Hart voor zendingswerk en ontwikkelingshulp

N. J. van Dooijeweert-Van der Slikke / 3 reacties

Vraag

Ik ben een meid van 20 jaar en doe een opleiding in de gezondheidszorg. Toch heb ik niet het idee dat dit de baan is die ik altijd zou willen uitoefenen. Mijn hart gaat erg uit naar zendingswerk en ontwikkelingshulp. Ik weet van mezelf dat ik God niet echt ken. Waarom zou mijn hart dan toch uitgaan naar zendingswerk? Hoe zou ik zendingswerk kunnen verrichten, zonder God echt te kennen? Zou dit een verlangen van mezelf zijn, of zou God hier iets mee bedoelen?

Antwoord

Beste vraagstelster,

Je hart gaat uit naar zendingswerk of ontwikkelingswerk. Dat is een  voortreffelijk verlangen en heerlijk werk. Maar we gaan er eerst eens even voor zitten. Steeds vaker merk ik dat jonge mensen zendingswerk en ontwikkelingswerk op gelijk niveau zetten. Daar gaan we de fout in! Dit zijn twee grootheden! Ik ga niet afwegen wat belangrijker is, maar ik wil samen met jou zoeken naar duidelijkheid. Dan zijn we al een heel eind op weg in het beantwoorden van je vraag.

Ik heb zendingswerk als eerste genoemd. Wat is zendingswerk? Waarom is er zendingswerk? Wat is het doel van het zendingswerk? Hoe komen mensen in dienst van het zendingswerk? En zo zouden we nog een poosje door kunnen gaan in het oriënteren op zendingswerk. Maar dat doen we niet, we kijken naar het antwoord.

Wat bedoelen we als we het hebben over zendingswerk? Gaat het dan over aanleg van wegen en bouwen van ziekenhuizen? Nee! Het gaat om het doorgeven van de Naam van Jezus aan een wereld verloren in schuld. Het gaat om de uitbreiding van Gods Koninkrijk. Het gaat om het behoud van mensenzielen. Meestal gaat het wel gepaard met een stukje medische hulp, maar dat is niet de hoofdzaak.

Hoe komen mensen in dienst van het zendingswerk? Ze worden er door God voor geroepen! Ik weet hoe mijn man heeft geworsteld met een paar verzen uit Jesaja 61 voor hij zekerheid had dat de Heere hem riep om te werken in Gods Koninkrijk.

Waarom is er zendingswerk? Omdat de Heiland het heeft opgedragen; “Gaat dan heen onderwijst alle volken, dopende in de Naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest.” Ook in die opdracht zie je nadrukkelijk dat het om geestelijke zaken gaat.

Het ontwikkelingswerk ligt een heel beetje anders. Het is óók uitdrukkelijk genoemd door de Heere Jezus Zelf. Hij gaf Zijn Apostelen de opdracht om voor de armen te zorgen. Lees dit met aandacht in Mattheus 25:31 tot 46. Helemaal werk vanuit de gemeente, in opdracht van de Koning. Mag ik het als volgt omschrijven: Ontwikkelingswerk hoort als het ware automatisch bij het gemeente-zijn. Iedereen die lid is van de gemeente van Christus heeft de taak, de opdracht, om naar zijn of haar naaste om te zien. Daar is geen speciale roeping voor nodig. Die roeping ligt er voor de gemeente en voor ieder lid. Dus ook voor jou! Hoe dicht bij huis je die taak op moet pakken of hoe ver weg, ligt voor iedereen weer anders.

Zie je een beetje het verschil tussen deze twee taken? Veel mensen zouden zichzelf een heleboel moeite en vragen kunnen besparen als zij dit wat duidelijker zagen liggen.

Jouw zorg is... ik ken de Heere niet. Dat is een heel andere zaak. Wil je het alsjeblieft niet op zijn kop zetten: “Ik moet de Heere kennen, want ik wil zendeling worden”...

Leven zonder de Heere te kennen is verschrikkelijk. Dan ga je voor eeuwig verloren. Zolang  je Hem niet kent, lig je verloren. Het is absoluut nodig om Hem te kennen: om zendeling te kunnen worden... maar ook om ontwikkelingswerk te doen. En weet je... om je opleiding te doen of een huisgezin te runnen moet je de Heere ook kennen. En kun je een kantoorbaan hebben zonder de Heere te kennen? Het is absoluut nodig om Hem te kennen, niet alleen voor het werk in Gods koninkrijk, maar voor alles wat er is in je leven. En om eenmaal te kunnen sterven.

Maar dat zie je gelukkig zelf ook. In het zendingswerk en in het ontwikkelingswerk kom je in situaties terecht, dat je echt ervaart dat je zonder de Heere niet verder kunt. Dat je puur op Hem moet vertrouwen en dat niemand anders je helpen kan.

Heel kort herhalend: het ontwikkelingswerk ligt er als een algemene roeping voor de gemeente, dus ook voor jou. Het zendingswerk gaat voor je open als de Heere Zelf je er voor roept.

Wat betreft: “Ik ken de Heere niet...”, daar mag je geen dag mee verder leven hoor. Hij zoekt je. Hij roept je. Hij nodigt je om tot Hem te komen. De Heere Jezus strekt Zijn armen wijd naar je uit. Je kunt de Heere leren kennen! Op vele manieren roept en nodigt Hij je in Zijn Woord en door de prediking tot Hem te komen.

