Beste vriendin erg veranderd

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Ik ben een 18-jarige meid. Ik zit nogal in over iets en dat is over het feit dat mijn beste vriendin het afgelopen jaar heel erg is veranderd. We zijn nu dertien jaar bevriend met elkaar, ontstaan op de kleuterschool. We konden, ondanks dat we wat verschillend waren, veel met elkaar delen. Het voelde gewoon goed samen en waren niet snel uitgepraat. Totdat we vorig jaar beiden een andere opleiding gingen doen. Voorheen zaten we altijd bij elkaar in de klas. We kregen andere vriendinnen. Ik rustige types die goed passen bij wie ik zelf ben. Zij kreeg vriendinnen die gek zijn op uitgaan, aandacht en flirten. Opeens ging ze elke zaterdagavond uit in kroegen en disco's i.p.v. naar de jeugdvereniging. Ze flirt en zoent met heel veel jongens, ze heeft er zeker al meer dan twintig gezoend! Ook is ze pas ontmaagd in een korte relatie, waarin seks een grote rol speelde. Het is ook zo dat mijn vriendin heel veel alcohol drinkt en er veel geld aan uitgeeft. Ik moet over al deze 'leuke' dingen steeds verhalen horen als ik met haar ben. Het is echt niet meer zoals vroeger. We zijn snel uitgepraat omdat mijn verhalen vergeleken met die van haar niet boeiend zijn. Dat laat ze duidelijk merken. Ook het feit dat ik nog nooit verkering heb gehad en zelfs nog nooit gezoend heb vindt ze heel raar. Daar lacht ze me om uit, maar ik wacht liever op de ware! Ik vind het heel jammer dat ze haar leven zo invult en ben zelf al tot de conclusie gekomen dat we niet meer bij elkaar passen. Ik weet niet of ik de vriendschap zomaar moet verbreken. Als ik dan terug denk aan alle mooie momenten, dan vind ik dat heel jammer. Is er een kans dat ze deze periode weer te boven komt, of zou dat er niet in zitten? Ik vind het zo moeilijk, ook omdat ik nog maar vier vriendinnen overhoud dan. Ik weet niet zo goed hoe ik aan andere vriendinnen moet komen omdat ik best onzeker ben. Hopelijk kunt u mij wat raad en advies geven. Ik zit hier echt heel erg mee...

Antwoord

Beste vraagsteller,

Soms ontstaat er verwijdering binnen een vriendschap. Dat gebeurt bij jullie, omdat je beiden een heel ander leven leidt. Je hoeft je niet uit te laten lachen om jouw meer serieuze levenshouding, die kennelijk goed bij jou past. Niks mis mee, hoor! Laat deze vriendin maar een beetje los, investeer in de andere vriendschappen! Als deze vriendin mogelijk weer verandert (waar je om mag bidden, want dit is geen goede levenshouding van haar) en wel weer meer contact wil kun je altijd nog zien hoe je reageert. Mogelijk kun je dán veel voor haar betekenen. Nu moet je echter even aan jezelf denken!

Marijke Rots

Tags in dit artikel:

vriendschap