbeeld met papier ritselen, met elkaar praten, slapen naast je (als je die persoon naast je wakker maakt helpt het niets, ze slapen veelal binnen 5 minuten weer) of voor je, wat dus voor mij storend is. Graag zou ik tips willen hebben om hier mee om te gaan. Om van plaats te verwisselen vind ik nogal wat, want er zal overal in de kerk wel iets zijn wat je kan verstoren, waardoor je de aandacht niet meer zo goed bij de preek of de leesdienst kunt houden.

Antwoord

Ik zeg, ga gewoon voor in de kerk zitten. Het gedrag van anderen in de kerkdienst (van praten tot slapen) verander je niet. Je kunt mensen er op aanspreken, dat zou goed zijn. Maar als je je ergert, kun je dat beter nalaten. Ergernis uitspreken werkt meestal niet. Het gaat pas helpen als je met mensen hierover in gesprek kunt komen. Gewoon kunt vragen: wat vind je nu eigenlijk zelf van hoe het gaat in de kerkdienst? Waarom zitten we daar? Hoe gedragen we ons?

Ja, dat is ook een goeie: zeg altijd “ons”. Geen beschuldigend wijzende vingers, naar de ander. Geen verwijt of veroordeling. Ook dat werkt gewoon niet. Het is niet de manier waarop Jezus ons voorgaat: met het oordeel waarmee jij oordeelt, zul je zelf geoordeeld worden. Kies dus voor wijsheid en liefde.

Maar nogmaals, mijn eerste advies is: als je last hebt van anderen, zorg dan dat je niet in de buurt van die anderen zit. En dat je niet of minder door die anderen afgeleid kunt worden. Dat kan als je vooraan gaat zitten. Geen mensen voor je, die je kunnen afleiden, waarschijnlijk naast je mensen die ook willen luisteren en de dienst actief willen mee beleven.

Dus: hoe moeilijk kan het zijn? Probeer het één (gesprek), en doe ook het ander (ergens anders zitten). Ik wens je gezegende erediensten.

Ds. K. van den Geest

Lees meer artikelen over:

ergerniskerkdienst
6 reacties
Autumn
Goed advies van de dominee om het gesprek met die persoon/personen aan te gaan.

Maar slapen in de kerk? Dat heb ik echt nog nooit meegemaakt! Vallen ze dan tijdens de preek in slaap of zo? Vind het eigenlijk ronduit respectloos en oneerbiedig. Blijf dan lekker in je nest liggen slapen als je je ogen niet kunt openhouden (en de preek blijkbaar niet boeiend genoeg vindt).
AHHK76
Misschien is het goed om ook te bidden voor de mensen aan wie jij je stoort?
drj
Mijn vader heeft slaapapneu en valt regelmatig (bijna) in slaap. Mijn moeder stoot hem dan aan om hem wakker te houden :-D
Het heeft bij hem niets met respect of eerbied te maken. Het is natuurlijk wat anders als je zaterdagavond tot in de kleine uurtjes doorzakt, zodat je van moeheid niet meer uit je ogen kunt kijken...
Autumn
@drj: Ik snap inderdaad dat het bij jouw vaders niets met respect of eerbied te maken heeft, maar dat hij er niets aan kan doen. En er zullen misschien wel meer mensen zijn die zoiets hebben en daarom de ogen dichtdoen in de kerkdienst. Ik doelde meer op mensen die vanwege het doorzakken van de avond ervoor of vanwege desinteresse in slaap vallen tijdens de dienst.
janvanverweg
ooit nam ik in mijn studententijd een vriendin mee naar de kerk. haar eerste keer. 2 banken achter haar zaten twee vrouwen op leeftijd licht snurkend te slapen. dat was zo bizar voor haar dat ze de tijdens de preek de kerk uitliep om buiten haar ingehouden schaterlach te luchten.
na afloop kwam de vraag waarom de mensen zo afstandelijk deden naar elkaar in de kerkbanken, kennen ze elkaar eigenlijk wel? en toonde ze begrip voor de slapers in de kerk; zo saai, eentonig en langdradig.
dorpeling
Mmm.. herkenbaar. Waar ik zit, zitten jongeren achter me nogal eens (hard fluisterend) te praten over van alles en nog wat, behalve over de preek. Ik heb tot nu toe een paar keer duidelijk achterom zitten kijken :) maar dat helpt helaas niet. In gesprek gaan is een optie, ik ben alleen bang dat ik dan snel teveel zeg omdat ik nogal driftig kan zijn. Verhuizen kan ook, maar dáááááág, ik zit er al meer dan 10 jaar en dan zou ik me laten verjagen door een stel broekjes die zich niet weten te gedragen wanneer ze niet meer bij pa en ma zitten?

Irritant en afleidend is het zeker, dus ik weet wat je bedoelt. Misschien dat ik ook iets met de tips van ds doe.