Dromen

Ds. P.D.J. Buijs / 5 reacties

Vraag

Laatst droomde ik dat ik in een land aankwam, waar een wildernis vol vreemde planten en dieren was. Die wilde ik zien, maar ik werd, samen met allen die daar aankwamen, weggeleid. Hoewel ik zo door had kunnen lopen, deed ik wat me werd gezegd, omdat iedereen dat deed. Wij werden een gang in gestuurd, omdat het daar schoner en veiliger zou zijn. Het licht was er mat en gedempt en de gangen waren krom. Ik besefte dat we gevangen zaten en maar rondjes bleven lopen. Toen sprak God tot mij en zei "Je hebt het recht je te verdedigen." Maar ik zag nergens wapens. Toen vond ik een lamp en ik vertelde aan de anderen, wat God had gezegd. Met die lamp sloeg ik de wanden stuk, tot een grote glazen koepel brak. Toen viel het licht binnen. Twee keer droomde ik dat ik een kerk binnen liep en op een van de stoelen een naamkaartje met mijn naam stond. Behoorlijk storend voor iemand die atheïstisch opgevoed is. Die tweede droom lijkt me duidelijk, mijn vraag is: wat maken jullie van de eerste?

Antwoord

Beste lezer,

Met dromen moeten we altijd voorzichtig zijn. Er kan heel wat in onze geest rondspoken wat op een bepaalde manier tijdens onze slaap gecombineerd wordt. Daarom moeten we met de uitleg van een droom helemáál voorzichtig zijn.

Maar sprak God in bijbelse tijden ook niet door dromen? Ja, soms wel. Maar dat had ermee te maken dat de Bijbel er nog niet (compleet) was. Nu is dat wel het geval. Daarom moeten we ons vandaag niet meer door dromen laten leiden, maar door het Woord van God. “Wij hebben het profetische Woord dat zeer vast is, en gij doet wel dat gij daarop acht geeft als op een licht, schijnende in een duistere plaats” (2 Petr. 1:19).

Een uitzondering vormt wat soms in de moslimwereld gebeurt. Iemand die de God van de Bijbel niet kent ontvangt een soort visioen waarin een lichtende gestalte verschijnt die de weg wijst naar bijvoorbeeld een christen of een christelijke gemeente. Als de persoon die aanwijzing opvolgt en zo tot het christelijk geloof wordt geleid, ziet hij/zij achteraf: Christus Zelf zette mij op dat spoor, anders was ik er nooit gekomen. Maar dan komt zo iemand dus uit bij... het Woord van God. En dat is voor ons allemaal de veiligste weg, waarin we ons nooit zullen vergissen.

Met een hartelijke groet,
Ds. P. D. J. Buijs

Lees meer artikelen over:

dromenvisioen
5 reacties
adriano313
Beste vragensteller, ter bemoediging

U schrijft dat u atheïstisch bent opgevoed. Bent u dan zelf ook atheïst? of staat u heel diep van binnen ook open God?

Wat ik zo bijzonder aan uw droom vindt is dat het een schets is van het bevrijdende licht versus een benauwde duisternis.
Persoonlijk geloof ik dat dromen iets kunnen weergeven van je eigen (onder)bewustzijn waarbij je alle dagelijkse zaken uit je leven verwerkt. Maar ik geloof ook dat er een geestelijke wereld bestaat. Die je met je natuurlijke ogen niet kunt waarnemen. In de Nederlandse cultuur wordt dit vaak als zweverig bestempeld, spreken mensen dat er meer is tussen hemel en aarde of wordt het opeens benauwd of angstig.

De bijbel leert dat God Geest is en een mens heeft gemaakt naar zijn eigen beeld. Hoe hij ook is. Dat houdt in dat u ook een geest heeft maar die u niet met uw natuurlijke ogen kunt zien. Vroeger sprak men nog wel eens meer over je geest maar tegenwoordig is het woord geest meer een aanduiding van iets spookachtigs

De bijbel leert ook dat God Liefde is en dit onvoorwaardelijk met jou wil delen.
Dit gaat heel diep want uiteindelijk draait onze samenleving en wereld om deze Liefde.

