Geen probleem met seks voor huwelijk

Ds. P. van der Kraan / 21 reacties

Vraag

Kan ik een waar christen zijn, ook al heb ik met mijn vriend seks voor het huwelijk en heb ik niet het gevoel hiermee te zondigen tegenover God? Ik zie ook geen bijbelse grond om dit af te keuren.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Je vraag is duidelijk. Ik zal er ook een duidelijk antwoord op geven.

Een waar christen, dat is een oprecht kind van God, heeft de Heere hartelijk lief. Waaruit die liefde blijkt, laat zich gemakkelijk raden: gehoorzaamheid aan Gods wil. Een kind dat van zijn ouders houdt, toont dat in gehoorzaamheid aan zijn ouders. Zo doet een kind van God het ook. En omdat de Heere God Zijn wil nadrukkelijk tot uitdrukking gebracht heeft in de heilige wet van de Tien Geboden, is een ware gelovige te herkennen aan gehoorzaamheid aan de tien geboden.

Is hij dan volmaakt? Bepaald niet! Daar heeft hij zelf het meeste verdriet om. Maar het is in ieder geval zijn verlangen om te leven in overeenstemming met de uitdrukkelijke wil van die God die hij liefheeft. Hij zal daarom zeker niet bewust tegen die geboden ingaan. En ook al hij begrijpt hij soms niet waarom God iets gebiedt of verbiedt, dan doet hij het toch uit liefde tot God. Zoals een kind uit liefde tot zijn ouders gehoorzaam is aan zaken die hem geboden of verboden worden, terwijl hij soms zelf niet begrijpt waarom zijn ouders iets verbieden of gebieden. De liefde geeft de doorslag. En in de liefde luistert het nauw, is het alles of niets.

Als ik dit nu toepas op jouw situatie betekent dit dat je het gebod om het huwelijk te respecteren gehoorzaamt en dus niet op het huwelijk vooruitgrijpt. Dat doen jullie nu echter wel. De Heere God heeft echter de seksuele eenwording van man en vrouw gebonden aan het huwelijk. Lees maar in Genesis 2:24: een man (in onze samenleving geldt dat ook voor een vrouw) moet zijn vader en moeder verlaten. In de maatschappelijke context van een toenmalige oosterse samenleving hield dat in dat een man met de vrouw, met wie hij getrouwd was, een heel nieuw samenlevingsverband moest gaan vormen. Vervolgens moet hij zijn vrouw aankleven. Dat houdt in dat hij een onverbrekelijke eenheid met haar vormt. Want wat God samengevoegd heeft, scheide de mens niet (Matth. 19:6). En dan pas kan er sprake zijn van lichamelijke eenwording.

Als je de woorden uit Mattheüs 19: 6 in hun verband leest, ontdek je dat de Heere Jezus terugvalt op de woorden van Genesis 2:24. Het gaat in die woorden dus om een basale zaak voor het samenleven van man en vrouw. Zo wil de Heere het. De seksuele eenwording is ingebed in en gebonden aan de levenslange verbondenheid van man en vrouw. En de vraag is: is dat bij jou en je vriend het geval? Kennelijk nog niet, want anders sprak je van je man en niet van je vriend. Trouwens, als je wettig getrouwd was, zou je deze vraag niet gesteld hebben.

Jullie leven nu als man en vrouw, dus zit er maar één ding op: je zult ook met elkaar moeten trouwen. Maar stel je nu voor dat je met elkaar breekt omdat je een levenslange verbondenheid met elkaar toch niet ziet zitten. Als je vervolgens een huwelijk met een ander aangaat, pleeg je overspel. Want de lichamelijke eenwording is de bekroning en verzegeling van een levenslange verbondenheid. En al begrijp je dat niet, zo heeft de Heere het gewild. De woorden uit Genesis 2, waarop ook de Heere Jezus terugvalt, vormen een drietrapsraket. De volgorde is (1) een nieuwe levenskring beginnen door onvoorwaardelijk voor elkaar te kiezen, (2) levenslange verbondenheid door een huwelijk aan te gaan en (3) lichamelijke eenwording. Jullie hebben de volgorde omgedraaid en bent bij 3 begonnen, terwijl 1 en 2 nog bij jullie in de lucht hangen, om het zo eens te zeggen.

