Moeite met bidden

Ds. J.A. van den Berg / Geen reacties

Vraag

Ik vind bidden soms best wel ingewikkeld. Dat heeft te maken met wie ik zelf ben. Ik ben een jonge vrouw van begin 20 en wat er diep in mijn hart leeft, daar heb ik het eigenlijk nooit over met iemand. Toch wil ik dit wel in gebed bij God brengen. Hij kent mij immers helemaal. Maar ik kan/durf het niet. 's Avonds bid ik hardop, maar wat er diep in mijn hart leeft kan ik niet hardop bidden.

In de Bijbel gaat het over “met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade” (Hebreeën 4:16) maar hoe moet dat als ik niet durf te bidden of de woorden niet kan vinden van wat er in mijn hart leeft. Ik voel dit als een blokkade tussen God en mij. Ik neem mijzelf dan weer voor om toch echt te proberen om te vertellen tegen Hem wat er diep in mijn hart leeft, maar als puntje bij paaltje komt, doe ik toch niet. Hoe kan ik hier het beste mee omgaan?

Deze vraag werd ook besproken in het programma 'Pastorie online':

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vriendin, je stelt een vraag waarbij je iets laat zien van innerlijke strijd. Maar tegelijk geef je aan dat je eigenlijk nooit met iemand praat over wat diep in je hart leeft. Je wilt het bij God brengen, maar je durft dat niet. Waarom zou je niet beginnen om dit aan God te belijden? Je ervaart het immers als een blokkade tussen God en jou. Bid dat God vrijmoedigheid zal geven om in je gebed alles tot Hem te brengen. Volhard in dat gebed.

De vraag komt op waarom je niet alles durft en kunt uitspreken voor God. Je zegt terecht dat Hij jou helemaal kent. Maar de Heere wil dat wij in ons gebed de dingen tot Hem brengen. Daar zit iets in van erkennen. Erkennen wie wij zijn en erkennen wie God is. Vind je het moeilijk om voor jezelf te erkennen wie je bent? Doet dat te veel pijn of is het te beschamend?

Vervolgens is er de vraag in hoeverre je God vertrouwt. Geloof je echt dat Hij om Christus wil de grootste zondaar genadig wil vergeven? Geloof je dat Hij je niet zal wegstoten, maar dat Hij je genadig heil (heling) wil geven? Je eert God als je met alles tot Hem komt omdat je daarmee toont dat je van Hem hulp en heil verwacht! Denk aan de Heere Jezus, Die gewillig de diepe weg van lijden, smaad en vloek wilde gaan om ons te kunnen vergeven en vernieuwen.

Bestudeer in de Bijbel de rijke beloften van God. Laat ze tot je doordringen opdat je Hem meer leert kennen en vertrouwen. Een ieder die met berouw en overgave komt tot Hem zal Zijn onmetelijke en onvoorwaardelijke liefde leren kennen. Hij Zelf wil door Zijn Heilige Geest dat berouw en die overgave werken in ons hart. Bid daar ook om. Wat is het heerlijk om God te kennen als een barmhartige en liefhebbende Vader in de Heere Jezus Christus!

Gods zegen toegewenst,
Ds. J. A. van den Berg, Grand Rapids (USA)

Ds. J.A. van den Berg

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Sint Anthoniepolder
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

bidden