Man met kort lontje

drs. N.J. Borst-den Breejen / Geen reacties

Vraag

Graag wil ik uw advies over de situatie in mijn gezin. Ik ben 16 jaar getrouwd en heb twee kinderen van 12 en 9. Beide kinderen hebben ontwikkelingsproblemen en dat legt een zware wissel op het hele gezin. Nu is er hulp voor de kinderen, maar wat ik moeilijk vind is dat mijn man er niet goed tegen kan. Hij kan het gedrag van de kinderen niet goed aan en hij heeft dan een kort lontje. Hij kan soms enorm schreeuwen als het hem teveel wordt. Hij lijdt aan chronische depressies en angsten. Regelmatig wordt hij driftig waarbij hij dan spullen vernielt of dreigt met agressie. Gisteren bijvoorbeeld was hij boos en toen dreigde hij met de laptop boven zijn hoofd deze door de kamer te gooien. De jongste begon te huilen en riep dat hij bang was voor papa. De kinderen willen niet alleen met papa zijn en raken in paniek als ik even alleen weg moet terwijl papa thuis blijft. Ik heb weleens met de huisarts gepraat en toen is mijn man heel erg boos op me geworden. Hij vindt dat het meevalt en snapt niet goed dat we bang voor hem zijn. Mijn man kan heel slecht tegen kritiek en wordt dan erg driftig naar mij toe. Zo langzamerhand loop ik op eieren thuis. Ik vermijd zoveel mogelijk de confrontatie uit angst dat hij boos wordt. Maar nu de kinderen ook bang voor hem zijn wil ik zo graag dat het verandert. Hoe moet ik dit aanpakken, hulp zoeken en dat hem zeggen zonder dat het hier thuis uit de hand loopt? Ik hou nog steeds van hem, maar ben ook bang voor hem. Hij wil niet dat ik met de hulpverleners van de kinderen praat over zijn gedrag.

Antwoord

Na de vraag te hebben gelezen is echt mijn enige reactie: professionele hulp te zoeken en als dit niet lukt via de reguliere weg, dan via het meldpunt huiselijk geweld.

Met groet,
Drs. N. J. Borst-den Breejen

Naschrift redactie: zie ook deze antwoorden uit het archief:

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/18401

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/20058

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/15715