Een slechter mens

Redactie Refoweb / 6 reacties

Vraag

Ik ben bij ‘toeval’ op deze site terechtgekomen. Ik ben vroeger als kind gedoopt, maar ik ben -om diverse redenen- al vele jaren niet meer naar de kerk geweest. Ik heb diverse antwoorden hier gelezen, maar bij sommige zet ik wel degelijk mijn vraagtekens. Ik ben van mening dat de Bijbel weliswaar een leidraad moet zijn, maar dat deze al duizenden jaren oud is en dat je in deze tijd niet alle bijbelteksten letterlijk moet nemen. Ik besef dat dit mijn eigen interpretatie is van "het geloof " en ik zeg ook niet dat het de juiste interpretatie hoeft te zijn. Maar in de loop van der eeuwen zijn er vele interpretaties van het geloof geweest en zodoende zijn er vele soorten geloof ontstaan. Sommige mensen zijn katholiek, anderen hervormd, of gereformeerd en binnen die groepen zijn er weer allerlei afsplitsingen. Maar uiteindelijk is het, althans in mijn ogen, allemaal dezelfde God waar het om draait. Net zo goed als ik denk dat wat Allah is voor de moslims, of Jahweh voor de Joden dezelfde God is waar gereformeerde mensen nu in geloven. Ik zal de laatste zijn die beweert dat ik zonder zonde ben, maar ik denk oprecht dat het juist de bedoeling van God is dat je als een goed mens door het leven moet gaan met respect voor anderen en dat het dan niet uitmaakt of je wel of niet naar een kerk gaat of hoort tot een bepaalde categorie geloof. Ik begrijp dat dit misschien een lastig te beantwoorden vraag wordt, en als niet-kerkelijk persoon ga ik wellicht te kort door de bocht. Het is ook geenszins mijn bedoeling om kritiek te spuien op reformatorische mensen, het is juist om een dialoog te starten. De vraag die ik hier heb: Kan iemand me vertellen of ik vanwege het bovenstaande een slecht(er) mens ben?

Antwoord

Misschien ben jij wel een veel beter mens dan de meeste christenen. Maar hoe goed we ook ons best doen of leven, het zal altijd onvolmaakt zijn en blijven. Door het geloof in Jezus Christus ziet God ons aan als volmaakt. Dat is het onderscheid met alle andere geloven op deze wereld. Alleen in het christelijk geloof hoef je niets te doen om eeuwig gelukkig te worden. Je hoeft alleen maar te geloven in Jezus Christus, de Zoon van God. Zie ook onderstaande urls:

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/20094

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/17271

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/16040

6 reacties
vlokje
Geloven is niet niets doen. Geloven is alles 'doen' wat God wil. Alsof geloven geen werkwoord is...

Vraagsteller: sommige bijbelteksten kun je denk ik nog letterlijk nemen, andere zijn door de veelvoud aan vertalingen moeilijk meer 100% origineel te noemen. Maar welke dat precies zijn....
Daarbij komt nog dat veel dingen door christenen onderling op diverse verschillende manieren wordt geïnterpreteerd.
Toevallig las ik pas iets over C.S. Lewis. Hij noemt zich nu christen, maar zegt in zijn boeken dat hij al een tijd Gods liefde kende, zonder het christelijk geloof te hebben aanvaard. Wonderlijk, ook dat kan schijnbaar nog.

Wie liefheeft is uit God geboren. Betekent 'goed doen' niet simpel: Liefhebben met heel je hart? God liefhebben, je naasten liefhebben, het leven liefhebben vanuit dankbare eerbied voor zoveel goeds?
Ruben92
Hoezo " Misschien ben je wel een veel beter mens " ?

Ik citeer : Romeinen 3:11-12 "Er is niemand die verstandig is, er is niemand die God zoekt, Allen zijn zij afgeweken te zamen zijn zij onnut geworden; er is niemand, die goed doet, er is ook niet tot een toe" !!!!
Juist erkenning van je zonde leidt tot je Redder!
handelingen2_21
ik zou zeggen"lees de url's' en geloof de Bijbel!

