Onbewust wedergeboren

Ds. P. van der Kraan / 19 reacties

Vraag

Afgelopen zondag hoorde ik een preek over Handeling 10. De dominee beweerde in zijn preek dat Cornelius onbewust wedergeboren was. Althans dat was de conclusie die je kon trekken uit hetgeen wat hij zei. Hij zei ongeveer het volgende (met m'n eigen woorden naverteld). Cornelius kende Christus al wel, maar Hij was nog niet aan Zijn hart geopenbaard. Dat klonk voor mij erg dubbel. Cornelius kende Christus wel, maar ook weer niet. Ook beweerde de dominee dat voor het bezoek van Petrus, Cornelius reeds wedergeboren was, alleen wist hij het zelf nog niet. Dat Cornelius een kind van God was, leidde de dominee af uit het tweede vers: "een vroom man, die met heel zijn huis God vreesde, veel liefdegaven aan het volk gaf en voortdurend tot God bad." Hoe moet ik dit zien? Heeft Cornelius zichzelf niet herkend als een wedergeboren persoon of wel? Wanneer hij zichzelf niet herkend als een wedergeboren mens, dan is hij toch nog in zijn doodstaat geweest op dat moment? De bekering/wedergeboorte is toch krachtig Godswerk wat je als mens herkend? Je wordt van dood levend gemaakt. Dat kan toch niet buiten je bewustzijn om gebeuren? Graag zou ik hier wat meer over horen.

Antwoord

Beste vragensteller,

Ik ben voor het antwoord op je vraag gaan zoeken en kwam een opinie-artikel in het RD tegen waarin grotendeels het antwoord op jouw vraag is te vinden. Klik bijgaande link aan en lees ook het artikel waarnaar (via die link) verwezen wordt. Dan kun je waarschijnlijk de opmerking die bij jou vragen opriep, wat beter plaatsen.

Ds. P. Van der Kraan

19 reacties
dkw
Om vd Groe te citeren:
De onmiddelijke vrucht van de wedergeboorte is de rechtvaardigmaking.
Dus inderdaad, onbewust wedergeboren, menselijkerwijs gesproken, is onmogelijk.
vlokje
En hoe is dat bij jonge kinderen, die jong overlijden?
Boaz
Ik heb het hoofdstuk altijd als volgt begrepen: Cornelius diende de God van Israel, ( Hand 10:2) maar wist nog niet dat de beloofde Messias was gekomen. Dat kwam Petrus hem vertellen. (vers 22) Er staat heel duidelijk dat Cornelius de 'woorden van zaligheid' nog niet had gehoord. Hij kende de Messias dus nog niet, voordat Petrus bij hem kwam.
dkw
Dat weten wij niet vlokje.
Als een kind tot verstand is gekomen zal het kind ook weten van Christus te zijn, in eenvoudige taal.
Daarvoor weten wij het niet, net als met gehandicapten, maar ik vertrouw daarin op God, dat God die tot zich neemt.
altijdwat
Ik was me er zeker ook bewust van dat God in mijn leven en hart was gekomen, dat kan niet langs je heengaan. Maar ik leerde Hem kennen als mijn Maker, mijn Schepper. Pas veel later kreeg ik oog voor de Heere Jezus, zou het in dit verhaal ook zo niet kunnen zijn?
juni
een baby leeft,al weet het kindje dat zelf nog niet.
zou het hiermee vergeleken mogen worden misschien?
jsml
Doet deze vraag er wel echt toe?? Immers, waarom zou je willen rusten vóór je zekerheid in Hem hebt??
dkw
@juni:
Ooit een vrouw onbewust zien bevallen? Ik niet.
Zo kan ook Christus niet geboren worden zonder dat je het merkt.
Het is of wel, of niet, en niet misschien wel maar onbewust.
Alles voor dat je Christus mag kennen, is menselijkerwijs gezien verloren.

@jsml:
Omdat het gevaar bestaat dat mensen zeggen dat God wel met hun bezig is, of dat ze wel iets kennen, maar zien is nog geen hebben en dergelijke, en daarmee kan een vals fundament gelegd worden.
jsml
@dkw, dus niet rusten voor je zekerheid hebt.. toch? En je dus niet druk maken over de vraag of je misschien al dan niet onbewust bent wedergeboren...
juni
dkw@ik heb het over een BABY

Bij God vandaan is alles al zeker.
in de mens moet het toch uitgewerkt worden.

een baby zegt nog geen papa of mama.

als Christus geboren wordt,gaat dat zoals elke geboorte,door het wonder.

mijn vraag was:zou het hier mee vergeleken mogen worden,misschien?

jsml@is verstandiger,niet rusten voor je zekerheid hebt.
dkw
@JSML: precies!