Zoals het hierboven is aangegeven, zo wil de Heere het. Dat heeft Hij aan ons geopenbaard, al op de eerste bladzijden van de Bijbel. En ook al begrijp je het niet, omdat je toch van elkaar houdt en je van plan bent om met elkaar te trouwen (en al zulk soort begrijpelijke argumenten meer, die echt niet alleen door jullie bedacht zijn), dan gehoorzaam je toch omdat God het beste met ons voor heeft. En als je dat doet, ben je een christen die de naam christen met ere draagt. Omdat je naar de stem van de Heere luistert.

Ik hoop dat je de moed vindt om in gehoorzaamheid de weg te gaan die de Heere in Zijn woord wijst. Daarop mag je zegen verwachten. Die zegen hoef je niet te verwachten als je een eigen gekozen weg inslaat.

Ds. P. van der Kraan

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Arnemuiden
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

seksualiteit voor het huwelijk
21 reacties
Ruben92
Dit zijn altijd van die gevoelige vragen. Maar de Bijbel geeft ons gelukkig een helder en duidelijk antwoord!!

Wat ik me wel afvraag is dat stel als je toch niet trouwt en uiteindelijk met een ander het huwelijksbootje in stapt, ben je een overspeler, dit zegt de Bijbel ook duidelijk. Maar is er dan nog wel kans op het eeuwige leven? Je blijft immers een overspeler tot de dood en hebt dus bijna geen mogelijkheid om je zonden recht te zetten (stel als je ex ook met iemand anders getrouwd is inmiddels)....
Pcrtje
Jammer dat de dominee niet echt antwoord geeft op de vraag maar de vraagstelster meer probeert te overtuigen van haar ongelijk...

@Ruben92, het antwoord lijkt me heel simpel: Jezus vergeeft het. Dus geen mogelijkheid om het recht te zetten? Gewoon niet meer doen lijkt me dan... ;-)
Ruben92
@Petje ja Jezus vergeeft het ook wel, maar wanneer je dus opnieuw getrouwd bent dan is het toch elke keer als je met je partner zoent en/of naar bed gaat dat je dan weer overspel pleegt? Dus dan doe je dat toch willens en wetens tot je dood? En niet meer doen betekend dan scheiden en alleen blijven tot de dood, want dan ben je geen overspeler meer of beredeneer ik het nu iets té wettisch allemaal?
ikkie
Ik denk dat het antwoord kort maar krachtig: "NEE"kan zijn. Een waar christen zal begeren naar al Gods geboden te leven en zal lijkt mij in zijn of haar geweten voelen dat deze manier van leven niet is naar Gods wil.
Toch blijft het moeilijk. David beging overspel met Bathseba en had ook gemeenschap met haar voordat hij met haar getrouwd was. Toch was David een kind van God., een man naar Gods hart. Ook Gods kinderen cq. ware christenen zullen in zwakheid in zonden vallen. Hij heeft vergeving van deze zonden ontvangen en uit hem en Bathseba is uiteindelijk zelfs de Heere Jezus voortgekomen. David heeft echter wel in mogen leven dat deze zonde hem van harte leed is geworden. Ik denk dat hij daar de rest van zijn leven smart over gevoeld heeft, te meer daar het kind wat uit deze verboden gemeenschap is voortgekomen, moest sterven. Maar ik denk niet dat het goed is deze geschiedenis te gebruiken/misbruiken om eigen gedrag goed te praten.
Daniel
Beter is het niet te vroeg te trouwen cq met elkaar gemeenschap te hebben (wat vaak gebeurt in onze kringen), wel verlangen naar gemeenschap en dan het weer moeilijk krijgen met het woord Gods.
Het kan toch ook anders, beheersing, zelfvertrouwen, in Gods woord geloven.
Soms (vaak) gaan de driften de wijsheid voorbij.
Sterretje
Vraag me wel altijd af waarom seks voor het huwelijk (uberhaupt alle zonden die met seksualiteit te maken hebben) bij refo's zo'n issue is, terwijl er bij andere zonden (die allemaal even erg zijn, omdat er een iets ergere en minder ergere zonden bestaan) niet zo moeilijk wordt gedaan.

