Met vriend op vakantie

Ds. B. J. van de Kamp / 16 reacties

Vraag

Ik ben 18 jaar en mijn vriend is 20 jaar. We hebben nu ruim drie jaar verkering en ook gemeenschap gehad. Mijn ouders zijn lid van verschillende kerken: PKN en Hersteld Hervormd. Mijn ouders verschillen nogal van mening en dat is voor mij erg lastig. Ze weten dat mijn vriend en ik gemeenschap hebben en keuren het niet helemaal goed. Nu zou ik graag met mijn vriend op vakantie willen, maar dit mag dus niet van mijn vader. Hij zegt dat we moeten wachten tot we getrouwd zijn. Mijn moeder begrijpt wel dat ik dat wil en van haar zou het op zich wel mogen. Nu weet ik niet wat ik moet doen. Moet ik gewoon gaan of wachten tot we verloofd of getrouwd zijn? Ik weet het niet meer!

Antwoord

Beste vragenstelster,

Al staat er nergens in de Bijbel een kort en letterlijk gebod “je zult geen gemeenschap hebben voordat je getrouwd bent!”, door de geschiedenissen heen merk je dat dit Gods bedoeling wel is geweest. Ik denk alleen maar aan Jozef en Maria, van wie staat dat zij Godvrezend waren, dat Maria tegenover de engel uitspreekt dat zij niet weet hoe zij zwanger zou kunnen worden (zijn) omdat zij geen gemeenschap met haar man Jozef heeft gehad en dat kennelijk ook niet van plan was. Zij vormen samen een stel dat goed begrepen heeft wat Gods bedoeling is geweest. Daarvoor ben ik hen heel dankbaar, want zo weten wij ook van het wonder van de geboorte van de Zoon van God, onze Heiland en Zaligmaker.

Als je er toch voor hebt gekozen om samen in de verkeringstijd geslachtsgemeenschap te hebben, ben je in diepste zin getrouwd. Daarom zeg ik: doe er alles aan dat je relatie niet uit raakt.

Je ouders weten hiervan. Ga je samen op vakantie, dan zal het alleen bij meer mensen een vermoeden oproepen dat jullie mogelijk zo met elkaar omgaan als bij jullie en je ouders bekend is. Dat is jullie eigen verantwoordelijkheid. Op dit punt gaat het alleen maar om de kwestie: doen alsof, of er openlijk voor uitkomen.

Vragen die mijns inziens veel belangrijker zijn, liggen op een ander terrein.  Zoals: Op wie wil jij lijken? Vormen Maria en Jozef een voorbeeld voor je? Of is dat achterhaald en is het veel belangrijker dat je een kind van deze tijd bent? Wat is de geestelijke basis van je relatie en toekomstig huwelijk? Heb je een levende geloofsrelatie met de Heere Jezus? Wil je een leven in dienst van Gods Koninkrijk? Voel je bij elkaar geestelijke verbondenheid en van daaruit ook een visie op de toekomst.

Hebben jullie wel eens gedacht aan een pre-marriage course? Daar leren ze ook hele belangrijke vragen aan elkaar te stellen en te bespreken in voorbereiding op je huwelijk.

Ik wens jullie veel wijsheid en zegen van harte toe en hoop dat je met mijn reactie verder kunt komen.

Hartelijke groet,
Ds. B. J. van de Kamp

Lees meer artikelen over:

seksualiteit voor het huwelijk
16 reacties
AHHK76
Je hebt al 3 jaar verkering en gemeenschap gehad... Nu wil je samen op vakantie. Laat je daarmee zien dat je door wilt gaan in de zonde? Het lijkt mij moeilijk om dan geen gemeenschap te hebben als je op vakantie bent!?
Wat wil je nog bewaren voor als je getrouwd bent? Wat is er dan nog bijzonder/nieuw aan jullie huwelijk straks?
Jammer dat jouw ouders van een verschillende kerk en mening zijn... Wat wil jij zelf? Hoeveel respect heb je voor jouw vaders' mening? Wanneer ga je trouwen? Denk er eens over na en bid er eens voor!
Justinus
*Reactie verwijderd door moderator*

