Verplichte schooldokter

drs. A.J. van den Noort / Geen reacties

Vraag

Je bent als ouder niet verplicht om met je kinderen naar het consultatiebureau te gaan. Hoe zit het met de schooldokter? Het wordt wel verwacht denk ik, maar is het ook verplicht? Ons zoontje staat onder controle bij de kinderarts. De meerwaarde van een bezoek aan de schooldokter zie ik niet. Kunnen we dat beleefd en vriendelijk weigeren?

Antwoord

Beste vragensteller,

Ik kan mij je vraag voorstellen, maar ik zou wel het volgende in acht nemen. In Nederland is er al lang een goede basisgezondheidszorg. Hier valt het consultatiebureau, schoolarts etc onder. Het takenpakket van deze artsen/verpleegkundigen is met name ‘preventief’ van aard. Dit houdt in dat er vaccinaties gegeven worden, gezocht wordt naar bijvoorbeeld hartafwijkingen (luisteren met stethoscoop), oogafwijkingen (oogtest met Amsterdamse plaatjes-kaart), gehoorafwijkingen (gehooronderzoek vaak gelijktijdig met hielprik), zeldzame ernstige ziektes (hielprik).

De rest van de gezondheidszorg is met name "reactief" van aard: je komt met een klacht bij een dokter, deze stelt dan aan de hand van klachtenpatroon en eventueel aanvullend onderzoek een diagnose.

Als je kind onder behandeling is van de kinderarts zal daar een goede reden voor zijn. Een kinderarts doet over het algemeen het preventieve onderzoek van de schooldokter niet: dus geen oogonderzoek (afwijkend gezichtsvermogen, maar ook bijvoorbeeld het opsporen van een lui oog), bij jongens: onderzoek naar ingedaalde testikels etc.

Er bestaat dus een kans dat je (vaak eenvoudig te behandelen) zaken mist. Ik zou daarom adviseren om wel naar de schooldokter te gaan (uiteraard zijn alle preventieve onderzoeken/behandelingen vrijwillig, dus je mag ook vriendelijk/beleefd weigeren).

Met vriendelijke groet,
Art van den Noort

Lees meer artikelen over:

dokter