Liefde is persoonlijk ook al kun je samen hetzelfde liefhebben. Liefde gaat veel dieper dan een vriendschap, seksuele bevrediging, een intiem relatie etc.

Liefde kan nooit verplicht worden. Je kunt wel iemand een kus geven of er gemeenschap mee hebben maar als het hart van een mens niet open staat kun je ook geen liefde geven of ontvangen. Je wilt het vanbinnen gewoon niet.
Onlangs was het valentijn, velen openen hun hart voor die andere en een verbinding komt hierdoor tot stand. Wat je ook ziet zijn mensen die alleen praten over liefde, hierdoor niet in verbinding komen met die ander... praten heeft dus niet de functie om je met die ander te verbinden.

De Bijbel leert dat God jou ook persoonlijk vraagt: Mag ik jou hart hebben?(spr.23) Zodat Hij met jou in verbinding kan staan...God zegt dat vanuit het hart de oorsprongen zijn van het leven. (spr. 4). Het hart is naast de pompfunctie dus ook van levensbelang. Hij waarschuwt dat je het hart moet beschermen of bewaren boven alles wat je kunt bewaren. Waarom zou je denken?

Mensen die niet kiezen om lief te hebben doen juist het tegenovergestelde. Als God jou lief heeft dan geeft Hij iets van Zichzelf aan jou. Het tegenovergestelde is dat iemand juist iets van je afpakt. Iets wat jou toebehoort. Je kunt dus te maken krijgen met rovende tegenstanders

De bijbel leert dat God ook een tegenstander heeft. De duivel, een gevallen engel. Een cherubs die God zelf heeft gemaakt bij zijn schepping. Hoogmoed werd zijn val toen hij uit Gods Liefdevolle verbinding stapte en God van zijn troon wilde stoten.(ezech 28 en jes 14). De duivel heeft ook medestanders. Bij zijn val koos een derde van de engelen om ook uit de liefdevolle verbinding met God te stappen en in zijn val mee te gaan.
De Bijbel leert dat de duisternis staat voor de duivel en geen ander doel heeft dan te stelen, te roven en te slachten. Het tegenovergestelde van het Licht. Bied weerstand is het advies bij alle vormen van tegenstand, want dan zal hij van je vlieden. (Jak 4:7, Ef 6,13) dus dat is wat God ook zegt in de bijbel (net als in de droom)

Verder heeft u droom veel overeenkomsten met wat gewoon in de bijbel geschreven staat. We zijn gemaakt voor een leven in een hof vol natuur van bomen en dieren. We zijn gemaakt om de aarde te onderwerpen en over alle dieren te heersen. Lees u in de bijbel maar genesis 1, 2 en 3. Echter door alle lokkende praat van de duivel zijn we als mens uit onze oorspronkelijk situatie weggeleid naar een benauwde omgeving waar het licht aardig is uitgedoofd.

De lamp staat in de bijbel voor geest. Een lamp geeft licht, zo hoort een geest ook licht te geven. Jezus zegt in de bijbel een lamp is als een stad op een berg (je ziet het van verre) en je zet het niet onder je bed maar op een standaard in je huis om het te laten schijnen.
spr 20:27a zegt: De geest van de mens is een lamp des HEREN,( doorzoekende al de schuilhoeken van het hart)

De Bijbel kent twee gedeelten een oude wil (testament) en een nieuwe wil (testament)van God. Zonde staan hierin centraal als een vernietigende wijze waarop de duivel steelt, rooft en slacht waardoor een mens vaak niet toe komt waar hij voor gemaakt is.

