Bijstand aanvragen

Reformatorische Maatschappelijke Unie / 1 reactie

Vraag

Bij het aanvragen van bijstand wordt er naar je eigen vermogen gekeken. Tot hoever wordt er dan teruggekeken? Is dat vanaf het moment van de aanvraag of ook naar het vermogen van bijvoorbeeld een paar maanden ervoor?

Antwoord

De bijstand is het laatste sociale vangnet. De wet heeft ten doel om degenen die niet meer in hun eigen levensonderhoud kunnen voorzien, te helpen met een bestaansminimum. De bijstandswet (WWB) verplicht u om werk te zoeken.

De gemeente geeft uitvoering aan de bijstand, daardoor verschilt de uitvoering van de bijstand per gemeente. In de toeslagenverordening regelt iedere gemeente de regels voor de verlening van toeslagen en voor het verhogen of verlagen van het bijstandsnormbedrag voor bepaalde doelgroepen. In de afstemmingsverordering kan de gemeente regelen welke stappen er ondernomen zullen worden als een bijstandsgerechtigde zijn verplichtingen niet nakomt. Dit kan dus bijvoorbeeld inhouden dat de gemeente de bijstandsuitkering gaat verlagen als er bijvoorbeeld sprake is van onjuiste informatieverstrekking of het niet voldoende meewerken aan het zoeken van een baan.

Met vriendelijke groet,

Mevr. J. Voortman
juridisch medewerker individuele belangenbehartiging RMU

Lees meer artikelen over:

bijstandjuridisch
1 reactie
John61
Zie onderstaande link voor de bedragen van het zogenaamde vrije te laten vermogen in de bijstand in 2013:

www.rijksoverheid.nl/nieuws/2013/06/25/uitkeringsbedragen-per-1-juli-2013.html

Voor wat betreft de terugwerkende kracht: als er kort voor het aanvragen van de bijstandsuitkering geld is onttrokken aan het vermogen, terwijl bekend was dat er een gerede kans was dat er bijstand aangevraagd zou moeten worden, kan dat invloed hebben op het al of niet in aanmerking komen voor een bijstandsuitkering. Het gaat hier dan om redelijkheid en billijkheid, dit verschilt per geval. Als je bijvoorbeeld weet dat je WW-uitkering over 3 maanden eindigt en je hebt geen lopende sollicitaties met waarschijnlijk een baan, heb je door geld aan je vermogen te onttrekken, jezelf bewust afhankelijk van de bijstand gemaakt, terwijl je langer in je eigen onderhoud had kunnen voorzien door je vermogen daarvoor aan te spreken. Ik raad je aan hier open kaart over te spelen als je een aanvraag om bijstand doet. Als je geen open kaart speelt, en later bij controle blijkt dat je onjuiste of onvolledige informatie hebt gegeven, ben je de sigaar en kun je na een rechtszaak een strafblad krijgen en kun je geen bewijs van goed gedrag meer krijgen bij de gemeente.