Schoonmaken in het ziekenhuis

Redactie Refoweb | 2 reacties | 21-02-2014| 08:08

Vraag

Ik heb al veel vragen gelezen over de zondagsrust. Ook heb ik de vraag en het antwoord gelezen waar de grens ligt m.b.t. zondagsrust. Nu is mijn vraag: ze hebben aan mij gevraagd of ik op zondag de toiletten wil schoonmaken in het ziekenhuis. Dit is een dienst ‘s middags, twee uurtjes (dus ik kan nog twee keer naar de kerk in onze gemeente). Is het verantwoord om deze dienst te doen? Wat vindt u daarvan? Ik vind dit zelf erg moeilijk.


Antwoord

Hygiëne is in een ziekenhuis van groot belang. Daar zijn levens mee gemoeid. Ook op zondag. Het valt o.i. dus onder de werken der noodzakelijkheid. Zie ook:

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/13461

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/18151

Lees meer artikelen over:

sabbatzondag

Mis niks, abonneer je op onze WhatsApp en wekelijkse nieuwsbrief

Dit artikel is beantwoord door

Redactie Refoweb

  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Divers
2822 artikelen
Redactie Refoweb

Bijzonderheden:

Mailadres: vragen@refoweb.nl


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
2 reacties
juni
21-02-2014 / 17:41
het hoort bij de hygiene.
ook de potten.met lisol/dettol
anders niet op zondag gaan werken.
schoonmaakbeurten is wat anders,lijkt me.
mp82
21-02-2014 / 22:06
bovendien is de sabbatdag, de zevende scheppingsdag, rustdag en dat is dus zaterdag en niet zondag. Helaas kan dit bij veel reformatorische mensen er niet in.

Zondag is de dag van Christus opstanding. Heeft dus niets met het tiende gebod te maken.
Traditioneel gezien is het een goede gewoonte om te rusten van ons werk en die dag te wijden met de gemeente aan God.

Ik wil maar zeggen dat je Gods gebod niet overtreed door betaald een wc schoon te maken op zondag.
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.

Terug in de tijd

Bevestiging van geloof

Aan dominee Schakel. Dank voor uw antwoord op de vraag 'Bidden of God me wil bekeren'. Ik ben niet de vragensteller maar herken me wel in de vraag. Mooi hoe u aan het einde het gebed woorden geeft. ...
Geen reacties
21-02-2024

Twijfelen over van alles

Ik ben een meisje van 23 jaar. Heb verkering en werk en fijne familie en vrienden. Zit verder goed in mijn vel. Alleen één ding wat ik moeilijk vind; ik heb in heel veel dingen dat ik erg twijfel en s...
Geen reacties
21-02-2009

Vrouwen herkennen opgestane Jezus niet

Waarom herkenden de vrouwen de opgestane Jezus niet? En waarom eindigen alle vier de evangeliën anders met het einde van Jezus?
Geen reacties
21-02-2006
design website door design website by Mooimerk website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis hosting website door hosting website by STH Automatisering
Stel hier
een vraag