Gods linker- en rechterhand

Ds. G. Kater / Geen reacties

Vraag

Onlangs hoorde ik in een preek dat de dominee het had over gaven uit Gods rechterhand en gaven uit Gods linkerhand. De gaven uit Gods rechterhand zijn gericht op bekering en voor Zijn kinderen en de gaven uit Gods linkerhand zijn voor onbekeerden. Is dit bijbels? Ik heb gezocht, maar kan dit zo niet in de Bijbel terug vinden.

Antwoord

Beste vragensteller,

De uitdrukking die je bedoelt is inderdaad een bekende uitdrukking. Voor zover ik weet is de uitdrukking nergens letterlijk terug te vinden in Gods Woord. Niettemin, inhoudelijk denk ik dat dit onderscheid wel terug te vinden is in Gods Woord. We lezen bijv. in de Bijbel dat Laban gezegend werd omwille van Jacob (Gen. 30:27) en dat Potifar gezegend werd omwille van Jozef (Gen. 39:5). Dit lijken mij bijbelse voorbeelden waarin je inhoudelijk de door jou genoemde uitdrukking terug kunt zien. Zowel Jacob als Laban en zowel Jozef als Potifar werden door de Heere rijk gezegend met vele gaven. Tegelijkertijd wordt duidelijk uit deze geschiedenissen dat zij dit allen niet op dezelfde manier als gave van de Heere ontvangen hebben. Zo zou je kunnen zeggen dat Jacob en Jozef als kinderen van God het uit Zijn rechterhand ontvingen, maar Laban en Potifar uit Zijn linkerhand.

De gaven die we van de Heere ontvangen voor dit tijdelijk leven kunnen heel groot zijn, juist op de achterliggende dankdag hebben we daar bij stilgestaan. En toch, als we met dat alles de Heere Zelf niet kennen in Zijn genade in Christus Jezus, zullen al Zijn goede gaven eenmaal tegen ons getuigen. Want met al die goede gaven die de Heere in Zijn algemene genade ons geeft wil Hij immers ons aansporen ons te bekeren en Zijn zaligmakende genade te zoeken! (Rom. 2:4). In Gen. 33 lezen we dat Ezau (vanuit de zegen van Heere, zie Gen. 27:39) zegt: ik heb veel! Maar Jacob kent Gods genade in de beloofde Christus en kan daarom zegen: ik heb alles!

Hoe is dat in jouw leven? Heb jij veel, of Alles? De HEERE zegt: alles wat jou ontbreekt, schenk Ik, zo jij het smeekt, mild en overvloedig!

Met hartelijke groet,
Ds. G. Kater

Lees meer artikelen over:

Gods rechterhand