Vrouwelijke priesters in OT

Ds. R.H. Kieskamp / Geen reacties

Vraag

Over de vrouw in het ambt is al veel gezegd en geschreven. De stellingen hieromtrent zijn mij bekend. Die behoeven hier nu niet opnieuw belicht te worden. Als argument tegen de vrouw in het ambt las ik ergens dat in de Bijbel ook geen sprake is van vrouwelijke priesters. In Leviticus 7:1-10 worden voorschriften weergegeven over hoe met het schuldoffer dient te worden omgegaan. In vers 6 lees ik het volgende: “Allen die van het mannelijke geslacht zijn onder de priesters, zullen het eten..." Priesters van het vrouwelijk geslacht kennelijk dus niet. Mogen we hieruit afleiden dat er wel degelijk vrouwelijke priesters waren en dat dit geen valide argument is tegen de vrouw in het ambt? Nogmaals dit even los van alle andere ooit opgevoerde argumenten. Dit om de zuiverheid van 'bewijs' te waarborgen!

Antwoord

Nergens heb ik in commentaren kunnen vinden dat in Leviticus 7:6 verondersteld wordt dat er vrouwelijke priesters geweest zouden zijn. Het is veeleer een accentuering van het feit dat er enkel mannelijke priesters waren. Mogelijk wil het wel onderstrepen dat het enkel op de offerplaats gegeten mocht worden en dat het niet meegenomen mocht worden naar het gezin van de priesters om het daar op te eten samen met vrouw en kinderen. Er wordt ook verwezen naar: Leviticus 6:16.

Ds. R. H. Kieskamp

Tags in dit artikel:

vrouw in ambt