Join the club!!
bakkertjemaart
Ik snap jullie felle reacties niet helemaal... Deze persoon is hopelijk aan het begin van zijn reis. Dan is het ook niet zo slim om als antwoorder heel diep op bepaalde punten in te gaan.
jsml
@Ruben92,

Probeer alles wel in het juiste perspectief te zien. Dat zijn meer diepgaande lessen die jij ook niet op de kleuterschool kreeg. Paulus gebruikt deze tekst in de Romeinenbrief om uit te leggen dat God nu niet naar hen heeft omgezien omdat zij voortreffelijker zijn dan de Joden. Vraagsteller is misschien bang dat God niet naar hem om wil zien omdat hij 'minder voortreffelijk' zou zijn. Dan is deze tekst juist een bemoediging of aansporing voor hem.

(Spreuken 15:3; De ogen van de HEERE zijn op elke plaats: ze slaan slechte en goede mensen gade.)
adriano313
Beste vragensteller,

In de huidige maatschappij gaat het vaak om het thema "goed of slecht". Een avondje TV levert een scala aan variëteiten. De "good guy verslaat de bad guy". Mensen verschillen van elkaar. Wat voor de ene goed is, is voor de ander weer slecht. Een norm lijkt dan wenselijk of zelfs noodzakelijk maar m.i. bevredigd het niet de hunker naar liefde en geborgenheid van een mens.

In reactie op je stelling of jij slecht of slechter bent kan dit afhankelijk zijn van een (denkbeeldige) norm die jij je misschien aanmeet of die er in jou leven heerst. Die bepaalt dan of jij slecht of slechter bent. "Slecht" is dan de uitkomst van..... De vraag is "waar van"? Volgens mij kan je hier dagen tot jaren over filosoferen om op een waarde uit te komen. De vraag is of die waarde iets zegt over "Wie God is" of "Waarom je eigenlijk leeft?"

Mensen hebben vaak een eigen beeld van God of een visie waarom ze leven. Dat is eigenlijk best veilig, maar jij bepaalt dan wel wie God is of wie Hij niet is. Waarom je leeft of hoe je een bijbeltekst plaats in je dagelijkse praktijk. Maar is dat realistisch? Volgens mij niet. Misschien zie je God of Zijn Koninkrijk niet, maar imitatie is dan toch wat anders dan puur(!)

Eigenlijk heel diep, diep van binnen weet je dat al en is er toch geen bevrediging en ga je op zoek. Op zoek naar bevrediging. Maar i.p.v een zoektocht naar God komt er vervanging. Van therapeutische trajecten, religie tot aan individuele bevredigers (alcohol, sport, verdovende middelen, werk, porno, (vr)eten etc) Een mens is ontzettend creatief om zijn "bevrediging" te optimaliseren of er in uit te leven maar eigenlijk is het een surrogaat. Het kan de onderliggende leegte, gebrokenheid, niet geliefd zijn, namaak, verdriet, angst , afwijzing, schuld, eenzaamheid, schaamte etc. helaas niet bevredigen.

Begrijp mij niet verkeerd, ik zeg niet dat je een biertje of je geliefde moet laten staan of dat het niet goed is om bij jezelf tot de ontdekking te komen of aan jezelf te werken. Maar hoe heb je zonder de surrogaat bevrediging een sluitende oplossing op de vraag "waarom ben ik hier op aarde"?

Ik ervaar in het leven dat een mens die op een bovennatuurlijke manier door de liefde van God wordt aangeraakt juist weer bevredigd wordt. Het is eigenlijk een soort bevestiging, God en een mens zijn er voor elkaar...om in relatie met elkaar om te gaan.Precies zoals een man en een vrouw dat doen. Dat maakt een mens uniek. Zonder relatie met God is het dus eigenlijk heel erg dor en kil....

Ja zullen velen in onze consumptie maatschappij zeggen,, "ik heb God toch niet nodig" ...Mag ik je dan aanbevelen om het dan wel eens te proberen, om God uit te nodigen om een relatie met Hem te hebben! Mensen die afhaken heb je overal. Ook bij stoppen met roken , bij het afkicken, bij therapeutische trajecten, bij sexverslaving, bij diëten, you name it. Daar haken mens ook af....Maar of dat nu verstandig is?