Gods wil is dat je wel komt waar Hij je voor gemaakt heeft. Ieder mens heeft n.l een bestemming over zijn/haar leven en het is Gods verlangen dat iedereen veel vrucht draagt in zijn stukje natuur wat je van Hem gekregen hebt (jou stukje wereld). Echter omdat wij als mens van nature stervende sterven (langzaam aan sterven) kunnen wij niet zonder hulp van God. We kunnen eten en drinken maar onze geest, onze lamp gaat er niet door schijnen.
Het oude testament is een mooie voorbeeld van hoe mensen alles zelf uit eigen kracht moeten doen, Alsof je eigenlijk bestemd bent om het niet te halen. Het punt is dat onze lamp onze geest van onszelf uit kapot is! Onze geest is niet alleen donker en duister maar morsdood!!! Daarom heb je lamp (geest) licht en olie nodig en dat KRIJG je van God! net als in je droom!

Het nieuwe testament is een tijdperk dat je niet zelf iets hoeven te presteren... maar dat je uit genade olie en licht in je lamp (geest) mag krijgen!. Met de nadruk op gratis krijgen. Paulus zegt (de boodschap van) het evangelie is kracht Gods voor een ieder die (het evangelie) gelooft

Het evangelie in 1 zin is dat God zoveel van jou houdt dat Hij zijn zoon Jezus getuurd heeft zodat jij in Hem (en wat Hij gedaan heeft) kan geloven, hierdoor hoef je niet verloren te gaan maar mag je (in return) eeuwig Leven ontvangen. Door Jezus aan te nemen(joh 1)
Ik zou je willen adviseren om gewoon eens alle vier de evangeliën te lezen. Begin maar met marcus, =>matheus, =>johannes, =>lucas.

Johannes schrijft (joh1; 1joh1) dat Jezus het LICHT is. Net als buiten jou koepel. God is licht en in Hem is in het geheel geen duisternis. En het LICHT schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet gegrepen.

Hoe krijg je nu jou Licht? Hoe ga jij schijnen? Hoe maak je jezelf los uit een duister en beknellend leven. Door het Licht van God aan te nemen! De Bijbel is hier heel helder in
"keer je af van je oude leven, geloof het evangelie (het bloed van Jezus reinigt ons van alle zonden) laat u dopen en wordt gered!

Gaat mijn lamp dan schijnen?
Ja als jij je hart uit liefde aan Jezus geeft en je oude leven aflegt en hem Heer maakt geeft Hij je Zijn H.Geest.
Johannes zegt in hfdst. 1
"Hij kwam tot het zijne, en de zijnen (het volk van Israël) hebben Hem (Jezus) niet aangenomen. 12 Doch allen, die Hem aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven om kinderen Gods te worden, hun, die in zijn naam geloven; 13 die niet uit bloed, noch uit de wil des vlezes, noch uit de wil eens mans, doch uit God geboren zijn. "

Uit God geboren zijn heet ook wel wedergeboren worden. Opnieuw geboren worden.
Hoe wordt je wedergeboren? (en als je nu al weerstand ervaart, wedersta het)

Paulus zegt in Rom 10
"9 Want indien gij met uw mond belijdt, dat Jezus Heer is, en met uw hart gelooft, dat God Hem uit de doden heeft opgewekt, zult gij behouden worden; 10 want met het hart gelooft men tot gerechtigheid en met de mond belijdt men tot behoudenis.

Het punt is dat als jij van je vrouw of man houdt je dit voor de burgerlijke stand moet bevestigen wil je over een huwelijk kunnen spreken. Jouw hart verteld jou of je van haar/hem houdt en of je wel wil trouwen en verbonden wilt zijn tot de dood...
Zo mag je ook tegen Jezus zeggen dat je met Hem alleen verder wilt gaan.

