Angst

N. J. van Dooijeweert-Van der Slikke / 5 reacties

Vraag

Is angst een zonde?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagstelster,

Toen ik je vraag las, dacht ik aan een vakantiebijbelclub die we in Tilburg hadden in de tijd dat we daar werkten. Het thema was: “Je hoeft niet bang te zijn.” We zongen met zo’n vijftig kinderen, die spontaan zo uit de wijken van de stad gekomen waren, een lied waarin onder andere stond: “Je hoeft niet bang te zijn, als je God maar kent en van Jezus bent.” Wat mooi he en wat waar!

Angst hebben... dat kan zijn omdat je de Heere niet kent, zonder Hem leeft en weet dat je zonder Hem niet kunt sterven. Angst omdat je kinderen op de fiets door het drukke verkeer moeten. Angst om in een vliegtuig te moeten stappen... ja, waar kan een mens al niet angst om hebben.

Angst kan zonde zijn, want in feite stellen we ons vertrouwen niet op de Heere, Die gezegd heeft: “Werp al je bekommernissen, je angsten, op Mij en Ik zal je rust geven.” De Heere wil de angsten wegnemen, Hij wil niet dat we met angsten leven. Hij wil dat we op Hem vertrouwen voor al de dagelijkse dingen. Ook voor de angst dat we Hem nog niet kennen wil Hij ons bij Hem zien. Bij Hem is vergeving. Ga op je knieën en belijd Hem je zonden, je angsten, alles. Bidt en u zal gegeven worden. Zoekt en u zult vinden. Klopt en u zal opengedaan worden.

De Heere zegt in Zijn Woord hoe en Wie Hij is. Ga met je angsten naar Hem toe. Lees Psalm 107:13 eens : “Doch roepende tot de Heere in de benauwdheid (angsten)  die ze hadden, verloste Hij hen uit al hun angsten. Hij voerde hen uit de duisternis en de schaduw van de dood en Hij brak hun banden.” In vers 28 herhaalt de dichter het opnieuw... en Hij verloste hen uit al hun angsten. We kunnen veel aftobben en wat neemt het onze vreugde weg in het leven.

Ik vind het zo bijzonder wat de Heere Jezus in de Bergrede zegt. Wat tob je toch, zegt Hij, waarom zoveel angst, zoveel zorgen? Wees niet zo bezorgd voor je leven, wat je eten of drinken zult, ook niet voor je lichaam, wat voor kleren je aan zult doen. Kijk nou eens naar de vogeltjes, ze hebben niets, maar God zorgt voor hen en jij bent meer dan die vogeltjes. Kijk eens naar de bloemen, als God nu voor hen zorgt, zelfs voor het gras aan de slootkant en het gras in de wei, zal Hij het dan niet nog meer voor jou doen? En er valt geen haar van je hoofd zonder dat de Heere dat wil.”

En bedenk dan dat Jezus  het goede met ons voorheeft. Vertrouw op de Heere, steun niet op je eigen verstand!!

Van harte Gods zegen toe gebeden,
Mw. N. J. van Dooijeweert

N. J. van Dooijeweert-Van der Slikke

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Waddinxveen
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Functie: Pastoraal medewerkster

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

angstongeloofzonde
5 reacties
Catherine
We hoeven inderdaad niet bang te zijn, maar m.i. gaat het antwoord van mevr. van Dooijeweert een klein beetje voorbij aan de mensen die een psychische stoornis hebben. Angst kan je leven beheersen. De vraag is heel kort, we kunnen daar niet uit opmaken of vraagsteller worstelt met een angst-probleem. Dan is m.i. een verwijzing naar een chr. hulpverlening op zijn plaats.
En als het een psychische oorzaak heeft, kun je het dan nog zonde noemen?
moedervan2
Angst komt voor uit het feit dat je de controle wilt houden. Alles wat we niet kunnen beheersen, daar kunnen we angst voor krijgen. Bedenk maar dat alle angstgedachten, gedachten zijn waarin 'als dit, als dat' voor komt. Je gaat er door piekeren. Als je die herkent, kun je beter grip krijgen op je angst. Want als dit als dat... dat zijn dingen die we niet weten en wat we niet weten kunnen we niet beheersen. Soms proberen we door scenario's uit te denken, grip te krijgen op de situatie... geloof me.. de situatie veranderd er niet door.. je wordt er zelf alleen maar onrustiger van. Probeer je zelf te trainen, als er weer zo'n gedachte opduikt... voedt het niet... accepteer dat ie er is en denk niet verder uit, zoek direct afleiding door iets intensiefs te doen waar je niet bij kunt nadenken. Als je leert om deze gedachten te accepteren en daarna te negeren, zul je een rustiger leven krijgen.

Sterkte!
AHHK76
Beste Vraagsteller,
Mevr. van Dooijeweert geeft een liefdevol antwoord. Maar Catherine heeft ook gelijk dat het heel verschillend is over wat voor angst het gaat.
Angst is niet altijd verkeerd. De Heere Jezus was ook bang in de hof van Gethsemané. toch deed Hij daarmee geen zonde!
Angst kan beschermen tegen gevaar. Doordat wij angst kennen, worden we minder gauw roekeloos.
Als angst zich uit op een ongezonde manier, zoals paniekaanvallen, dan zijn er hulpverleners en medicijnen die je kunnen helpen. Zelf heb ik daar veel baat bij. Dat betekent niet dat ik niet op God hoef te vertrouwen. Nee, maar ik mag wel biddend de middelen gebruiken. Als ik dan soms toch een paniekaanval heb, is het heel bijzonder als ik toch weer ervaar dat God mijn angst wegneemt, zodat ik weer durf te vertrouwen!
Er staat zo'n 365 keer in de Bijbel: Vreest niet! Dat mag ons bemoedigen...
Je mag mij mailen: ahhk76@gmail.com
Groetjes en sterkte van mij
Dorah
Helemaal met Catherine eens. Naast een mogelijk psychische oorzaak, kan er ook een fysieke oorzaak aan ten grondslag liggen. Denk bijvoorbeeld aan een te snel werkende schildklier. Dat kan ervoor zorgen dat je heel angstig wordt en dan kun je je overgeven aan God en je angst in Zijn handen leggen maar als de medische oorzaak niet wordt aangepakt, denk ik dat het je ook verder van Hem kan afbrengen, omdat het niet vermindert (tenzij God je op een directe manier geneest maar dat komt niet zoveel voor).
Angst KAN m.i. zonde zijn, maar dat hoeft niet zo te zijn. In wezen is angst een bescherming- en verdedigingsmechanisme. Psychische kwetsbaarheid en nare gebeurtenissen kunnen er ook voor zorgen dat je angstig wordt. M.i. is het in ieder geval altijd belangrijk dat je angst serieus neemt, zonder oordeel of het zonde is of niet. Leg het aan God voor en zoek hulp als je dat nodig hebt.
mluther
Als angst/bangheid zijn niet aanwezig zouden zijn, dan zou de misdaad volgens mij explosief groeien. Angst/bang zijn, behoed ons namelijk ook voor de zonde. Het bang zijn om te zondigen zeggen we dan. Als er geen angst/bangheid (bezorgdheid) is, kan dit overslaan in een onbezorgd leven, maar zonder God. Er zijn namelijk legio mensen die zonder God leven, maar niet bang zijn.

Het is jammer dat de vraagsteller niet aangeeft in wat voor context hij angst bedoeld. Er valt dan ook moeilijk wat zinnigs te zeggen.

Verder sluit ik me graag aan bij de bovenstaande antwoorden, inclusief dat van mevrouw van Dooijeweert.