Genesisdieet

Ds. G.A. van den Brink / 2 reacties

Vraag

Ik vraag me al een tijdje af of de voedselregels uit Genesis (ook wel het Genesisdieet genoemd) nog gelden. Ik dacht zelf dat deze waren vervallen, maar hoe zit dat? En is het verstandig om hier verschillende lessen uit te halen voor ons in de huidige tijd?

Antwoord

Beste vrager,

Een goede en doordachte voeding is altijd aan te bevelen. Maar ik geloof niet dat de Bijbel ons een bepaald dieet op bindende en universele wijze voorschrijft. Bepaalde voedselwetten hadden een ceremoniële functie en hebben met de komst van Christus hun verplichtende karakter verloren. Paulus geeft in Rom. 14 aan dat het eten van vlees en het drinken van wijn geoorloofd is. De gedachte dat we met het Genesisdieet weer toegang hebben tot een bepaald aspect van het paradijs, acht ik een verkeerde suggestie. Tevens geven diëtisten kritiek op het boek van Gordon S. Tessler, “The Genesis Diet”. Zij stellen dat de balans in benodigde voedingsmiddelen onevenwichtig is. Wetenschappelijke toetsing van het dieet is er niet.

Met vriendelijke groet,
Ds. G. A. van den Brink

2 reacties
John61
Beste vraagsteller, de ds. heeft m.i. helemaal gelijk. Verder waren de leefomstandigheden in het paradijs heel anders dan de onze, toen was het o.a. warmer en vochtiger en hoefden we ons niet in het zweet te werken. Nu hebben we met wisselende klimatologische omstandigheden te maken en verrichten we al of niet fysiek werk, zijn er ziekten, ziekmakende bacteriën en virussen, etc. Daar hoort ook een ander voedingspatroon bij. Wel denk ik dat de spijswetten uit het oude testament een gezondere leefstijl tot gevolg hebben, dan onze leefstijl heden ten dage. Zie ook het boek "Moderne wetenschap in de Bijbel" van bioloog Ben Hobrink.
mp82
Je moet zeker het boek "afvallen door goed (of gezond) te eten" lezen. Jammer dat dat niet gedaan is door de vraagbeantwoorder. In het genesisdieet staat gewoon beschreven hoe en wat met at voor de zondvloed. Het tweede boek moet je lezen wanneer je een gezonde balans in je voedselpatroon wil hebben.
Je krijgt nu het beeld dat je alleen maar vegetariërisch moet eten. Dat is absoluut niet waar. Afgeraden wordt varkensvlees, dat verbood God ook in het O.T. Het is onrein vlees. En dat wordt niet zomaar onrein genoemd. God liet aan Noach de keuze om vlees te eten. Voor de zondvloed at men geen vlees. Als ik me goed herinner adviseert Tessler 1x (of2x) per week kip en 1 x in de maand roodvlees, daarnaast vis of gewoon 1, 2 dagen niets van dat alles. Als alternatief kun je noten eten. Zelfs de kanker stichting adviseert om matig te zijn met (rood)vlees. Er zijn zeker alternatieven om dezelfde voedingstoffen binnen te krijgen. En ja, daar moet je enige moeite voor doen om de juiste voeding te vinden. Je kunt denken om bijvoorbeeld ook chia zaad door je voeding te doen.

Ik volg het dieet nu al twee jaar en ik voel met veel energieker en ben niet meer ziek geweest en slechts 1x verkoudheid opgelopen. Voor die tijd had ik zelfs vaak last van hartkloppingen en een hoge bloeddruk. Daar heb ik nu ook niet meer. Ik voel me echt veel beter dan voor die tijd. Ik wijd dat toch echt grotendeels aan het genesisdieet. Bovendien bespaart dit dieet je enorm veel geld op jaarbasis.

Kopen dus deel 2 van dr. Tessler.