Geen probleem met seks voor huwelijk

Ds. P. van der Kraan / 21 reacties

Vraag

Kan ik een waar christen zijn, ook al heb ik met mijn vriend seks voor het huwelijk en heb ik niet het gevoel hiermee te zondigen tegenover God? Ik zie ook geen bijbelse grond om dit af te keuren.

Antwoord

Je vraag is duidelijk. Ik zal er ook een duidelijk antwoord op geven.

Een waar christen, dat is een oprecht kind van God, heeft de Heere hartelijk lief. Waaruit die liefde blijkt, laat zich gemakkelijk raden: gehoorzaamheid aan Gods wil. Een kind dat van zijn ouders houdt, toont dat in gehoorzaamheid aan zijn ouders. Zo doet een kind van God het ook. En omdat de Heere God Zijn wil nadrukkelijk tot uitdrukking gebracht heeft in de heilige wet van de Tien Geboden, is een ware gelovige te herkennen aan gehoorzaamheid aan de tien geboden.

Is hij dan volmaakt? Bepaald niet! Daar heeft hij zelf het meeste verdriet om. Maar het is in ieder geval zijn verlangen om te leven in overeenstemming met de uitdrukkelijke wil van die God die hij liefheeft. Hij zal daarom zeker niet bewust tegen die geboden ingaan. En ook al hij begrijpt hij soms niet waarom God iets gebiedt of verbiedt, dan doet hij het toch uit liefde tot God. Zoals een kind uit liefde tot zijn ouders gehoorzaam is aan zaken die hem geboden of verboden worden, terwijl hij soms zelf niet begrijpt waarom zijn ouders iets verbieden of gebieden. De liefde geeft de doorslag. En in de liefde luistert het nauw, is het alles of niets.

Als ik dit nu toepas op jouw situatie betekent dit dat je het gebod om het huwelijk te respecteren gehoorzaamt en dus niet op het huwelijk vooruitgrijpt. Dat doen jullie nu echter wel. De Heere God heeft echter de seksuele eenwording van man en vrouw gebonden aan het huwelijk. Lees maar in Genesis 2:24: een man (in onze samenleving geldt dat ook voor een vrouw) moet zijn vader en moeder verlaten. In de maatschappelijke context van een toenmalige oosterse samenleving hield dat in dat een man met de vrouw, met wie hij getrouwd was, een heel nieuw samenlevingsverband moest gaan vormen. Vervolgens moet hij zijn vrouw aankleven. Dat houdt in dat hij een onverbrekelijke eenheid met haar vormt. Want wat God samengevoegd heeft, scheide de mens niet (Matth. 19:6). En dan pas kan er sprake zijn van lichamelijke eenwording.

Als je de woorden uit Mattheüs 19: 6 in hun verband leest, ontdek je dat de Heere Jezus terugvalt op de woorden van Genesis 2:24. Het gaat in die woorden dus om een basale zaak voor het samenleven van man en vrouw. Zo wil de Heere het. De seksuele eenwording is ingebed in en gebonden aan de levenslange verbondenheid van man en vrouw. En de vraag is: is dat bij jou en je vriend het geval? Kennelijk nog niet, want anders sprak je van je man en niet van je vriend. Trouwens, als je wettig getrouwd was, zou je deze vraag niet gesteld hebben.

Jullie leven nu als man en vrouw, dus zit er maar één ding op: je zult ook met elkaar moeten trouwen. Maar stel je nu voor dat je met elkaar breekt omdat je een levenslange verbondenheid met elkaar toch niet ziet zitten. Als je vervolgens een huwelijk met een ander aangaat, pleeg je overspel. Want de lichamelijke eenwording is de bekroning en verzegeling van een levenslange verbondenheid. En al begrijp je dat niet, zo heeft de Heere het gewild. De woorden uit Genesis 2, waarop ook de Heere Jezus terugvalt, vormen een drietrapsraket. De volgorde is (1) een nieuwe levenskring beginnen door onvoorwaardelijk voor elkaar te kiezen, (2) levenslange verbondenheid door een huwelijk aan te gaan en (3) lichamelijke eenwording. Jullie hebben de volgorde omgedraaid en bent bij 3 begonnen, terwijl 1 en 2 nog bij jullie in de lucht hangen, om het zo eens te zeggen.

Zoals het hierboven is aangegeven, zo wil de Heere het. Dat heeft Hij aan ons geopenbaard, al op de eerste bladzijden van de Bijbel. En ook al begrijp je het niet, omdat je toch van elkaar houdt en je van plan bent om met elkaar te trouwen (en al zulk soort begrijpelijke argumenten meer, die echt niet alleen door jullie bedacht zijn), dan gehoorzaam je toch omdat God het beste met ons voor heeft. En als je dat doet, ben je een christen die de naam christen met ere draagt. Omdat je naar de stem van de Heere luistert.

Ik hoop dat je de moed vindt om in gehoorzaamheid de weg te gaan die de Heere in Zijn woord wijst. Daarop mag je zegen verwachten. Die zegen hoef je niet te verwachten als je een eigen gekozen weg inslaat.

Ds. P. van der Kraan

Lees meer artikelen over:

seksualiteit voor het huwelijk
21 reacties
Johan00297
En dit dan; Jezus zegt tegen de samaritaanse vrouw; roep uw man en kom hier.
En ze zegt; een man heb ik niet.
Jezus zegt; u heeft naar waarheid gesproken, 5 mannen hebt u gehad en die u nu hebt is uw man niet.
We kunnen toch niet zeggen, ow dan was dat haar vriend waarmee ze alleen achter de geraniums zat en absoluut geen sexuele omgang mee had, want anders was er wel een eenheid geweest en daardoor een verbond.