Harry Potter bekritiseerd, Lord of the Rings supergoed

Ds. A. de Lange / Geen reacties

Vraag

Ik wil graag weten waarom Harry Potter zo fel bekritiseerd wordt en waarom Lord of the Rings zo super goed is. In het verhaal van Lord of the Rings is het verhaal van Christus verweven. Dat vind ik nu zeer slecht. En Harry Potter is gewoon een sprookje wat niets te maken heeft met het geloof of een God. En er komen inderdaad vreemde wezens in voor, maar lees dan eens Openbaringen, daar kan ik me soms ook niets bij voorstellen.

Antwoord

Zonder een diepgaande inhoudelijke bespreking over de Harry Potter boeken (verder: HP) of over de "Lord of the Rings" (verder: LOTR) te houden zou ik het volgende willen aanreiken:

1. De overeenkomsten tussen HP en LOTR is dat er andere dan menselijke wezens in voorkomen en dat er een fantasiewereld geschapen wordt, waarin we met heel andere zaken te maken hebben, dan die wij in onze dagelijks waarneembare wereld ontmoeten. Dat is op zich niet verwerpelijk. Er ZIJN tenslotte andere dan menselijke wezens. De duivel is er bijv. ook. Verder is het mogelijk om, zoals ook C. S. Lewis dat gedaan heeft, d.m.v. een soort sprookjes en het schilderen van een fantasiewereld een positieve boodschap door te geven.

2. De reden waarom LOTR door sommige christenen redelijk positief beoordeeld wordt, is omdat ze er een (verhulde) christelijke boodschap in vinden. Duidelijk mag echter ook zijn dat "de mythe van midden aarde" niet ieder aanspreekt. Er is zelfs enig 'niveau' vereist om LOTR te kunnen lezen. Overigens beoordelen lang niet alle christenen LOTR positief. Al was het maar omdat de rooms-katholieke schrijver Tolkien toch ook bepaalde 'roomse' ideeën lanceert.

3. De HP-boeken zijn van een wat ander kaliber. Het zijn boeken die Harry Potter, de tovenaarsleerling, schilderen in een wereld waarin hij omgaat met geesten, tovenaars en allerlei zaken die je met het woord occult kunt betitelen. Bij het lezen van de Harry Potter boeken kun je als lezer gemakkelijk de indruk overhouden, dat die geestenwereld best interessant is en het kan er toe leiden dat jongeren en ouderen zelf in de Harry Potter wereld willen binnentreden. Dan komen ze gemakkelijk op occult gebied. Dat is dan ook de reden waarom sommige christenen gegronde bezwaren tegen het lezen van de HP boeken hebben. Anderen nemen het eerder voor de HP boeken op en geven aan dat het bij Harry Potter gaat om "de magie van de literatuur", niet om occultisme.

4. Als wij 'gewapend' zijn kunnen we van veel boeken kennis nemen. Maar wat is ons wapen? Van de onderdelen van de wapenrusting in Efeze 6 zou ik willen noemen: het gebed, en het Woord. Dat is dan wellicht de grote vraag: hoe staat het met ons bidden, en maken wij ons de Bijbel wel eigen? Zijn de LOTR-fans en de HP-fans ook trouwe lezers van de Bijbel?

Tags in dit artikel:

harry potterLOTRTolkien