Oxazepam

dr. NN / 1 reactie

Vraag

Ik gebruik als ik vervelende situaties voor ogen zie, regelmatig een hele of een halve oxazepam, maar soms lijkt het ook wel eens anders te werken en voel ik me juist wat meer ongemakkelijk worden en krijg ik een erg hoge hartslag, wat ook niet altijd even prettig voelt. Ik las dat het verslavend kan werken. Kunt u precies vertellen hoe dat zit? Of kun je dan beter (biddend) kiezen voor een antidepressiva voor langere tijd?

Antwoord

Oxazepam kan inderdaad in sommige gevallen het tegenovergestelde doen van wat je van een rustgevend middel verwacht. Het zorgt dan voor onrustgevoelens, angst en opwindingstoestanden. Dat wordt "paradoxale reactie" genoemd.

Oxazepam hoort tot een groep geneesmiddelen die Benzodiazepinen genoemd wordt. Deze medicamenten zijn inderdaad erg verslavend. Een paar weken regelmatig gebruik is al voldoende voor deze verslavende werking. Het sluipende aan de verslavende werking, is, dat degene die z'n pil gebruikt het pas merkt als hij ermee ophoudt. En het gemene is dat de onttrekkingsverschijnselen precies zulke klachten zijn, als waarom iemand oxazepam e.d. juist inneemt: onrust- en angstgevoelens, slapeloosheid, enzovoort. Wie dit niet weet en probeert te stoppen, zal denken dat zijn oorspronkelijke klachten weer in alle hevigheid (of nog erger) terugkomen en denkt daardoor dat hij de middelen juist nodig heeft en niet zonder kan. Een vicieuze cirkel.

Benzodiazepinen zoals Oxazepam kunnen heel nuttig zijn als iemand door acute stress 'over de rooie' is, of door acute gebeurtenissen helemaal niet kan slapen. Bij mildere klachten die ook langer aanwezig zijn, is het beter aan een andere oplossing te denken om daarmee om te gaan. Praat eens met de huisarts over andere mogelijkheden. Als u depressieve klachten heeft, of overspannen bent, zijn er genoeg mogelijkheden van psychologische hulp, medicatie (zoals bijv. antidepressiva), enz. Oxazepam is geen oplossing voor de lange termijn.

Als u met het gebruik van benzodiazepinen ophoudt, terwijl u ze langere tijd dagelijks hebt gebruikt, is het belangrijk niet meteen op te houden. U kunt de dosis in dat geval beter in de loop van een paar weken (of zelfs maanden, al naar gelang hoeveel u hebt gebruikt, de ernst van de klachten en hoe lang u de tabletten gebruikt hebt) afbouwen. Houd er rekening met dat onttrekkingsverschijnselen kunnen optreden als u de tabletten langer dan vier weken hebt gebruikt en bedenk dat deze (op stress lijkende) klachten uiteindelijk weer minder worden.

Natuurlijk mogen we biddend gebruik maken van medicijnen als dit noodzakelijk wordt, omdat de hersenchemie in de war is en daardoor psychische klachten ontstaan. Een psychische ziekte is net zo werkelijk als een lichamelijke ziekte. Aan de andere kant is het belangrijk niet al te lichtvaardig naar een snelle oplossing te grijpen, maar samen met de huisarts een weg te zoeken die ook op de lange termijn tot een voor u draagbare situatie voert.

Tags in dit artikel:

depressiefmedicijnverslaving
1 reactie
waldboy
Ik heb jaren Oxazepam gebruikt. Ik kreeg het middel omdat ik bang! was dat ik niet kon slapen.
Het is mij gelukt ermee te stoppen. Had een hel schema gemaakt van langzaam minderen. Binnen een week was ik er echter vanaf.
De eerste nacht sliep ik inderdaad niet maar de tweede nacht komt dat wel weer.
Toen ik er goed mee gestopt was, voelde ik mij veel beter.
De gedachte dat men geenpilletje in heeft genomen, kan er al voor zorgen dat mern er een moet nemen.
Situatsies kunnen in het vooruit vervelende gedachtes of gevoelens verookzaken. "Zelfwaarmakende profetie" noemt men dat. Er gebeurt dat wat men zelf voorziet.
In gesprekken met een maatschappelijk werker heb ik dit mogen inzien.
Nu leef ik al een aantal jaren zonder hulpmiddel.
Prijs de Heer daarvoor!