Gebed in de klas

Ds. A.K. Wallet / Geen reacties

26-09-2004, 00:00

Vraag

Ik ben student op de lerarenopleiding. Op dit moment loop ik stage op een reformatorische scholengemeenschap. Nu heb ik een aantal vragen over het gebed in de klas. Dit gebeurt een aantal keer op de dag. Eerste vraag: Hoe kun je het beste beginnen en eindigen in een gebed? Heel vaak wordt er geëindigd met de woorden "om Jezus wil." Wat houd dat nu precies in? En hoe kan ik nu de leerlingen duidelijk maken dat het woordje AMEN geen startschot is? Ik ben benieuwd naar uw antwoord.


Antwoord

Beste vrager,

Ik vind het fijn dat je met deze vraag loopt. Want als je een opleiding volgt om in het onderwijs te gaan, kunnen er allerlei vragen boven komen, zoals over orde houden, bekwaamheid om les te geven enz. Ik vind het heel belangrijk dat deze vraag bij je speelt. Het is geen kleinigheid om verschillende keren per dag in een klas het gebed te doen. Bidden is een heilige zaak. Het gevaar bestaat dat we het wel even doen. Maar het vraagt om de juiste gebedshouding. De leerlingen dienen te merken dat we de God tot Wie wij bidden zelf kennen. Als we de verborgen omgang met God kennen, zal dat ook openbaar komen in het openbare gebedsleven. Allereerst zou ik je er op willen wijzen dat je voor je naar school gaat om les te geven, de omgang met de Heere zoekt.

Wat jouw vragen betreft: hoe beginnen en eindigen in het gebed?

Het begin: Denk aan wat Christus ons Zelf geleerd heeft: Onze Vader,  Die in de hemelen zijt.
Pas er wel voor op dat de Vadernaam niet te pas en te onpas gebruikt wordt. Ik hoop dat je dan het verschil weet tussen de Vader van onze Heere Jezus Christus en de Vader in onze Heere Jezus Christus. Bij het laatste is er meer opwas in de genade en kennis van onze Heere Jezus Christus. Maar lees over deze aanspraak wat de Catechismus er over belijdt in zondag 46. Je kunt ook beginnen met de aanspraak: Heere; Almachtige God; Getrouwe Heere; drie-enige God.

Soms kan ook gebeden worden tot de Zoon: Heere Jezus wij komen tot U, Die zit aan de rechterhand van de Vader. Soms ook tot de Heilige Geest: O, Heilige Geest, Die gegeven bent om in ons te werken. enz. Zie voor de aanspraak ook de formuliergebeden die achter in het psalmboek staan. Probeer de gebeden af te wisselen naar de tijd waarin we leven of ook naar de situatie in de klas. Als er uit der Bijbel gelezen is, probeer daar dan bij aan te sluiten. Draag de leerlingen aan de Heere op; denk aan moeilijk lerende kinderen, kinderen uit probleem gezinnen, zieke kinderen, enz. Probeer je leerlingen te kennen.

Het slot: Wat het slot van het gebed betreft ”Om Jezus wil”. We denken aan het gebod van Christus : Al wat gij de Vader zult bidden in Mijn Naam dat zal Hij u geven.(Joh.15:16). De Vader kan ons alleen maar verhoren omdat Christus alles heeft verdiend wat wij nodig hebben. Dat geldt ook voor ons dagelijkse leven en schoolwerk. Als we niet bidden om Jezus wil, dan is ons een gebed een slag in de lucht. Dan komen we in feite tot God als rechthebbende mensen. “Om Jezus wil”, betekent dat wij zelf geen enkele verdienste hebben om verhoord te worden, maar De Vader wil horen en verhoren om Jezus en Zijn werk.

We kunnen “Om Jezus wil”ook afwisselen door te spreken over: “Om uw Zoon Christus”; “om Uw eniggeboren Zoon”; “Om Hem, Die alles verworven heeft”.; “Om Hem, van Wie Uzelf getuigd hebt”: “Hoort Hem”, enz.

Wat wil ‘Amen’ zeggen? Geen startschot om te gaan beginnen met het schoolwerk of om naar huis te gaan. Zie voor de uitleg ook H.C.zondag 52. Amen komt van het Hebr. woord “aman”, dat vastmaken, geloven, betekent. Wij maken ons in het gebed vast aan de beloften van God. Wij vertouwen ons toe aan Hem, Die het beloofd heeft de Getrouwe te zijn. Wil men niet de indruk krijgen dat het om een stopwoord gaat, dan is in elke geval nodig dat we het gebed en ook het woordje “amen” niet afraffelen. Het kan soms en af en toe goed zijn om even uit te leggen aan de klas wat bidden is en ook wat het woordje “amen” betekent.

Bidden vraagt altijd weer veel van hen die er toe geroepen worden. Laten we er altijd op bedacht zijn dat leerlingen indrukken meekrijgen van Wie de Heere is ook door onze gebeden. Eerbied en ontzag dienen het gebed te begeleiden. Heel veel sterkte en weet dat de Heere ons Zijn Heilige Geest wil geven om te mogen voorgaan.

Met hartelijke groeten, ds. A. K.Wallet

Lees meer artikelen over:

bidden
Dit artikel is beantwoord door

Ds. A.K. Wallet

  • Geboortedatum:
    17-06-1939
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Schoonrewoerd
  • Status:
    Actief
206 artikelen
Ds. A.K. Wallet

Bijzonderheden:

emeritus


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties

Terug in de tijd

Ik zie dat er al wat vragen zijn gesteld over het verschil tussen de naam Allah en God. Mijn vraag is echter wat praktischer; namelijk over het gebruik daarvan. In de cultuur waar ik vandaan kom is he...
Geen reacties
26-09-2016
Ik moet van iemand vragen of een zaadlozing door kleding heen kan gaan? En zo ja, is dat dan ook vruchtbaar? Ik hoor het graag.
Geen reacties
26-09-2005
Aan een dominee van de HHK. “Worden als een kind”, is iets wat meerdere malen in de Bijbel beschreven staat. Wat betekent dit concreet voor ons dagelijks leven?
Geen reacties
26-09-2014
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering