Zorgen in broek

Redactie Refoweb / 26 reacties

Vraag

Bij ons in de kerk werd pas een keer gezegd dat vrouwen in de zorg geen broek aan mogen. Nu werk ik zelf ook in de zorg en ben hier over na gaan denken. Maar waarom zou je geen broek aan mogen? Is het niet zo als je in een rok werkt, je juist aanstoot geeft voor mannelijke bewoners?

Antwoord

26 reacties
naam
Ik werk ook in de zorg. In een rok, geen probleem.
In de winter meestal rokjes iets boven/ op de knie (met legging/ mayo) en ik de zomer jurkjes/ rokjes op of iets onder de knie. Geef echt geen aanstoot hoor.
Ideetje
Zet het woord BROEK in de omschrijving van de vraag en succes verzekerd.....
Mona
Zeg het woord baard en iedereen zwijgt altijd. Een heel groot uiterlijk kenmerk voor de man, door God geschapen, maar massaal door alle mannen genegeerd, zelfs de meest 'rechtse refo', inclusief dominees.
moedervan2
Ik kan het erg eens zijn met daniel en Mona. Ik wil zelf het volgende nog aanvullen.

In de tekst in Deutronomium wordt in het Hebreeuws niet gesproken over kleding, maar over tooiingen. Denk aan de indianen die allerlei tooien droegen. In die tijd had man zijn eigen tooien en een vrouw haar eigen. God geeft daarmee aan dat man en vrouw niet gelijk, maar wel gelijkwaardig geschapen zijn. Die plaats moeten zijn innemen in het leven, hun verantwoordelijkheid daarin dragen en een plaats weten. En elkaars plek respecteren. Door te wisselen van plek, verschuift de samenleving en daar is God boos om. Hij kaart daarom seksuele zonden als travestie aan. Hij wil dat man man blijft en vrouw vrouw, zoals hij ze gemaakt heeft en voor elkaar gemaakt heeft. Zo passen ze goed bij elkaar. Als die verschuiving ontstaat, gaat het fout in de samenleving.
Doordat mannen hun vrouwen niet hebben gerespecteerd, zijn feministen in opstand gekomen. Zij voelden zich onderdrukt. Wie is daar schuldig aan? De mannen zelf. Zij hebben gedacht rechten te hebben op de vrouw. Zij mocht hem dienen ipv dat hij haar liefhad en zijn christenplicht ('dienen in liefde') waarnam. Dat mannen hun plaats in het leven kwijt raakten hebben zij zelf veroorzaakt.
De drang van de vrouw om zelf rechter te zijn en zelf baas te zijn hebben geresulteerd in een samenleving waarin vrouwen geen keus hebben om te werken, maar moeten werken omdat de huizen zo duur geworden. Rollen zijn gaan verschuiven en sommige mannen zijn gedeeltelijk huisman geworden (ik zeg niet dat dat in bepaalde gevallen niet noodzakelijk is, zoals bij ziekte). 30.000 abortussen worden gepleegd omdat de vrouw baas in eigen buik wil zijn. Dat zijn 1000 schoolklassen en dus bijna 100 scholen! is het niet om te huilen? En velen maken zich druk om het afschieten van straatkatten, hoe sneu ook!
Hoever is het gekomen doordat de man zijn verantwoordelijkheid jaren geleden niet nam? Ik zeg niet dat de vrouw geen schuld heeft in dit verhaal, zij heeft haar plek ook niet in willen hoe ver is het gekomen omdat sara geen vertrouwen in de Heere had en hagar aan Abraham aanbood? En Abraham nam het aanbod aan... nu is er nog strijd tussen deze twee geslachten..

Mensen, wij moeten ons niet bezig houden met uiterlijke wetjes maar kijken naar waar ons leven op is gericht. Willen wij God dienen in ons leven? Dan leggen we de kwestie broek ook neer voor Hem. Wat vind Hij ervan? Dan wordt minder belangrijk wat mensen vinden. Want mensen praten veelal maar wat en willen het liefst dat iedereen doet zoals zij het zelf doen. Ruimte geven aan elkaar en goed kunnen onderbouwen waarom jij kiest om het zo te doen, geeft jezelf vrede om zonder schuldgevoel de broek wel/niet aan te trekken.
moedervan2
Wat ik was vergeten: de feministen namen de broek mee uit amerika... daarom staat de broek voor veel reformatorische christenen voor gelijk willen zijn aan de man.
Die opvatting begrijp ik wel. Alleen was die broek destijds meegenomen door feministen... door wie is het internet meegenomen? Wel door christenen? En wie maakt er geen gebruik van? Kortom: laten we kijken naar het waarom we dingen gebruiken zoals we ze gebruiken.
De broek op zich is geen zondig kledingstuk, maar de manier waarop we het dragen kan wel zondig zijn. Willen we mannelijk gekleed gaan, omdat we geen vrouw willen zijn?? Dragen we een broek omdat we gelijk willen zijn aan onze mannen? Dragen we een broek omdat we ons niet willen profileren als christen??
Je kunt zelf wel nagaan dat je dan geen broek kunt dragen. Maar het zegt meer over ons hart dan over ons uiterlijk. Net als het dragen van een zeer korte rok.. dan is de rok op zich niet zondig, maar de manier waarop we het gebruiken wel...
Flora
John61
Mijn niet christelijke collega's doen hun werk ook met liefde.