Wie heeft deze gedachtes er ook bij?
Pcrtje
@Sterretje, ik ook. En het is ergens ook wel logisch denk ik.
Sterretje
Waarom denk je dat het ergens wel logisch is?
John61
@Ruben92, je schrijft: "Maar is er dan nog wel kans op het eeuwige leven? Je blijft immers een overspeler tot de dood en hebt dus bijna geen mogelijkheid om je zonden recht te zetten (stel als je ex ook met iemand anders getrouwd is inmiddels)...." Er zijn voorbeeld te over in de Bijbel, waaruit blijkt dat de Heere hierin anders denkt dan wij (wij maken het vaak zwaarder en belangrijker en stellen ons De Heere voor als streng en onbuigzaam: Abraham, Jacob, David, Salomo, etc. Allemaal overspelers of mannen die er meerdere vrouwen op na hielden. Voor de Heere geen reden om zijn handen van hen af te trekken. Dus ja, bij De Heere is er dan nog steeds kans op het eeuwige leven.
AHHK76
Dat over zonde tegen het zevende gebod zo wordt 'moeilijk' wordt gedaan, heeft wel een reden. De gevolgen ervan kunnen namelijk heel ingrijpend zijn. Een (ongewenste) zwangerschap is niet niks.
Tegenwoordig zijn ze er zelfs wetenschappelijk mee bezig en dan blijkt dat je toch gehecht raakt aan iemand als je gemeenschap met iemand hebt. Zelfs al heb je verder geen relatie met die persoon! Er gebeurd iets in/met jouw hele wezen. Vooral een eerste keer, maar ook daarna. Dat betekent dat je altijd een stukje van jezelf kwijtraakt als zo'n relatie wordt verbroken.
God heeft het ons uit liefde geboden, om het te bewaren voor het huwelijk!
Natuurlijk zijn er ook andere ingrijpende zonden, zoals roddelen, dat kan ook grote gevolgen hebben, die je nooit meer ongedaan kunt maken.
God kan ook deze zonden vergeven. Maar als wij bewust in de zonde blijven leven, dan kan God ons ook loslaten...?!
Spatie
@sterretje
Ook ik vraag mij dat af. Het 7e gebod wordt onder een vergrootglas gelegd.
Uren wordt er gepraat over iemand die dit gebod heeft overtreden. Die mensen worden belasterd, gemeden, geminacht. Wat er aan bijv. overspel vooraf ging, vindt men niet belangrijk. Vergeving is (bij mensen) meestal niet meer mogelijk. Waarom?? Omdat de anderen zich zo ontzettend goed voelen!!! Zij doen zoiets niet.... denken ze.
Gods gebod is: God liefhebben boven alles en je naaste als jezelf!
AHHK76
Als anderen zo met de overtreders van het 7de gebod omgaan op de manier zoals Spatie beschrijft, dan zijn ze in ieder geval geen haar beter! Wat zei Jezus toen ze een overspelige vrouw bij Hem brachten: Wie zonder zonde is, werpe de eerste steen. Alle mensen gingen stil naar huis! En terecht...!

Maar de vraagsteller hier, heeft het over iets wat zonde is en voor haar niet als zonde voelt, dat is wel iets anders...
Sterretje
@AHHK76 Ja, daar ben ik het mee eens, alleen inderdaad wat jij zegt. Waarom voelt roddelen als minder grote zonde aan dan, terwijl je daar mensen ook kapot mee kan maken (en waar refo's ook vrolijk aan meedoen). Ik vind dat soms best hypocriet.
boulanger
Ik ben het helemaal met sterretje eens, als het over zwart werken, bij beunen , illegaal downloaden of weet ik veel wat gaat dan kan er opeens heel veel!
John61
Helemaal eens met sterretje en boulanger. Andere voorbeelden:

1: Niemand in de refowereld heeft moeite met dopen door besprenkeling, terwijl in de Bijbel alleen
dopen door onderdompeling voor komt.
2: Avondmaal in de Bijbel wordt gevierd met ongezuurd brood (met reden), dat heb ik in
de kerk nog nooit gezien tijdens het avondmaal.

