Schoonmaken in het ziekenhuis

Redactie Refoweb | 2 reacties | 21-02-2014| 08:08

Vraag

Ik heb al veel vragen gelezen over de zondagsrust. Ook heb ik de vraag en het antwoord gelezen waar de grens ligt m.b.t. zondagsrust. Nu is mijn vraag: ze hebben aan mij gevraagd of ik op zondag de toiletten wil schoonmaken in het ziekenhuis. Dit is een dienst ‘s middags, twee uurtjes (dus ik kan nog twee keer naar de kerk in onze gemeente). Is het verantwoord om deze dienst te doen? Wat vindt u daarvan? Ik vind dit zelf erg moeilijk.


Antwoord

Hygiëne is in een ziekenhuis van groot belang. Daar zijn levens mee gemoeid. Ook op zondag. Het valt o.i. dus onder de werken der noodzakelijkheid. Zie ook:

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/13461

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/18151

Lees meer artikelen over:

sabbatzondag

Mis niks, abonneer je op onze WhatsApp en wekelijkse nieuwsbrief

Dit artikel is beantwoord door

Redactie Refoweb

  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Divers
2822 artikelen
Redactie Refoweb

Bijzonderheden:

Mailadres: vragen@refoweb.nl


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
2 reacties
juni
21-02-2014 / 17:41
het hoort bij de hygiene.
ook de potten.met lisol/dettol
anders niet op zondag gaan werken.
schoonmaakbeurten is wat anders,lijkt me.
mp82
21-02-2014 / 22:06
bovendien is de sabbatdag, de zevende scheppingsdag, rustdag en dat is dus zaterdag en niet zondag. Helaas kan dit bij veel reformatorische mensen er niet in.

Zondag is de dag van Christus opstanding. Heeft dus niets met het tiende gebod te maken.
Traditioneel gezien is het een goede gewoonte om te rusten van ons werk en die dag te wijden met de gemeente aan God.

Ik wil maar zeggen dat je Gods gebod niet overtreed door betaald een wc schoon te maken op zondag.
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.

Terug in de tijd

Leeftijd voor hoofdbedekking

Ik heb een vraag/opmerking over hoeden. Ik draag zelf niks, tenminste niet elke zondag. Maar er staat in Korinthe iets over hoeden/petten voor vrouwen. Maar ik ben geen vrouw; ik ben een meisje. Welke...
Geen reacties
21-02-2007

De straat op om te evangeliseren

Ik loop al tijdje met de vraag op welke manier ik kan gaan evangeliseren. Ik heb al wat boeken hierover gelezen, maar kom er nog niet zo uit. Ook heb ik een poosje apologetiek gevolgd , maar ik weet h...
2 reacties
21-02-2017

Twijfelen over belijdenis doen in Gereformeerde Gemeenten

Op het moment volg ik belijdeniscatechesatie in de Gereformeerde Gemeenten. De laatste weken beginnen echter de twijfels toe te nemen omdat ik volgens mijn familie niet anders meer mag denken over bep...
Geen reacties
21-02-2020
design website door design website by Mooimerk website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis hosting website door hosting website by STH Automatisering
Stel hier
een vraag