Het gevolg van Jezus aannemen in je hart is dat Jezus jou schoon wast van alle zonden en ongerechtigheden. Hij wil jou leven verder genezen, bevrijden en herstellen.
Als je Jezus aangenomen ontvang je de H.Geest als onderpand. Je kunt het vergelijken met een prins geboren in een koninkrijk. Maar Johannes spreekt ook over de doop met de H. Geest. Mooi is dat Jezus hier het voorbeeld is want na zijn doop ontvangt Hij de doop met de Heilige Geest waarna zijn bediening begint. Je kunt het vergelijken met prins willem Alexander die van prins koning is geworden. Bestemd om te regeren (opb.5)

(Olijf)olie is het typebeeld van de heilige Geest. Alle kandelaren werden gevoed door de H.Geest. Is de olie bijna op dan spreekt men over een walmende vlaspit. Ook spreekt de bijbel over vreemd vuur. Vreemd vuur staat voor occulte beïnvloeding van je geest. Toverij en waarzeggerij zijn hier b.v. voorbeelden van.

God zegt in zijn woord dat een ieder de H.Geest kan ontvangen om daar voor te bidden. Bidden is vanuit jou hart (en mond praten met God. Wapens zul je verder niet vinden zoals in het natuurlijke. Jezus heeft de duivel verslagen door de wet van Mozes te vervullen. Daar ontleende de duivel zijn recht aan maar desondanks krijgt hij nog steeds voet bij mensen aan de grond die hem dat door zonde ook geven. Jij kunt niet persoonlijk tegen de duisternis vechten maar als christen heb je wel autoriteit. Paulus schrijft we zijn gezanten (ambassadeurs) van Christus en om basis daarvan heb je autoriteit. Daarom staat er boven een koninklijk bevelschrift "in naam van de koning" blablabla... en niet uit naam van b.v. klaas de deurwaarder e.d. .

We bestaan uit een lichaam, een ziel en een geest (1 Thes. 5:23). Bij de wedergeboorte komt onze ziel in vrede met God (Rom. 5:1) onze geest wordt levend gemaakt (Joh. 6:63a) (Efez. 2:1,5; Col. 2:13) ons lichaam wordt een tempel van de Heilige Geest.(1 Kor 6:19-20)

Door de H.Geest kun jij je verbinden met God. Hij is het die het vuur van God in je aanwakkert en je op deze manier jou lamp aansteekt. Hij reikt het dus aan.
Door je Levend gemaakte geest wordt je overgeplaatst van de macht der duisternis naar het Koninkrijk van de Zoon Zijner liefde in wie wij de verlossing hebben, de vergeving der zonden (1 kol 13).

Ook moet ik tegelijk denken aan: “het koninkrijk van God zien” is iets anders dan het Koninkrijk van God binnen gaan. Binnengaan is gedoopt worden in de H.Geest.
Door de waterdoop heen snij je, je oude leven af en stap je in de wereld van de Geest. Daarvoor is er ook 1. Bekeer je , 2. doop je, 3 en gij zult de gaven van de Heilige Geest ontvangen. De doop staat tussen de bekering en het koninkrijk van God binnen komen! Dan ga je wandelen door de Geest!

De gemeente van Jezus Christus is eigenlijk de kerk zoals we die vandaag kennen. De gemeente is ook het lichaam van Christus. Hij is het Hoofd en alle wedergeboren Christenen zijn delen van het lichaam. Maar alles wordt bij elkaar gehouden door één Geest. De Heilige Geest. Een kerk is eigenlijk een instituut van de gemeente zoals in handelingen beschreven wordt. Instituten hebben vaak een nadeel dat H.Geest nog wel eens geen ruimte krijgt om te onderwijzen, te leiden of te coachen i.t.t..een werelds-model. Van keizer Constantijn is bekend dat hij de grondlegger is van het institutionaliseren van de gemeente (lees de kerkgeschiedenis er anders op na)

