Eetbuien

BSc J.H. Nijsink-Haase / 7 reacties

Vraag

Al enige tijd heb ik last van 'eetbuien'. Ik hou wel precies bij hoeveel calorieën/koolhydraten enz. ik binnenkrijg, daarom kom ik qua gewicht niet aan. Ik wil er graag vanaf komen. Hoe kan ik dat het beste aanpakken? Ik wil het wel graag zelf oplossen, omdat niemand hier iets van weet. Een jonge vrouw.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Je verteld dat je last hebt van eetbuien. Je hebt een eerste stap genomen om hulp te zoeken via deze vraag op Refoweb en dat is goed. Je hebt last van de eetbuien en zou het graag anders zien. Je omschrijft een ‘probleem’ dat je graag zelf op wilt lossen. Ik kan op afstand niet inschatten in welke mate je last hebt van eetbuien. Allereerst vraag ik me af of je dit zelf op kunt lossen. Vaak ligt er een diepere oorzaak achter ‘eetbuien’. Ga bij jezelf na wanneer de eetbuien ontstaan. Hoe voel je je op dat moment?

Mijn advies is om het toch eens te bespreken met iemand die je vertrouwt. Je kunt het ook met je huisarts bespreken, hij heeft een beroepsgeheim, dus je verhaal komt niet zomaar op straat. Hij kan je zonodig doorverwijzen naar deskundigen die je verder kunnen helpen. Juist als je het met iemand deelt kan het opluchting geven. Je kunt beter op tijd hulp zoeken dan het uit de hand laten lopen.

Als je toch zelf iets wilt veranderen, dan een paar tips:

- Stop met het tellen van calorieën. Ik krijg de indruk dat je veel te krampachtig aan het rekenen bent. Probeer dit los te laten.

- Zorg liever goed voor jezelf en eet voldoende. Zorg allereerst voor een stevig ontbijt. Daar heb je de rest van de dag profijt van. Je hebt minder behoefte om te snaaien. Op de website van bijvoorbeeld het Voedingscentrum vind je meer informatie over een gezond dagmenu.

- Ik weet niet of en hoe vaak je jezelf weegt, maar spreek met jezelf af dat je jezelf niet meer dan eens per maand weegt.

- Zorg dat je niet teveel snaaigoed in huis haalt, maar koop gezonde voedingsmiddelen, zoals fruit, cherrytomaatjes, worteltjes en komkommer. Heb je zin om een keer te snaaien, eet dan wat (rauwe) groente.

Vergeet niet dat je iets nooit in eigen kracht op kunt lossen. Vertel je ‘probleem’ en vragen aan God, Hij wil je helpen.

Hartelijke groet,
Anneke Nijsink-Haase

Tags in dit artikel:

dieeteetstoornisvoeding
7 reacties
shaila
Daniel, je opmerking komt niet echt over! Sorry, zeer ongepast! Of God je niet kan helpen om van je vreetbuien af tekomen! Zelf kamp ik ook met dat probleem en ben blij dat ik tot God kan en mag bidden of Hij me wil bewaren om deze dag niet weer terug te vallen. Waarschijnlijk bid jij wel voor je gaat werken, dus God helpt jou bij het herstellen van een patient! Die goede zorg die jij je patienten bied heb je dan van God gekregen!
Aub niet meer zo impulsief reageren!
Daniel
Mijn reactie is door refoweb verwijderd, dus ik heb een verkeerd gereageerd. Want refoweb heeft altijd gelijk en ik ben een echte refo.
En alle niet gelovigen die mensen behandelen zijn verkeerd bezig, ik ben tot inkeer gekomen. Wat mogen we blij zijn om God naast ons te vinden.
AHHK76
Beste jonge vrouw,
Ik begrijp iets van jouw strijd die jij hebt. Ik begrijp ook dat jij je schaamt... Maar er zijn heel veel mensen die hiermee worstelen en het is juist wel goed en helpend hierover met anderen te praten!
Als je het fijn vindt, mag je mij mailen. Ik worstel hier ook mee, misschien kunnen we elkaar steunen en voor elkaar bidden? Ik heb in de afgelopen jaren wel veel dingen geleerd, maar vind het ook nog moeilijk om het in de praktijk te (blijven) brengen.
Groetjes van ahhk76@gmail.com
Daniel
Weet je @shila, vraagstelster heeft sinds enige tijd last van vreetbuien, ze houdt wel nauwkeurig de caloriën bij.
Een echt probleem geval waar je best mee tot God mag en kan bidden.
En de deskundige heeft gelijk: 'Vergeet niet dat je iets nooit in eigen kracht op kunt lossen. Vertel je ‘probleem’ en vragen aan God, Hij wil je helpen'.
Dat was ik even vergeten, sorry, in de hectiek van het alledaagse werk met patiënten vergeet je zoiets makkelijk.
Enne weet je, in de hectiek vergeet ik vaak te bidden, daar kom ik vaak s' avonds pas aan toe.
En dan bid ik dat God me het vergeeft.
Niet iedereen is zo als Bert Noteboom en Els J van Dijk, ik bid vaak pas na afloop, niet er voor.
Nogmaals sorry, ik doe mijn best, maar soms komt het er wat beroerd uit.
shaila
Ik vergeef het je hoor Daniel, maar soms ben je zo scherp...! haha
Confetti
Wat mij enorm helpt is een stuk bewustwording: wat doet het met je lichaam, en hoe prachtig is het lichaam eigenlijk door God gemaakt.
En daarnaast zorg ik ervoor dat ik gezond, maar ook heel erg lekker eet. Dan verheug ik me op de maaltijd en is de drang minder.
vlokje
Precies Confetti: bewustwording opent je ogen. Lees een goed boek over gezonde voeding, hoe je je lijf een plezier doet door er goed mee om te gaan. Alles doe je tenslotte voor je zelf. Neem tijd om een maaltijd klaar te maken, geniet bewust van de ingrediënten. Als je een tijd gezonder leeft krijgt je er plezier in en ontdek je hoeveel gezonde calorie-arme lekkernijen er zijn.