24 weken zwanger

drs. P. C. Hildering / 3 reacties

Vraag

Ik ben 24 weken zwanger (tweede zwangerschap) en heb vanaf het begin last van jeuk aan mijn borsten en tepels. Naarmate de tijd vordert wordt het erger. Mijn borsten zijn nog niet groter geworden (omdat ik in het begin afviel?), de kleur is hetzelfde als voor mijn zwangerschap en ze zijn niet droog. Ik heb nu wel kleine beschadigingen door het krabben. Wat kan ik hieraan doen?

Antwoord

Jeuk is een verschijnsel dat regelmatig wordt gezien in de zwangerschap. Er kan sprake zijn van droogte en ook wel van roodheid (min of meer egaal of vlekkerig). Lokale jeuk is over het algemeen niet van ernstige origine. Als het hele lichaam mee doet is het zaak het te bespreken met degene die uw zwangerschap begeleidt.

Lokale jeuk zoals hier beschreven, proberen we eerst met iets vettigs aan te pakken - olie, koelzalf etc. Werkt dat niet dan is er een optie een medicament toe te voegen aan b.v. de koelzalf (via uw huisarts). Is het daarmee niet te doen dan zijn er antihistaminica (middelen tegen hooikoorts) in te zetten -evenwel niet zelf doen, via een arts- niet alle soorten zijn geschikt voor gebruik bij de zwangerschap.

Drs. P. C. Hildering

Lees meer artikelen over:

borst(en)jeukzwanger
3 reacties
coby
dat heb ik ook gehad in de zwangerschap,maar dat ging vanzelf ook weer over na verloop.
Catherine
Koelzalf is aangenaam in gebruik en jeukstillend. Het is i.t.t. wat dr. Hildering zegt, wel zonder recept verkrijgbaar bij de apotheek. Ik haal het al jaren nl. In 2 samenstellingen: met of zonder rozenolie. Zonder is het goedkoopst, rond de 4 euro. Ik heb het altijd in huis, het is ong. 3 maanden houdbaar, als de tube geopend is. Maar hier is hij dan wel op.
Nog een fijne tijd toegewenst!
bosbes
Ik had tijdens mijn zwangerschap ook erg veel jeuk aan de tepels. dit bleek achteraf spruw te zijn.hierdoor ook problemen met de borstvoeding omdat het drinken pijn deed bij de baby en bij mij.
Het was goed te verhelpen met Daktarin zalf, gekregen bij de huisarts.
Had ik dit maar eerder geweten dan had het een hoop ellende gescheeld...
Dit hoeft het bij jou natuurlijk niet te zijn maar het kan wel!