Vriend met grote schulden

drs. F.W. den Boef / 2 reacties

Vraag

Tot ons grote verdriet heeft onze studerende dochter van 20 besloten samen te gaan wonen met een gescheiden man met kinderen. Een man die bovendien ook nog eens grote schulden heeft. Hij wil om redenen die ons niet bekend zijn, zijn auto op naam van onze dochter zetten. Vermoedelijk om te voorkomen dat deze door schuldeisers in beslag wordt genomen? In hoeverre kan dit juridische en financiële consequenties hebben voor haar? Daarnaast... is zij door met deze man te gaan samenwonen ook aansprakelijk/verantwoordelijk voor de schulden die hij heeft en mogelijk nog maakt? Tot slot: in hoeverre zijn wij als ouders nog financieel en juridisch aansprakelijk voor haar m.b.t. haar studiekosten, maar ook voor de schulden die ze straks ongetwijfeld nog zal gaan maken?

Antwoord

Op het moment dat je 18 jaar wordt, ben je volgens de wet meerderjarig en dus volwassen. Als meerderjarige heb je geen toestemming meer nodig van je ouders of voogd en kun je zelf overeenkomsten sluiten, bijvoorbeeld door iets te huren, te kopen of te trouwen. Je bent dan ook zelf verantwoordelijk voor de gevolgen. Als je bijvoorbeeld een huurcontract ondertekent, maar niet de huur betaalt, moet je daar zelf voor opdraaien. Je bent ook zelf verantwoordelijk als je schulden maakt. De onderhoudsplicht loopt van de ouders nog wel door. Dit houdt in dat de ouders tot de 21e verjaardag in beginsel nog moeten bijdragen in de kosten van levensonderhoud en studie. In beginsel. Het kan dus zijn dat de ouders een deel van de huur mee betalen. Dit hangt af van hoeveel de ouders kunnen betalen en of het kind bijvoorbeeld zelf een bijbaan heeft.

Zolang uw dochter niet formeel gehuwd is of een samenlevingscontract sluit met de betreffende man, is er geen sprake van een gemeenschap van goederen en kan zij dus nimmer worden aangesproken op schulden die de man maakt. Als een auto op naam van uw dochter wordt gezet, wordt uw dochter geacht eigenaar te zijn van de auto. Zij moet dan ook de wegenbelasting, verzekeringspremie en eventuele boetes voor verkeersovertredingen betalen.

Met vriendelijke groet,
Mr. F. W. den Boef

Tags in dit artikel:

financiënjuridisch
2 reacties
mfrits
Beste fam.

Ik begrijp jullie ernstige bezorgdheid en wil graag een aanvulling geven wat betreft de auto die op de naam van uw dochter staat. Wanneer deze op haar naam is gezet ten tijde van de claims door schuldeisers dan kan dit als fraude aangemerkt worden. Ik verwijs hiervoor graag naar de faillissementswet.
http://www.st-ab.nl/wetten/0084_Faillissementswet_Fw_WSNP.htm
QuadCoreInside
Goed om te weten, mfrits. Nog een tip voor iedereen: leen NOOIT je auto uit aan iemand met schulden. Want dan gebeurt er dit:

http://www.autoweek.nl/nieuws/24566/rechtsverkeer-auto-uitlenen-kan-bloedlink-zijn