@juni:
Mijns inziens kan je de wedergeboorte niet vergelijken met een baby, ook niet dat die nog geen papa of mama kan zeggen.
Als een mens wedergeboren wordt is dat misschien nog te vergelijken met een vrouw die een kind ontvangt, en dat gaat nooit ongemerkt, dat gaat inderdaad door het wonder.
Door te stellen dat het misschien een baby in de genade kan zijn, zou de mogelijkheid overblijven voor een vals fundament, namelijk dat misschien ik of jij wel wedergeboren bent, wie zal het zeggen, maar dat het nog niet geweten wordt omdat het een baby in de genade is, en dat kan natuurlijk niet.

Vanuit God gezien is alles al zeker, maar we kunnen niet vanuit God deze zaken bekijken maar alleen vanuit de mens, en dat betekent dat alles buiten de bewuste kennis van Christus als schuldovernemende borg verloren is.
Dickjan69
Mogelijk kan het wel vergeleken worden met onze trouwdag? Onze trouwdag weten we toch wel (al vind de man dit soms nog wat moeilijk te onthouden).
Dat er toen een eenwording mocht zijn. Zo is het toch ook met een zondaar en Christus? Als we Hem niet hebben, dan hebben we niks! Buiten Jezus Christus is toch geen leven?!
Dus in aansluiting op wat jsml zegt: geen rust voor je zekerheid hebt aan het volbrachten werk van de Heere Jezus Christus.
Nochthans
Mijn eerste vraag bij dergelijke vragen komt altijd op hoe is de geestelijke staat van de vragensteller.
Het is zeker mogelijk dat mensen op een geleidelijke manier wedergeboren worden, de wedergeboorte gebeurd wel direct maar de beleving is meestal een traject, bij de een langer als bij de ander. Heel soms komt het voor dat mensen direct na dat ze zich bekeerd hebben zich ook een ander mens voelen, Joh. de Heer b.v. Er komt altijd een tijd van zekerheid, God gaat wonderlijke wegen die wij vaak niet begrijpen of herkennen.
Ieder mens krijgt een eigen bedeling, naar karakter, verstand en status. Zullen we God er maar vrij in laten?
Kleine kinderen? Ik ben er van overtuigd dat als zij niet tot de volwassenheid gekomen zijn om zich te bekeren, God weet welke leeftijd, dat ze mogen juichen voor Gods Troon. Christus heeft voor hen geleden.
Zeker worden mensen om hun zonden gestraft als we ons niet tot God bekeren maar dat we God niet serieus genomen hebben zal onze grootste wroeging zijn. Kleine kinderen en gehandicapten hebben niet het verstand om God serieus te nemen. Laat de kinderen tot mij komen zegt God, weet je hoe ik dit opvat? Ze zijn van Mij, bemoei je er niet mee.
jsml
@juni, ik denk dat het een goede vergelijking is. m.i. doet de Heere Jezus hetzelfde bij Nicodemus. Ik denk dat de meeste mensen onbewust worden wedergeboren. Persoonlijk heb ik namelijk ook geen 'seintje van boven' gehad zo van: vanaf NU ben je wedergeboren. Dat is een traject waarin je daarvan overtuigd raakt. echter, je kunt pas rusten als je overtuigd bent. Dus ik denk dat we hier allemaal wel redelijk op één lijn zitten. Tja, we houden op refoweb nu eenmaal van een beetje gekibbel om het gekibbel. Wat dat betreft zouden ze ons wel de Derde Kamer kunnen noemen... :-P
Edmund
Onbewuste wedergeboorte is een gedrocht uit de hel. Massa mensen worden daarmee bedrogen. De mens van nature wil graag bedrogen worden, want hij is de vader der leugenen toegevallen.

Velen kennen de leer der zaligheid niet (meer). Lees de HC, waar begint die mee? Zondag 1: Wat is uw enige troost? Let wel, ENIGE troost. En wat kunnen we leren uit het antwoord? Dat ik niet meer van mezelf ben, maar van Christus ben, Die met zijn dierbaar bloed voor al mijn zonden heeft betaald en mij uit alle heerschappij des duivels heeft verlost. Wees eens eerlijk, zal een mens dat niet weten?

@jsml het gaat er niet om wat jij denkt of wat ik denkt! Ons verstand is verduisterd, wij zijn boos en verkeerd, ja bedorven dat wij onbekwaam zijn tot enig goed en geneigd tot alle kwaad.