<i>Zie de voorwaarden voor reageren in de vragenrubriek: "Reageren op een antwoord is mogelijk mits de reactie iets toevoegt en niet in strijd is met het antwoord van de deskundige. Vraagstellers zijn niet gebaat bij tegenstrijdige reacties en bovendien vinden we het ongepast ten opzichte van de deskundige die zijn/haar vrije tijd ter beschikking stelt om onze bezoekers te helpen. Voor discussies is er het forum."</i>
Cees1977
Een pre-marriage course lijkt me ook een heel goed idee, om je communicatie onderling te versterken en ook geestelijke en emotioneel naar elkaar toe te groeien, evenals jullie leven als dochter en zoon van onze Hemelse Vader, door samen te bidden en te lezen.
De kracht van genade is dat je bij God met een schone lei kunt beginnen. Bij de fouten uit je verleden plaats Hij zogezegd een bordje : verboden te vissen! Dit zal je zeker aanmoedigen om voortaan in liefde zijn weg te volgen en verder je lichaam rein te bewaren.

Gods zegen
Cees
hjrl
Beste Briefschrijfster, mijn dochter is bijna 18. Ze is rk. Ze woont nog thuis. Ze is vlot. Ze daagt me weleens uit over vrijen en dat dat toch heel normaal is. Maar ze is nog maagd. Ze kent mijn/onze opvattingen. Blij dat ze nog maagd is.

Als vader vraag ik me af of ik het geloof in de Heer heb kunnen overbrengen in woord en daad. Maar of het gelukt is?

Zal ik eerlijk zijn? Ik zou mijn dochter alleen onder dak willen hebben als ze zuiver en maagd is OF gehuwd.

Is voor jou het geloof en de redding van enig belang? Of is het iets van je ouders en wil jij gewoon leven volgens jouw definitie van leven? Of de man die met jou mag (de 20 jarige) enig geloof heeft..........

Mijn vrouw en ik huwden en waren toen ook gelovig. En dan is het al moeilijk genoeg. Ik zou jou een ongelukkig huwelijk willen besparen. Woon je nog thuis? En kun je je vader aanvoelen?
Cees1977
Hjrl,

ik heb een dochter van zeven dus ik heb nog even de tijd . Het is goed als je je dochter grenzen stelt zolang ze deel van je huishouden is.
Aan de andere kant is ze al bijna volwassen , het lijkt me raadzaam om niet het conflict aan te gaan, het kent alleen maar verliezers. Als je respecteert dat ze haar Eigen keuzes maakt geef je haar de ruimte, het zal je verrassen maar de kans is veel groter dat ze dan meer naar je luistert dan als je haar korthoudt.
Tenslotte, laat je liefde voor haar niet afhankelijk zijn van haar gedrag - het blijft je kind.
Ik zou zelf willen dat mijn dochter later trouwt en als maagd. En ik zal dat zeker fijngevoelig overbrengen. Maar indien ze kiest voor samenwonen en premaritale seks, zal ik me daarbij neerleggen, en zeker niet mijn steun onthouden, ook praktisch bv door haar nieuwe woning te helpen in te richten.
hjrl
Cees1977,

Ik ben het roerend met je eens. IK zou willen, schreef ik, maar in de praktijk zal het soms anders moeten.

Wel is het een teer onderwerp.

Uit de korte vragenbrief waarmee deze draad start, kan ik niets lezen over het geloof van die knul van 20 en of het meisje van 18 gelovig is.
Molly
Eens met de beantwoorder(s). Een (christelijke) groepsreis zou een optie kunnen zijn. Dan ben je (veel) samen maar toch niet geheel alleen dus wellicht is dat een gerusstelling voor jullie (ouders). Verder lees ik alleen dat het een probleem is van vader (en moeder) maar lees ik niks over je relatie met God en de moeite die Hij zou kunnen hebben met jullie levenswandel (lees: seks voor het huwelijk). Is het een slechte gewoonte die erin geslopen is of wil je bewust deze zonde aan de hand houden omdat het nou eenmaal wel fijn is (samen)..
John61
Onze dochter van 19 woont nog bij ons thuis en heeft een leuke vriend, met wie ze seksuele omgang heeft. Dat vinden wij niet okay, het is wel haar verantwoordelijkheid want ze is volwassen. Als wij hierin op onze strepen gaan staan, raken we haar kwijt (in de zin van gebrouilleerd het huis uit), dat is het ons niet waard. Ik ken gezinnen waar dat wel is gebeurd, dan moet ik denken aan wat Paulus over De Liefde schrijft: de liefde verdraagt alles.
Dinand
John61

