Persoonlijkheidstoornis en bekering

Ds. K. van den Geest / 1 reactie

Vraag

Kan iemand met een antisociale persoonlijkheidstoornis tot bekering komen?

Antwoord

De antisociale persoonlijkheidsstoornis wordt op Wikipedia als volgt beschreven: "Het DSM-IV definieert de antisociale persoonlijkheidsstoornis als een pervasief patroon van veronachtzaming en schending van de rechten van anderen dat zich openbaart vanaf het zestiende levensjaar. De stoornis kan worden gediagnosticeerd als sprake is van drie of meer van de volgende gevallen:

-De persoon past zich niet aan aan de sociale normen met betrekking tot wettig gedrag, wat blijkt uit het verrichten van handelingen die tot arrestatie (kunnen) leiden.
-De persoon maakt gebruik van misleiding, wat zich uit in herhaaldelijk liegen, gebruik van aliassen of het oplichten van anderen voor persoonlijk voordeel of plezier.
-De persoon is impulsief en maakt geen plannen voor de toekomst.
-De persoon is snel geïrriteerd en agressief, wat zich uit in regelmatig fysiek geweld.
-De persoon is roekeloos en veronachtzaamt de veiligheid van zichzelf en anderen.
-De persoon is doorlopend onverantwoordelijk, wat zich uit in een aanhoudend onvermogen om een stabiel werkgedrag te vormen of financiële verplichtingen af te handelen.
-De persoon toont geen berouw of spijt en is onverschillig als hij anderen heeft geschaad, verwond of mishandeld of van hen heeft gestolen."

Deze kenmerken laten zien, dat wat we in geloofstermen 'onbekeerlijkheid' zouden noemen bij deze stoornis aanwezig is. Echter, in het algemeen is het moeilijk om te onderscheiden tussen verantwoordelijkheid en verantwoordelijkheidsbesef. Of anders gezegd: als iemand niet beseft dat hij/zij verantwoordelijk is voor zijn daden, is hij/zij dan niet langer verantwoordelijk te stellen? Dat ligt complex, we kunnen dit ook benoemen in verband met ander psychotisch gedrag.

Dus blijft de persoon in kwestie verantwoordelijk. Wel zal de ziekte of stoornis tegelijk barmhartigheid vereisen van de omgeving. En juist vanuit dat gezichtspunt zou ik zeggen: de barmhartigheid van de Heere is zo groot, daar moeten wij nooit te klein of te menselijk van denken! Bij Hem is veel vergeving (Psalm 130)! Meer dan bij mensen! Laat het oordeel aan Hem! Bid om zijn ontferming. Omring de persoon met Christus´ liefde. Dat is ‘alles’ wat wij kunnen doen. Maar dat ‘alles’ is juist veel (Jak. 5:16)!

Ds. K. van den Geest

Lees meer artikelen over:

persoonlijkheidsstoornis
1 reactie
Krakeling
Daar hoef je niet aan te twijfelen. Een persoon die hier beschreven word begrijpt zulke dingen niet of minder. Dat betekend niet dat het voor God te moeilijk zou zijn om zo'n persoon tot bekering te brengen. Als dat wel zo zou zijn dan zou onze God niet meer almachtig zijn. Ook zou de oproep tot bekering dan niet voor die personen gelden. Dat is dan weer in strijd met God's Woord. Daarin word duidelijk gezegd dat IEDEREEN die dorst heeft mág komen. Daar valt iedereen dus onder. Welke ziekte of stoornis of wat dan ook zo iemand dan ook heeft.

Bij iedereen is de bekering weer anders. Bij iemand die goed kan begrijpen hoe alles moet op de hierboven geschreven gebieden zal het dus anders gaan dan bij iemand die dat niet of minder kan begrijpen. Laat je hierdoor dus niet ontmoedigen. ''God is machtig dus zal Hij door onderwijzing hen die dwalen brengen in het rechte spoor''.

Hij onderwijst. Bid dan om de Heilige Geest. Mensen verschillen in karakter en God werkt ook bij mensen met een karakter dat wat anders is dan bij andere mensen.