Ja ik geloof wel in een god, alleen doe ik er niets aan....
Ik bid wel tot God maar...
Ik geloof dat God gewoon dezelfde is als bij hindoes, of als bij moslims of dat je niet in moet laten met kwade geesten maar er bestaan ook goede geesten.....

Ja ja denk ik dan. Bij elk van die spirituele of religieus getinte praktijken doen mensen er allemaal zelf(!) wat aan en als je er niets aan doet geeft dit vaak een slechte afloop. Weer draait het dan om goed en slecht.... Wat nu als je dood gaat en het blijkt dat je toch niet "goed" bevonden wordt....deze vraag is voor een godsdienstige er toch één waar je het knap benauwd van kunt krijgen of negeer je deze benauwdheid omdat je van mening bent dat je terug kunt komen al een koe of een schaap....

De bijbel laat in de eerste 3 hoofdstukken zien wie God werkelijk is. Hij creëert iets wat te maken heeft met wie Hij is. Telkens een bron van Liefde (ongeacht de omstandigheden). Waarom beantwoordt jij je vriend(in) met een kus? omdat het moet? Nee omdat je het intens graag uit liefde wilt. Kan je voorstellen dat een mens daarom leeft en b.v een vogel daarom zingt?

Een kindje groeit op in een veilige omgeving, nou zo plaatste God Adam ook in Zijn ommuurde tuin...niet over heel de aarde maar in Zijn veilige hof, vol met Zijn drinken en al Zijn lekkers, waar je van mag eten. Het centrale van al dat lekkers is een vrucht die Leven heet. Want Hij wil niets liever dat je Leeft. Wat een liefde en wat een intentie van God. Wel eens stil gestaan dat een vrucht voorkomt uit intimiteit...Dat is wat God met jou en mij wil. Intimiteit!

God zegt ook: Eet NIET(!) van de vrucht die heet "kennis van goed en kwaad". Kennis van goed en kwaad staat ook centraal MAAR geeft dus geen Leven. Eigenlijk als je Leven wil kom je kennis van goed en kwaad ook tegen...en daarom kies je voor Leven....Kan jij vandaag een wereld voorstellen waar goed doen er niet toe doet...Ik wel en soms is dat knap lastig. Het vraagt nl. continu een verandering van denken (!)
Het gaat dan niet meer om goed doen, het gaat niet meer om slecht doen, Jezus predikte een hele nieuwe boodschap. Bekeer je, keer je er van af (verander je denken) en geloof het evangelie....

Wat is dan het evangelie?
Paulus schijft het volgende erover: "Want ik schaam mij het evangelie niet; want:
- het is (een) kracht Gods tot behoud voor een ieder die gelooft, eerst voor de Jood, maar ook voor de Griek (voor jou en mij).
- 17 Want gerechtigheid Gods (!) wordt daarin geopenbaard
- uit geloof tot geloof, gelijk geschreven staat:
- De rechtvaardige zal uit geloof leven"(Rom.1).

De kern van het evangelie is dus gerechtigheid God's. Omdat Adam toch gegeten heeft van de kennis van goed en kwaad boom, heeft God ons uit Zijn beschermde omgeving weggehaald. Omdat wij zondig zijn....Ja zeggen velen ik ben niet zondig. Nou ga dan maar even naar de gevangenis en vraag maar of er onschuldigen zijn....daarnaast doet het justitiële incassobureau haast "goede" zaken, zo even 2 voorbeelden die boekdelen spreken.

Gerechtigheid Gods zegt dus iets over rechtspraak..Wij mensen hebben een loon voor onze zonden ontvangen en dat is de dood. Volgens het recht omdat God uitgesproken heeft dat Adam(stervende) zou sterven als hij er wel van at.
Wij hebben dus geen recht meer op Leven! Door Adam hebben wij allen gezondigd en derven de heerlijkheid Gods (Rom 3:23).

Wat cru kun je denken, ik geloof dat niet...Nou dat mag. Je bent zelf vrij en verantwoordelijk wat je kiest. Zij het niet dat God ook Rechtvaardig is en jou een nieuwe kans biedt. Omdat Hij jou toch liefheeft..(!). Johannes zegt in 3:16 Omdat Hij jou liefheeft heeft Hij zijn Zoon gegeven. Want als je in Hem gelooft hoeft je niet verloren te gaan, maar mag je voor altijd Leven!