@Nochtans, 'geleidelijk wedergeboren worden', vergeving van zonden, verlossing van de heerschappij des satans en dan de heiligmaking (afsterving van de zonden); wanneer je dit laatste bedoeld (wederbaring/heiliging), dan is dat bijbels.
'zekerheid', wanneer God bovengenoemde zaken werkt door Zijn Geest, dan ligt daar een volkomen zekerheid in, het is dan onmogelijk om het NIET te geloven.
jsml
En ook daar heb je 'Wildersen'....
Wat wil je nu zeggen Edmund???
karlo
@edmund, je zegt "wij zijn boos en verkeerd" idd. , welja direct beginnen te knetteren: "gedrocht uit de hel"...
welja, welja, toemaar.
Nochthans
Beste Edmund, Ik kan niet bespeuren dat je uit ervaring spreekt. De H.C.? daar hou ik me verre van voor mij telt alleen de Bijbel en de Auteur daarvan. Voor mij is belangrijk wat God ervan vindt en niet mensen.
Nochthans@gmail.com
moedervan2
Ik zit hier met rijzende haren te lezen.... we weten dat Timotheüs in zijn jonge leven de Heere al lief had... hij kon geen plaats, tijd en datum noemen. Zijn moeder bracht het hem bij en hij mocht met liefde haar aangewezen wegen gaan. Pas later toen hij tot zijn verstand kwam wist hij wel dat ie de Heere nodig had als Zijn Verlosser, dat Hij Christus liefhad en dat hij ondanks zijn zondige had kon zeggen met schroom: "Ja Heere Gij weet dat ik u lief heb!" Maar ik geloof vast en zeker dat Timotheüs allang een kind van God was, voordat hij tot de diepere lagen van het geloof kwam.
Wat maakt tijd en plaats dan uit?? De meeste mensen krijgen geen duidelijk briefje uit de hemel. Moeten we niet weten in ons leven afhankelijk te zijn van Hem, in alle dingen het steeds van Hem te verwachten... is dat geen wedergeboorte/bekering... dat ons leven weer op Hem gericht is? En bij de één werkt de Heere dat uit in een Paulus-bekering, de ander wordt als een Timotheüs geleid. Maar beiden konden niet zonder de Heere en Zijn verlossingswerk. Niet omdat ze dat bij verstande wisten maar dat ook zeker zo ervaarden.
Er staan veel voorbeelden in de Bijbel waaruit blijkt dat God ook jonge kinderen al bekeerd. Johannes sprong op in de schoot van zijn moeder toen hij Zijn verlosser ontmoette... denk je dat Johannes zich dat nog kon herinneren toen zijn verstand eenmaal zover was? geloof me, ik denk het niet. Elisabeth zal het hem ongetwijfeld verteld hebben. Nee... jonge kinderen weten niet dat ze wedergeboren zijn, maar ze houden van de Heere en kennen ze hun zonden dan al op die manier zoals wij denken dat het moet? nee... jonge kinderen (ook die de Heere kennen)kunnen ook makkelijk zondigen, in hun onbewuste... daaarom moeten hun ouders ook voor hen bidden.
Wij kunnen als mensen soms het geloof in onze kleinen nog niet zien, net zo min dat wij het geloof in de kleingelovigen niet kunnen zien... God ziet het wel. Sommige mensen durven zichzelf nooit bij het genadeverbond te rekenen, puur omdat ze die vrijmoedigheid missen of wachten op een duidelijk teken uit de hemel. Maar we hebben de hele Bijbel al van Hem gekregen... hoeveel woorden moeten er nog komen?
Uit een onderzoek binnen de ger.gem. is gebleken dat maar 50% van de gemeente elke dag stille tijd voor zichzelf neemt. Is het niet beschamend? Zo goed de weg weten en dat het dan toch bij uiterlijkheden blijft? Zo goed weten dat we Hem persoonlijk moeten kennen, maar geen tijd nemen om Hem ook persoonlijk op te zoeken. En geldt dit onderzoek niet voor alle christenen... wie zichzelf Christen noemt en Hem niet persoonlijk opzoekt zet zijn geloof op een laag pitje, je geloof verdort dan, het vuur gaat uit en er blijft nog een klein gloeiend kooltje achter. Of je bent een naam-christen en doet uiterlijk wel mee, maar je kent Hem niet. Is beiden niet verschrikkelijk? Wat een verachting van het werk van Christus, van de liefde die Hij heeft voor de wereld. (mijzelf inbegrepen, hoor!)

Word daarom werkzaam met de beloften als je geen zekerheid hebt, God zal overkomen... verwacht geen grote zaken die met geweld komen, maar Hij zal in het suizen van een zachte stilte overkomen.

@nochthans: ik neem aan dat jij wel eens een boek hebt moeten leren voor een toets? Heb je daar dan wel eens een samenvatting/uitreksel van gemaakt en die geleerd? Vast wel! Zo moet je de HC zien, een samenvatting van Gods Woord. Om de Bijbelse inhoud goed te kennen, kun je de HC leren. De bijbelteksten staan erbij... het is dus nog na te kijken ook.