Je droom over de kerk met jou naam bordje past ook binnen de bijbel. Elke wedergeboren Christen is persoonlijk geroepen om als een levende steen te dienen binnen de gemeente (1pet.2:4) “En komt tot Hem (Jezus), de levende steen, door de mensen wel verworpen, maar bij God uitverkoren en kostbaar, 5 en laat u ook zelf als levende stenen gebruiken voor de bouw van een geestelijk huis, om een heilig priesterschap te vormen, tot het brengen van geestelijke offers, die Gode welgevallig zijn door Jezus Christus.”
De gemeente is niet een plek waar je alleen maar verplicht dient….maar waar je bevestigd zal worden door je broers en zussen in je bestemming die God over je leven heeft. We zijn immers aan elkaar gegeven anders kunnen we geen lichaam vormen.

Allemaal hebben we van God gaven en talenten gekregen om niet zelfstandig….maar met elkaar te kunnen functioneren. Samenwerking dus ook in een bediening zodat niemand buiten zijn schoenen kan gaan lopen. Misschien heb jij wel gaven of talenten gekregen/ weggelegd waarbij de gemeente van Jezus Christus op een bepaalde plek ontzettend kan functioneren… God kan het je zeggen….

Als laatste is de gemeente ook de plek waar je geestelijk opgebouwd dient te worden. Heel vaak zijn mensen het niet met elkaar eens en bidden ze alleen in een hoekje of een huisgemeente etc. Maar een gemeente is een krachthonk, een plek waar gebouwd, getankt en toegerust wordt. Dus ontzettend cruciaal waardoor je geen solo-Christen kunt zijn.
Hiernaast bestaat er ook een gevaar dat de duivel je meer op de korrel zal nemen als je alleen bent. De bijbels spreekt over 1 strijder die 1000 verslaat en 2 die 10.000 verslaan.
Dat is de impact van gezamenlijk Christen zijn.

Tot slot wil ik dit tegen je zeggen. Zo te lezen heb je dromen gehad die je aardig parallel kunt leggen met de bijbel. Beelden in dromen of gedachten zal je altijd moeten toetsen aan de bijbel of het klopt. Persoonlijk denk ik dat er duidelijk overeenkomsten tussen zitten. Maar het is aan jou of jij je er in herkent en of je jou hart wilt openstellen voor Jezus. Misschien ervaar je weerstand, misschien niet. In iedergeval gaat jouw lamp (geest) pas schijnen als God (Heilige Geest) hem aansteekt. Dat wil Hij maar al te graag, Zijn Woord staat er boordevol van… God verlangt er dan ook naar om jou Heer te zijn….ik hoop dat je dit beseft. God zegt door Zijn Woord: Want Ik heb geen welgevallen aan de dood van wie sterven moet, luidt het woord van de Here Here; daarom bekeert u, opdat u leeft…" (Ezech. 18:32).

Bekeer je dan van je rondjes lopen
Open je hart voor Jezus en geeft het aan Hem
Hij Zal je vullen met Zijn H.Geest
Hij Zal je overplaatsen uit de macht der duisternis in het koninkrijk van het Licht
Hij zal een plaats geven in Zijn Lichaam (gemeente)
Je zal Leven tot in Eeuwigheid

De prijs?
Die was zo ontzettend hoog en is niet menselijk te betalen
Daarom heeft Jezus 2014 jaar geleden dat met zijn eigen lichaam voor jou betaald….
Als je dat gelooft zeg dan ja tegen JEZUS!
Hij is de weg,
de Waarheid
en Het Leven

Als je honger en dorst begint te krijgen naar meer van God Bidt dan het onderstaande gebed. Het zal je leven veranderen van wanhoop naar hoop. Van ellende naar bestemming, van pijn en verdriet naar vrede en blijdschap. Een totale makeover

