Huidige ceremoniële wetten

Ds. W. Pieters / 2 reacties

Vraag

Aan ds. Pieters. Welke bijbelverzen/gedeelten bevatten zogenaamde ceremoniële wetten en welke (naast de Tien Geboden) gelden ook nu nog? Dit vraag ik omdat ik in liefde voor/naar God en mijn naaste wil leven zonder krampachtig wettisch te worden. En wat houdt het liefhebben van de Heere en van je naaste precies in? Als dit de samenvatting van de Tien Geboden is, hoe kun je dan het beste zien dat je de Heere ook daadwerkelijk liefhebt?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Het onderscheid ‘ceremoniële, burgerlijke en zedelijke wetten’ staat nergens in de Bijbel. Daarom is het niet zo eenvoudig om van vers tot vers (waar we een gebod aantreffen) te beoordelen of dit gebod of verbod ceremonieel is of burgerlijk of zedelijk.

Wat bedoelen we met deze woorden? Ceremonie betekent: plechtigheid. Ceremoniële wetten zijn wetten die gaan over de plechtigheden van de Israëlitische godsdienst, vooral in tabernakel en tempel. Denk aan offers, priesterkleding, wassingen, spijswetten. Dat deze wetten niet meer gelden, is duidelijk uit de geschiedenis van het gescheurde voorhangsel bij de kruisdood van Christus, het visioen dat Petrus in Handelingen 10 zag over reine en onreine dieren en vooral uit brief aan de Hebreeën.

De burgerlijke wetten vormen een veel moeilijker terrein. Het gaat hierbij namelijk steeds over dingen die te maken hebben met de zedelijke wetten. Wat bedoelen we met de uitdrukking zedelijke wetten? Zedelijke of morele wetten zijn wetten die voor alle mensen en in alle tijden en op alle plaatsen gelden, zoals: Gods Naam niet ijdel of oneerbiedig te gebruiken. Maar -om bij dit gebod te blijven- wat moeten we met de strafwet die dit zedelijke/morele (altijd geldende) gebod betreft?

We lezen in Leviticus 24 vers 11-14: “Toen lasterde de zoon van de Israëlitische vrouw uitdrukkelijk de NAAM, en vloekte. Daarom brachten zij hem tot Mozes. ... En zij leidden hem in de gevangenis, opdat hem naar de mond des HEEREN verklaring geschieden zou. En de HEERE sprak tot Mozes, zeggende: “Breng de vloeker uit tot buiten het leger, en allen die het gehoord hebben, zullen hun handen op zijn hoofd leggen. Daarna zal de hele vergadering hem stenigen.”

Moeten ook wij deze straf uitvoeren, in de tijd van het Nieuwe Testament, nu de natie van Israël -zoals deze in de eeuwen van het Oude Testament bestond, en waarvoor deze strafbepalingen waren gegeven- er niet meer is?

Denk ook aan de wetten die we -om een voorbeeld te geven- vinden in Deuteronomium 22. “U zult de os of het klein vee van uw broeder niet zien weggedreven, en u ervoor verbergen. U zult ze uw broeder ganselijk terugsturen. U zult de ezel van uw broeder of zijn os niet zien vallen op de weg, en u ervoor verbergen. U zult ze met hem ganselijk oprichten. Het kleed van een man mag niet zijn aan een vrouw, en een man mag geen vrouwenkleed aantrekken, want al wie dit doet, is voor de HEERE, uw God, een gruwel. Wanneer voor u een vogelnest op de weg voorkomt, in een boom of op de aarde, met jongen of eieren, en de moeder zittend op de jongen of op de eieren, dan mag u de moeder niet met de jongen nemen. U moet de moedervogel ganselijk vrijlaten. Maar de jongen mag u voor u nemen, opdat het u welgaat, en u de dagen verlengt. Wanneer u een nieuw huis zult bouwen, dan moet u op uw dak een leuning maken, opdat u geen bloedschuld op uw huis legt, wanneer iemand, vallende, daarvan afviel. U mag uw wijngaard niet met tweeërlei bezaaien, opdat de volheid van het zaad, dat u gezaaid zult hebben, en de opbrengst van de wijngaard niet ontheiligd worden. U mag niet ploegen met een os en een ezel te gelijk.U mag geen kleed van gemengde stof aantrekken, wollen en linnen te gelijk. Snoeren moet u maken aan de vier hoeken van uw opperkleed, waarmee u zich bedekt.”

Wie daar meer over wil lezen, kan een verklaring als van Matthew Henry raadplegen.

Ds. W. Pieters

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Elspeet
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:
2 reacties
helmuthoorn
Beste vragenstel(st)er.
Bedenk bij dit alles wel dat wij helemaal niets kunnen toedoen of afdoen aan ons eigen behoud.
Al zijn wij nog zo wettisch, of nog zo vroom.
De Wet kan ons alleen maar veroordelen.
Zij kan ons het hart breken, maar ons geen nieuw hart geven.
Gods Woord zegt het ons dat wij de Wet niet kunnen vervullen.
Dat wij niet weten, hoe dit te doen, dat wij het niet kunnen, omdat wij de daarvoor nodige gerechtigheid missen, vanwege onze val in Adam, dat wij het daarom ook niet hebben, het in wezen niet eens willen en er ook niet voor deugen.
En het daarom niet eens mogen.
Maar nu heeft God Zelf het nog willen doen; in en door het kruisoffer van Zijn geliefde Zoon, in Wie Hij een welbehagen heeft, de Heere Jezus Christus.
Wij worden niet gerechtvaardigd door onze bij voorbaat tot mislukken gedoemde werken der Wet, maar door het geloof van Christus, dat uit genade, en door de werking van Gods Heilige Geest aan de harten van Gods kinderen wordt gelegd.
Christus heeft de Wet vervuld en alleen door het geloof in Hem worden wij gerechtvaardigd en kunnen wij zalig worden.
emaildfj1atgmailpuntcom
Hallo Vraagsteller,
Hier een paar teksten:
1 Joh 3: 14 Wij weten dat wij zijn overgegaan uit de dood in het leven, omdat wij de broeders liefhebben; wie zijn broeder niet liefheeft, blijft in de dood.
16 Hieraan leerden wij de liefde kennen, dat Hij voor ons Zijn leven heeft gegeven. Ook wij moeten voor de broeders het leven geven. (elke dag)
1 Joh 4: Want wie zijn broeder, die hij ziet, niet liefheeft, hoe kan hij God liefhebben, Die hij niet gezien heeft?
1 Joh 5: 3 Want dit is de liefde tot God, dat wij Zijn geboden in acht nemen; en Zijn geboden zijn geen zware last.
Joh. 13: 34 Een nieuw gebod geef Ik u, namelijk dat u elkaar liefhebt; zoals Ik u liefgehad heb, moet u ook elkaar liefhebben. 35 Hierdoor zullen allen inzien dat u Mijn discipelen bent: als u liefde onder elkaar hebt.
Rom. 13: 8 Wees niemand iets schuldig dan elkaar lief te hebben; want wie de ander liefheeft, heeft de wet vervuld.
Als je in de liefde leeft heb je de wet vervuld. We moeten liefhebben zoals Jezus de mensen liefhad. Hoe kan dat er in ons leven uitzien? Wat betekent het elkaar lief te hebben? Ik communiceer daar graag over: emaildfj1@gmail.com