Dat is ook ongehoorzaam; wees dan consequent.
AHHK76
Ik ben het met jullie eens dat zwart werken, illegaal downloaden, roddelen, enz. ook niet goed zijn...
Maar wie het onkruid bij de ander ziet, wiedt het in zijn eigen tuintje niet....
Daarmee kunnen we ons nog richten op wat anderen verkeerd doen!
We kunnen ons uiterlijk aan alle regels houden en dat probeer ik ook. Maar daar verdienen wij de zaligheid niet mee. In Mattheüs 5 : 20 staat: Want Ik zeg u: Als uw gerechtigheid niet overvloediger is dan die van de schriftgeleerden en de Farizeeën, zult u het Koninkrijk der hemelen beslist niet binnengaan.
Laten wij onszelf onderzoeken of wij God liefhebben boven alles en onze naaste als onszelf.
refoweb
Het is niet helemaal duidelijk wat het bovenstaande met de kwestie van de vraagsteller te maken heeft. Graag terug naar het onderwerp.
Antonia
We zien de drietrapsraket ook bij Boaz en Ruth : Voor het hebben van seks(Ruth 4:13) gaat de huwelijkssluiting vooraf(Ruth 4:10).
Johan00297
Ikzelf denk dat er een aantal dingen door elkaar worden gehaald.
God gaf Eva aan Adam als man en vrouw, God bracht hen samen, dit was het huwelijksverbond.
Binnen dit huwelijksverbond gaf God een "kado"; sexuele gemeenschap.
Sex voor het huwelijk is gebruik maken van het kado wat niet bestemd is voor gebruik voor buiten het verbond.
Dit is en blijft zonde, of je nu trouwt of niet, daarom wordt ook schuldbelijdenis gedaan bij het vooruit grijpen.
Als je daarna toch trouwt, dan is dat meer erkennen dat je gezondigd hebt en neem je alsnog de verantwoordelijkheid daarover, door te trouwen.
Sex alleen is dus geen verbond.
Zou dit wel zo zijn dan begaat heel de kerkelijke wereld een ernstige fout, want God zegt dat het huwelijk alleen gescheiden wordt door de dood.
En zouden er dus heel veel niet een kerkelijk huwelijk kunnen aangaan, mits hun eerste sexpartner dus dood is.
Ik denk ook aan huwelijken waar op de een of andere manier sex niet mogelijk is... hebben zij dan geen huwelijksverbond?
AHHK76
Meestal komt het berouw over gemeenschap pas als de verkering uit is... Dan volgt ook dat men begrijpt dat God ons deze dingen leert uit liefde.... en niet om ons te plagen!
Als je met iemand naar bed gaat, dan ben je één vlees met hem/haar. Zelfs al is het een hoer (zie 1 Kor. 6 : 13-20). Dit betekent dat je levenslang aan deze persoon verbonden bent. Dit kun je niet uitwissen. Levenslang aan iemand verbonden zijn, het is beter als je zeker weet dat je dit wilt en dat er dan een trouwbelofte aan vooraf gaat...!
Je kunt nooit zeggen, ja maar we gaan echt wel trouwen hoor! Want je weet nooit of en wanneer dit gebeurd. Velen dachten dit en toen kwam er iets of iemand tussen. En toen kwam de spijt... hadden we dat maar nooit gedaan. Je kunt dit nooit meer over doen. Wel om vergeving vragen, gelukkig!

12 Alle dingen zijn mij geoorloofd, maar niet alle dingen zijn nuttig. Alle dingen zijn mij geoorloofd, maar ik zal mij niet onder de macht van ook maar iets laten brengen.

13 Het voedsel is voor de buik en de buik voor het voedsel, maar God zal zowel het één als het ander tenietdoen. Het lichaam is echter niet voor de hoererij, maar voor de Heere en de Heere voor het lichaam.

14 En God heeft niet alleen de Heere opgewekt, maar zal ook ons opwekken door Zijn kracht.

15 Weet u niet dat uw lichamen leden zijn van Christus? Zal ik dan de leden van Christus nemen en die maken tot leden van een hoer? Volstrekt niet!

16 Of weet u niet dat wie zich met een hoer verenigt, één lichaam met haar is? Want die twee, zegt Hij, zullen tot één vlees zijn.

17 Wie zich echter met de Heere verenigt, is één geest met Hem.

18 Vlucht weg van de hoererij. Elke zonde die een mens doet, blijft buiten het lichaam, maar wie hoererij bedrijft, zondigt tegen zijn eigen lichaam.

19 Of weet u niet, dat uw lichaam een tempel is van de Heilige Geest, Die in u is en Die u van God hebt ontvangen, en dat u niet van uzelf bent?

20 U bent immers duur gekocht. Verheerlijk daarom God in uw lichaam en in uw geest, die van God zijn.