Wat geloof je dan?
De straf die ik en jij voor onze zonden verdienen moet wel betaald worden. Anders is er niets rechtvaardigs aan. Maar in totaliteit is dat zo immens veel. Die prijs is zo groot dat iets boven-natuurlijks nodig is om hier aan te voldoen. Uit liefde heeft God daarom Zijn eigen Zoon gegeven. De bijbels zegt dat Hij toen zelfs onder de engelen is gesteld. Want als mens was Hij alleen in staat om die prijs te betalen om zo verzoening met God tot stand te brengen.

Nu wordt het allemaal een beetje te veel. Straf prijs, verzoening,... wat een zware termen allemaal. Klopt helemaal, maar nu wordt het ook serieus.
Want wil jij eigenlijk dood of kies je voor Leven....Kies maar...

God heeft al gekozen. Voor de grondlegging van de wereld had Hij al een plan met jou (efz 1). De vraag is wil jij wandelen in dit plan?
Maar omdat Adam het "verknald" heeft, heeft Hij Zijn Zoon gestuurd die alle straf (die wij verdienen) aan het kruis gedragen heeft als de perfecte losprijs! Voor jou en mij is er 2013 jaar geleden een losprijs betaald, waardoor jij een kans krijgt aangeboden om in de trein van Leven te stappen en koers te zetten in de bestemming die God over je leven heeft!

Een kans die we niet (kunnen) verdienen en daarom alleen uit genade wordt aangeboden.
Als jij in het dagelijkse leven niet meer van "kennis van goede en slechte" vrucht wilt eten maar wilt eten van "De boom van Leven", waarbij Hij Zijn Geest in jou binnenste als onderpand wilt schenken...,geloof dan deze blijde boodschap.

Gelukkig is het geen verhaal...want als je het aanbod van God aanneemt zul je Kracht Gods in je eigen leven ervaren!
Jezus is het Levende water, Hij zegt wanneer iemand dorst heeft (het schreeuwt zo intens in je ziel naar bevrediging) laat hem bij mij komen. Hij zegt het water, dat Ik hem zal geven, zal in hem worden tot een fontein van water, dat springt ten eeuwigen leven. Of "Wie in Mij gelooft, gelijk de Schrift zegt, stromen van levend water zullen uit zijn binnenste vloeien"

Ook jij mag komen zonder dat jij er iets voor hoeft te doen. Gratis!.
De bijbel, schrijft als jij dat aanbod van Jezus met heel je hart gelooft, het tot gerechtigheid wordt gerekend en met je mond belijdt het je tot behoudenis zal zijn. Namelijk dat God Jezus uit de dood heeft opgewekt en dat Jezus Heer is.

Als je Jezus niet kent, zal je elke dag aangeklaagd worden dat je een slecht mens bent. Je komt jezelf elke keer tegen.
Maar als jij dorst hebt en wilt drinken van dat Levende water, als jij gelooft dat de losprijs door Jezus betaald is, door voor ons aan het kruis dood te gaan
Bidt dan het onderstaande gebed maar eens hard op mee:

Heere Jezus, vandaag open ik mijn hart voor U
Ik erken dat ik een zondaar ben,
maar dank u wel, dat u voor mij tot vloek aan het kruis gehangen bent,
dat u mijn straf gedragen heeft
Dank u wel Heere Jezus dat u voor mijn zonden gestorven bent
en uit de dood bent opstaan
Heere Jezus kom in mijn hart, wees mijn Heer
Was mij schoon van al mijn zonden
Leidt mij in Uw spoor, kneed mij en vorm mijn karakter
En vul mij met uw Heilige Geest
Vader in de hemel, dank u wel dat u mij hierdoor niet afwijst
maar een kind van u mag zijn.
En dank u wel Vader, dat ik vanaf vandaag,
opgetekend mag staan in het boek des Levens
en een kind mag zijn van de allerhoogste God
Dank u wel Heer Jezus, Amen.

Ik wens je Gods liefde, zegen en wijsheid toe
en bidt! Het is "telefoneren" met God