Thuis Psalmen zingen

Ds. M.F. van Binnendijk / 6 reacties

Vraag

We hebben wat van het christelijk geloof meegekregen en zijn inmiddels lid geworden van een Hervormd-Gereformeerde gemeente. We willen nu thuis met onze kinderen ook de Psalmen zingen, maar hoe doe je dat? Hoe krijg je het goede ritme? Hoe bepaal je welke Psalm je wanneer zingt? We kunnen niet zingen, dus hoe zorg je dat het ook nog klinkt. Als vrouw zing ik ook nog wat hoger (in de kerk val ik behoorlijk uit de toon).

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste moeder,

Wat heerlijk (ik word er een beetje stil van!) dat er in deze tijd nog gezinnen zijn waar thuis gezongen wordt en daar heel bewust (gemotiveerd) voor kiezen. Wéér gezongen, zou ik haast zeggen, want dit gebruik is niet geheel, maar toch zo goed als verdwenen eind vorige eeuw.

“Zingen in het gezin vandaag... hoe doe je dat?!” is je vraag. Om wat handvatten te geven n.a.v. je vraag zou ik het volgende willen voorstellen en ter overweging meegeven.

1. Zoek met elkaar naar een gezamenlijk moment op de dag: heel praktisch is ná de (avond)maaltijd. Bijbel lezen, danken, zingen (of zingen in plaats van danken).

2. Welke psalm? Mijn praktische antwoord: Zing ze allemaal, te beginnen bij Psalm 1. Maar sla gerust over wat moeilijker is in tekst of melodie. Ben je meer thuis in de Psalmen dan kun je ze wat rubriceren op inhoud en zingen bij bepaalde vrolijke of droeve gelegenheden (de Psalmen raken tot aan de uitersten van onze emoties, van “himmelhoch jauchzend bis zum Tode zertrübt”).

3. Hoe zing je? De tafel afruimen, de laptop erbij en inloggen op Psalmboek.nl (tekst en melodie).

Leren gebeurt vooral wanneer jijzelf en je kinderen worden gemotiveerd door betekenis: iets moet zinvol zijn. Neem daarom de te zingen psalm(verzen) met elkaar door. Laat één of elk van de kids één of meerdere psalmverzen eerst hardop voorlezen. Vraag daarna of er moeilijke woorden zijn of onbegrijpelijke zinnen. En reken maar, dat die er zijn, zeker in de Oude Berijming met veel niet-gebruikte oud-Nederlandse woorden! (Ik ga ervan uit dat je de berijming van 1773 wilt gebruiken vanwege de ‘hervormd-gereformeerde gemeente’).

Leg één en ander eenvoudig uit, door zelf (‘s morgens?) een kleine voorstudie te doen aan de hand van bijvoorbeeld “Tekst voor Tekst” of boekjes in de handel die een toelichting geven op de moeilijke woorden in de Oude Berijming (1773).

Het zingen zelf, het houden van toon en maat, is een andere zaak. Als eerder opgemerkt, kun je dit ondervangen met de laptop die de melodie (ritme en toonhoogte) aangeeft. Ik ben van mening dat iedereen muzikaal is en kan zingen, ook al denk je van niet. Al weet ik uit ondervinding dat mensen die gewend zijn de Psalmen iso-ritmisch (op hele noten) te zingen, een forse achterstand hebben op maatgevoel.

Gebruik naast de maaltijd bijvoorbeeld ook de zondag om na de dienst met elkaar de gezongen psalmen nog eens ná te zingen. Hoe klonk het in de kerk? Hoe doen we het thuis? Oefen vooral veel, en lach uitbundig met elkaar als het mis gaat, de één te hoog, de ander te laag, te vroeg of te laat! Want zo doende leer je.

En... al doende ontstaat er onverwacht ook een stukje liturgie en beleving. Want zingen doet wat met je. Altijd. Hoe je het ook bekijkt.

Ds. M. F. van Binnendijk

Ds. M.F. van Binnendijk

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Stadskanaal
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Lees ook: het weblog 'Dominee in de bajes'

Tags in dit artikel:

huisgodsdienstPsalmenzingen
6 reacties
PrivateHenkie
Wat heel erg kan helpen bij het zingen van de Psalmen, wat betreft de wijs is de website http://www.psalmboek.nl/

Ik zou je willen aanraden om deze te gebruiken als achtergrondmuziek.
Autumn
Mooi dat jullie psalmen zingen thuis. Ik weet niet hoe oud je kinderen zijn, maar misschien is het een goed idee om een of meerdere kinderen op muziekles te doen. Iemand die bijv met een piano of gitaar het zingen kan begeleiden, is heel helpend. Zo hebben wij dan vroeger thuis ook gedaan.
dkw
Psalmboek.nl is inderdaad erg goed ja.
Tip, luister en zing het dan wel gelijk ritmisch (Calvinistisch).
naam
Wij hebben n dagboek voor de kinderen waar een weekpsalm bij staat. Dit is erg mooi, het word herkenbaar, je kunt goed oefenen en aan de eind vd week kennen ze hem zo ongeveer. Op zondag zingen we met elkaar psalmen die bij de dienst passen. Er zijn ook hele mooie psalmenCD's, ook instrumentaal. Zoleer je de psalmen, die prachtig zijn.
Pol
Wij volgen het zondagsschoolrooster, dat hebben we gewoon zelf gekoch bij de zondagsschoolbond omdat er hier geen zondagsschool is, en elke week leren we gewoon thuis een psalm. Als we de wijs niet goed weten, is het vast wel op youtube te vinden
MUS
Er is ook een app voor tablet of telefoon!
Overigens ook al met de Nieuwe Berijming!