Complete preek

Ds. H. Paul / 2 reacties

Vraag

Wanneer is een preek compleet? Moet er per se een nodiging tot Christus in naar voren komen? Vaak wordt in de Ger. Gem. de echte persoonlijke nodiging/de weg tot Christus niet/nauwelijks aangehaald, maar blijft het bij de gevolgen van de verkeerde keuze. Of alleen de verschillen tussen de goede weg en de verkeerde weg uitgelegd, maar ontbreekt het aan uitleg hoe je op de goede weg komt. Zijn zulke preken compleet?

Antwoord

Beste vraagstel(ler)ster,

Op deze vraag kan ik uiteraard moeilijk een antwoord geven uit persoonlijke ervaring. Doordat ik zelf nog mag voorgaan hoor ik niet veel andere preken. De preken die ik in Moerkapelle beluister hebben dat manco niet.

In dit verband verwijs ik naar het bekende boek van ds. A. Vergunst: “Neem de wacht des Heeren waar”. Hij verwijst daarin naar de uitgave door ds. G. H. Kersten van een gedeelte van het boek over het verbond der genade, dat ds. Kersten zelfs cursief liet drukken. Op de vraag hoe Christus het verbond der genade bedient, is het antwoord: "In het algemeen aanbod van het Evangelie ... waarin allen zonder onderscheid welkom zijn."

Ds. Vergunst haalt ook met instemming dr. Comrie aan, zoals die in het voorwoord van het vertaalde boek van Thomas Sheppard citeert: “Merk op dat Hij u ten huwelijk vraagt; niet een ziel die dit leest, of de Heere Jezus doet een aanzoek bij u, opdat gij u met Hem zou verloven."

Tenslotte citeert ds. Vergunst dr. Comrie verder: “Namelijk in de aanbieding van het Evangelie, want ofschoon de uitverkorenen alleen zullen zalig worden, wordt het aanbod echter aan allen gedaan, die het Woord horen. Het ware te wensen, dat men in elke leerrede dit aanbod hoorde. Mogelijk zouden de predikaties van meer kracht zijn voor arme overtuigde zielen. Hoezeer is het te beklagen dat het slechts zo nu en dan gedaan wordt; dat het voorwaardelijk geschiedt.... O, hoe troebel zijn dikwijls de wateren van het heiligdom.” Lees verder in dit waardevolle boek van ds. Vergunst (blz. 110).

Duidelijk is dat in geen preek de nodiging tot Christus te komen mag ontbreken.

Hartelijke groeten,
Ds. H. Paul

Tags in dit artikel:

nodigingpreek
2 reacties
zeeblauw
Best wel moeilijk antwoord.
Rozijn
Alleen de laatste zin zegt al genoeg!