Houten kruis gemaakt

Ds. G.A. van den Brink / 5 reacties

Vraag

Ik heb, omdat ik dit een mooi symbool vind, een houten kruis gemaakt en in mijn slaapkamer neergezet. Het is ongeveer 40 centimeter hoog. Is dit prima om zomaar te maken en neer te zetten, of is het bijbels te onderbouwen dat dit beter is om niet te doen?

Antwoord

Beste vragensteller,

Het kruis is voor ons zo bekend, dat we nauwelijks meer beseffen wat een kruis was en hoe een tijdgenoot van Paulus of Petrus daarover dacht. Het kruis was het meest afschuwelijke martelwerktuig van de oudheid. In het bijzijn van kinderen werd niet over kruisiging gesproken. Cicero schreef dat een beschaafd mens het kruis niet alleen uit zijn woorden maar zelfs uit zijn gedachten verbande.

De kruisdood was ronduit luguber. De naakte gekruisigde stierf na een soms dagen lang durende doodsstrijd, een ontluisterende verstikkingsdood. Een gekruisigde was voor de Romeinen verachtelijk, voor de Joden een vervloekte. Zo iemand was door de bodem van menselijkheid en medemenselijkheid heen gezakt. Als je meer wilt lezen over de kruisiging, lees dan Crucifixion van Martin Hengel.

Een kruis had voor iemand in de oudheid dezelfde gevoelswaarde als voor ons een galg, of een guillotine. Niemand die het toen in zijn hoofd zou halen om een houten kruis in zijn kamer te plaatsen! Als je het doet, zou ik zeggen, doe het dan door Gal. 3:13 erbij te schrijven: “Christus heeft ons vrijgekocht van de vloek van de wet door voor ons een vloek te worden, want er staat geschreven: Vervloekt is ieder die aan een hout hangt.”

Met vriendelijke groet,
Ds. G. A. van den Brink

Tags in dit artikel:

kruis
5 reacties
Hanna
Het gaat niet in eerste instantie om het kruis, maar om de Kruiseling!
Jvslooten
Het lege(!) kruis is een teken van overwinning, van leven, van verzoening door voldoening. Het lege kruis betekend: HET IS VOLBRACHT! De dood is verslonden tot overwinning, schrijft de Apostel Paulus. Toen het leek of de Christus overwonnen werd heeft Hij Zélf overwonnen. Het woord van het kruis is een kracht van God (1 kor. 1:18) en een reden tot roemen (Gal. 6:14).
Anoniem_89
Mooi gezegd Jvslooten..
mortlach
Galg? Guillotine? In de moderne tijd zul je toch eerder aan de elektrische stoel of aan waterboarding denken? :-)
Antonia
Wat zoekt gij de Levende bij de doden?