Nut van de regenboog

Ds. B. de Romph / 4 reacties

Vraag

Graag zou ik antwoord hebben op de vraag: wat nut ons de regenboog? En ik bedoel dat dus niet oneerbiedig. Zeker, het is een teken dat de Heere de aarde niet meer door water zal laten vergaan. Maar wat nut heb je daarvan als de aarde wel op een andere manier zal vergaan? En inmiddels zijn er toch ook watersnoden en dergelijke rampen geweest die delen van de aarde wel verwoest hebben. Wat houdt het Noachitisch verbond dan precies in?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Het is altijd een goede zaak om je af te vragen: wat heeft dat mij te zeggen? Wat nut ons? De H.C. stelt ook iedere keer de vraag: wat nut ons de hemelvaart? Wat verstaan wij onder...?” Dat maakt het persoonlijk. Dan blijft het niet op een afstand staan, maar zijn we er zelf bij betrokken. Nu heeft de regenboog niet direct nut voor onze aardse omstandigheden. De zon geeft warmte en licht; de maan licht bij nacht. De regen doorvochtigt de aarde, zodat het vruchtbaarheid en groei geeft. Maar wat doet nu de regenboog. Inderdaad heeft de regenboog geen daadwerkelijke uitwerking op ons dagelijks leven. Maar het is niet alleen belangrijk, wat de natuurelementen voor gevolgen geven voor ons natuurlijk bestaan op aarde. Er zijn ook immateriële belangen. Al geeft niet alles materiële voordelen, er zijn ook geestelijke belangen.

Naast de zevenkleurige baan in de wolken, waarin we de schoonheid en de heerlijkheid van de Schepper van hemel en aarde kunnen aanschouwen, is er ook geestelijk nut. De regenboog heeft alles met onze zaligheid te maken. Na de zondvloed gaf de Heere Zijn boog in de wolken. De Heere heeft om zo te zeggen Zijn strijdboog in de wolken gehangen. Hij zal de aarde niet meer door water doen vergaan. Hij richt het Noachitisch verbond op, dat zaaiing en oogst, koude en hitte, zomer en winter, dan en nacht niet zullen ophouden. God stelt het oordeel nog uit. Als de Heere weer zou rondzien in deze wereld, zouden we op nieuw een catastrofe verdiend hebben. Dan zou Hij opnieuw de aarde en de mensheid moeten slaan met Zijn oordelen. Maar Hij houdt Zijn toorn nog in. Hij geeft nog levenstijd en levenstijd is genadetijd. Hij voleindigt de tijd nog niet, maar geeft nog tijd van bekering. Petrus schrijft aan de vreemdelingen in de verstrooiing: acht de lankmoedigheid des Heeren tot zaligheid. God is lankmoedig over ons niet willende dat enige verloren gaan, maar dat alles tot kennis der waarheid komen.

Dat neemt niet weg, dat er toch allerlei rampen en onheilen in deze wereld plaats vinden. Er gebeuren verschrikkelijke dingen in deze wereld. Ook daarin komen de oordelen over deze wereld openbaar. In Rom. 1:18 staat, dat de toorn van God van de hemel geopenbaard wordt over alle goddeloosheid en ongerechtigheid van de mensen, maar het is nog geen algehele vernietiging. Het is nog het heden der genade, de dag der zaligheid. God stelt het oordeel nog uit, alhoewel velen al in het gericht omkomen. Eenmaal zal het grote eindgericht plaats vinden. Dan zal het einde zijn. Maar wij zijn er nog en voor ons staat de deur van de zaligheid nog open. Het teken daarvan is de boog in de wolken. Haast je en spoed je om binnen te gaan. Dat is een teken voor ons, maar ook voor de Heere, want als de boog in de wolken staat, denkt God aan Zijn verbond.

Ds. B. de Romph

Tags in dit artikel:

Noachregenboogzondvloed
4 reacties
Johnvb
Voor Gods kinderen is er nog meer, tenminste, de Heere deed het mij eens lezen in aanvechtingen en twijfels: Jesaja 54 vers 9:
"Want dit zal voor Mij zijn, als bij de wateren van Noach, toen Ik zwoer dat de wateren van Noach niet meer over de aarde zouden komen, zo heb Ik gezworen dat Ik niet meer op u toornen al en u niet meer bestraffen zal."
Dat is ook voor mij het nut van de regenboog, dan mag ik God altijd danken voor Zijn Woord aan mij!
Mona
Het nut van de regenboog is dat de Heere aan Zijn verbond denkt, elke keer als Hij de boog in de wolken brengt en wij dat mogen zien. Vanaf Genesis 9 tot nu, blijft de regenboog zichtbaar, en elke keer denkt God zelf aan Zijn trouw, en aan Zijn verbond, wat Hij beloofd heeft aan mens (en ook aan alle dieren, zie vers 10). De Heere heeft dus een verbond gemaakt met mens én dier, allebei, en dat is zo mooi om te beseffen. Het dier is in dit verbond inbegrepen. En hoe vaak heeft Hij er al aan gedacht de afgelopen jaren? Hoevaak is de regenboog al verschenen van af genesis 9? Geen idee, ontelbaar veel, over de hele aarde. Hij wil dat wij daardoor Zijn trouw elke keer herinneren. Hij doet dat Zelf immers ook? Bij elke regenboog laat Hij zien dat Hij een God is om op te vertrouwen.

Een zichtbaar teken van Gods trouw. Je weet dan dat op dat moment God denkt aan Zijn verbond. Een zichtbare gedachte van God! Te zien voor iedereen! Overweldigend.
vlokje
Volgens mij is de vraag van vraagsteller niet beantwoord.
Ik denk dat die bedoeld te zeggen: Wat hebben we er aan dat God beloofd heeft dat de aarde niet meer door water zal vergaan, maar dat we weten dat het straks toch wel zal vergaan, maar dan door vuur? Wat maakt het voor verschil hoe God de wereld zal oordelen, als het toch ZAL gebeuren. Het oordeel is daarbij dus niet weggenomen, alleen de vorm van het oordeel, moet dat een geruststelling voor de mensheid zijn?
Volgens mij is het antwoord hierop dat we menen te weten dat God voor het laatste oordeel niet meer met een of ander tussenoordeel zal komen. De mensheid krijgt dus nu geen tussenwaarschuwingen meer, maar straks alleen nog het eindoordeel. Zoiets?

Overigens lijkt het me een onjuiste benadering (vanuit onze menselijke redenering) dat als de boog in de wolken te zien is God dan aan zijn verbond denkt. Volgens mij kan God er alleen maar onophoudelijk aan denken, en is het alleen maar 'bedoeld' om mensen iets te herinneren, niet zichzelf.
jaop
@vlokje: het klinkt misschien menselijk, maar het staat er toch letterlijk.