Of dit verlangen van je zelf is, kan ik niet beoordelen. En dat mag ook niet je slotvraag zijn. Veel mensen worstelen daar heel hun leven mee. In de hoop dat er aan het eind van hun leven alsnog een wonder zal gebeuren. Zo leert de Bijbel het ons niet. Daar lezen we: KOM!

Wees er biddend mee bezig, vraag de Heere om raad. De Heere werkt dit verlangen in je opdat je Hem zult gaan zoeken en dan zal Hij je ook toebereiden voor je werk. Gods wegen zijn wonderlijk. De één trekt Hij zo en de ander op een andere manier. Paulus werd geveld op de weg naar Damascus en Timotheüs leerde Jezus kennen op de schoot van zijn moeder. En beiden mochten de Heere dienen.

Hartelijke groeten,
N. J. van Dooijeweert-van der Slikke

Lees meer artikelen over:

ontwikkelingshulproepingzending
3 reacties
Reg
Een prachtig antwoord van mevrouw van Dooijeweert sterkte en Gods zegen toegewenst!
emaildfj1atgmailpuntcom
Hallo Vraagsteller,

Ik denk dat het allereerst belangrijk is om na te denken hoe je God kunt vinden. Misschien krijg je de indruk, dat je daarop lang zou moeten wachten, maar ik denk dat dat niet zo is.
Het ligt niet aan God, dat je je nog niet bekeerd hebt, maar aan jou. Er staat nergens in de bijbel dat God iemand wil laten wachten om Hem te vinden. Hij wil direct helpen en zegt:
Heb. 3: Heden, indien u Zijn stem hoort, 8 verhard dan uw hart niet, ...
De mens moet zijn hart niet verharden. Heb je er wel eens over nagedacht hoe jij je hart verhardt? Zijn er dingen die tussen jou en God staan?
1 Zie, de hand van de HEERE is niet te kort dat ze niet zou kunnen verlossen, en Zijn oor is niet toegestopt dat het niet zou kunnen horen. 2 Maar uw ongerechtigheden maken scheiding tussen u en uw God, uw zonden doen Zijn aangezicht voor u verborgen zijn, zodat Hij u niet hoort. (Jes. 59)
Hier staat dat zonden scheiding maken tussen jou en God. Als je de zonden los wilt laten, staat God klaar om je te helpen en kracht te geven hem te vinden.
Dan moet je jezelf beproeven. Wat is er voor jou belangrijker als God? Geef je al je tijd voor God en wil je zijn wil doen? Weet je wat zijn wil is of zoek je daar tenminste intensief naar?
Luk. 15: 18 Ik zal opstaan en naar mijn vader gaan en tegen hem zeggen: Vader, ik heb gezondigd tegen de hemel en tegenover u. 19 En ik ben het niet meer waard uw zoon genoemd te worden. Maak mij als één van uw dagloners. 20 En hij stond op en ging naar zijn vader. En toen hij nog ver van hem verwijderd was, zag zijn vader hem en deze was met innerlijke ontferming bewogen en hij snelde hem tegemoet, viel hem om de hals en kuste hem.
Toen de zoon zijn zondig leven achter zich wilde laten en met berouw naar de vader ging stond de vader klaar. Je mag niet op een gevoel wachten maar je moet een beslissing nemen alles achter je te laten wat hindert om dicht bij God te zijn.
Ik weet dat dat niet altijd makkelijk is of dat het zelfs niet altijd makkelijk is om te zien wat dat allemaal praktisch betekent, maar God wil helpen om te zien wat wij nog moeten loslaten. Denk alleen nog daarover na. Dat ik belangrijker als alles andere in het leven.
Psalm 42: 2 Zoals een hert schreeuwt naar de waterstromen, zo schreeuwt mijn ziel tot U, o God! 3 Mijn ziel dorst naar God, naar de levende God.
Ik communiceer er graag over: emaildfj1@gmail.com
juni
emaildfj1atmailpuntcomma@

ps 42 : 4 is mijn tranen zijn mij tot spijs dag en nacht en vers 8 de afgrond roept tot de afgrond
vers 10 waarom vergeet Gij mij?Waarom ga ik in het zwart,vanwege des vijands onderdrukking?vers 11 met een doodsteek enz.

bij u moet een mens eerst willen dan staat God klaar om te helpen.
zo lees ik uw reacties.

k,zou de hele psalm maar lezen,als ik vragensteller was.
je komt van alles tegen onderweg,in deze psalm

de verloren zoon,had alles doorgebracht,hij hoefde niks meer los te laten,want...hij had niks meer
zo lees ik de verloren zoon.
er zijn zoveel vertalingen,die ik lees is alleen een eenzijdig Godswerk.in mijn vertaling.
Ik Wil en zij zullen.wat een rust voor mij,dat de Heere de eerste is,en..als Hij er is,laat je vanzelf alles los.
dan trekt niks meer hoor,helemaal niks meer.Dat gaat vanzelf in mn leven.
voor elk wat wils,op dit web.erg moeizaam,vind ik, als je eerst zelf aan de slag moet.
gelukkig dat de vader van de verloren zoon,niet eerst ging vragen of hij wel ......dit had gedaan,dat los gelaten,daar wel aan gedacht...
het eind van ps.42 staat pas.....en mijn God,een hele worstel om daar door die psalm te komen echt heftig hoor.
hoe u dat doet,is mij een raadsel