Heere Jezus Christus hier ben ik,
Ik roep tot U en leg mij aan Uw voeten
Vandaag geef ik mijn leven over aan U
en ik besef dat ik een zondaar ben
U bent de enige die mijn leven kan redden
Omdat u gestorven bent aan het kruis voor mij
Ik nodig u uit Heere Jezus om mijn Herder te zijn
Ik buig voor U, kom in mijn hart
Vergeef mijn zonden, was mij schoon en vul mijn hart
Dank U wel dat U mij niet afwijst maar mij aanneemt als uw kind
En ik hierdoor vrede met God mag krijgen
En mag zeggen Abba Vader
Vul mijn leven Heere Jezus
Leidt mijn weg, open mijn ogen, vul mijn hart
Omdat ik het zelf niet kan
Heere Jezus, Dank U wel dat U er bent

Ik wens je in alles Gods zegen en schroom niet om een keuze te maken!

H.grt
dromer
Tot die droom was ik atheïst, maar stond open voor een abstract concept van God. Een oorspronkelijke oorzaak, die als begin stond van alle gevolgen. Ik vond dat je natuurkrachten kon definiëren als 'God'. Nu droom ik al jaren de raarste dingen, maar dit is me ineens wel duidelijk... Er is een God, en Hij heeft het een en ander te melden. Waarom Hij daarvoor mij uitkiest is me een raadsel, ik zat er niet op te wachten. Maar die dromen waren anders, die waren niet zoals andere dromen.

Voor de eventuele geïnteresseerde - ik droomde na het stellen van deze vraag nog 3 achtereenvolgende dromen: dat het paleis van de Oranjes vervallen was en geplunderd werd, dat er niks meer te koop was in de winkels (geen eten meer, alleen dure spullen die niemand wilde) en dat er zieke en gewonde mensen buiten in de kou stonden, zonder dokter of ziekenhuis.

Heb via internet een bijbel aangevraagd en ben maar eens gaan lezen. Amos 3:7 :) Ik snap dat de leer compleet is, maar of dat ook betekent dat hij niets en niemand meer bijstuurt? Dat strookt toch niet met die passage?

Ben ook naar de dichtstbijzijnde kerk gegaan, vond het een beetje onzin wat er werd verteld. Mensen met gloednieuwe dure kleren en make-up en sieraden, die zaten te knikken bij dat je eten met een groen vinkje op de verpakking moest kopen, bij wijze van 'rentmeesterschap'. Alsof de katoenindustrie niet een van de meest vervuilende is. Veel praten, weinig doen. Misschien moet ik een andere kerk vinden.

Overigens weet ik van gereformeerden alleen dat ze zwarte kousen schijnen te dragen, misschien klopt dat wel niet eens, dus hopelijk dat ik niemand voor het hoofd stoot ofzo... Ik ken uw mores niet.
dromer
PS. LOL@ Klaas de Deurwaarder :D
adriano313
@ Dromer mooie tekst amos 3, en ik hoop voor je dat je 3:8b ook pakt

Bij mij was het in het begin ook allemaal slikken en wennen omdat God gewoon in je leven "binnenstapt". Ik kon er ook niet om heen. Uit ervaring weet ik wel dat het heel fijn is als je in een kerk opgenomen wordt waar zonder omhaal Jezus zichtbaar wordt gemaakt en de Heilige Geest je persoonlijke begeleider is. Voor de rest kan ik je het advies geven om de vis van de graat te scheiden en laat het je vooral niet ergeren

Ik weet niet welk deel van Nederland je woont maar als je zin hebt om bij ons een keer mee te gaan dan bent je welkom. Mail mij anders. Vraag even via "Vragenformulier/ Stel hier je vraag" aan refoweb mijn mailadres.

Super dat je stappen hebt gezet, laat je gedurende je zoektocht niet ontmoedigen.
Wees bemoedigd dat je weet dat God geen natuurfenomeen is maar een persoon is die van jou houdt!

Be blessed en ik hoor het wel
grt
adriano313
PS. LOL@ had ook Sjakie de Deurwaarder kunnen heten :D