Ik vind dat jij je er wel makkelijk van af maakt, je vind het niet oké, ze heeft haar eigen verantwoordelijkheid, je wilt haar niet kwijt en geen sores in huis.
Hoe denk je over het fundament waar ze op bouwen is dat een rots of zand.
Je schrijft over de liefde Paulus, ik denk dat Paulus het over een andere liefde heeft.
Ik heb in mijn leven mogen ontdekken dat het niet gaat over ons maar dat de HEERE aan zijn eer komt.
Hier lees ik dat het om jullie gaat, als we op onze strepen staan raken we haar kwijt.
Dus je moet met haar meegaan dan gaat het goed anders raken we haar kwijt.
John61 wil je in de liefde zeggen als je er op deze manier mee omgaat kan zij het belangrijkste kwijt raken en dat is de HEERE.
Hoop niet voor jou jullie dat dat zal gebeuren.
De HEERE JEZUS zij ook niet toen Hij op deze aarde liep, en nu nog niet als je het er niet mee eens bent wat Ik jullie probeer te onderwijzen dan ga ik wel met je mee met jullie gedachten en werken wat zouden we dan voor een GOD hebben.

John61 denk er nog eens over na,
met een vriendelijke gr
Dinand
Cees1977

Cees je hoopt dat je dochter als maagd het huwelijk in gaat, je gaat haar dat ook fijngevoelig overbrengen.
Als dat niet aanslaat merk ik op zeg je doe wat jezelf het beste lijkt..
Je maakt je er wel heel makkelijk vanaf,
Je gaat dan ook haar woning nog inrichten.
Hoe zie jij de HEERE JEZUS, jij hebt wel een verantwoordelijkheid voor je kind,
DE HEERE is liefde. barmhartig, goedertieren noem maar op. maar ook rechtvaardig Hij haat het kwade,
En als je je dan afvraagt wat is het kwade, dat ga je zien als je Hem hebt aangenomen als je persoonlijker verlosser en Heiland in Christus Jezus.
Je hebt nog de tijd hoop dat je haar nog veel mag vertellen en leren over de HEERE JEZUS.

Met vriendelijke groet,
John61
@Dinand: wat jij noemt "je er makkelijk van af maken", is juist de moeilijkste weg, want het betekent loslaten. Op je strepen gaan staan is veel gemakkelijker. Gedonder thuis af en toe is prima, je kinderen blijvend van je vervreemden door een starre houding en door je hen dwingend je normen en waarden op te willen leggen als ze volwassen zijn niet.
Dinand
Dag John61

Je moet vind ik ook niet op je strepen staan Jonh, het gaat er ook niet om wat wij ervan vinden, maar wat de HEERE ons hier in te zeggen heeft.
En dan zeg je ook niet tegen de kinderen ik wil dit niet of ik vind dit niet goed, dan noem je de naam van onze HEERE die ons op de goede weg wil lijden en wil houden, Hij is het die dat zegt, onze Gids Hij is het die het heeft laten opschrijven in de Bijbel dan verwijs je hun daar naar toe.

En we hoeven elkaar Jonh niet vertellen dat dat voor ons al een strijd is.
We hebben hetzelf meegemaakt hoe dit werkt bij kinderen, het kan meevallen en ze kunnen zelf ontdekken wat de HEERE hierover zegt, het kan ook averechts werken dat ze een eigen weg kiezen, en dan de vraag welke plek geven ze de HEERE.
Hoop dat jullie dat bespaart blijft.
Je bent ze echt maar zo kwijt in de HEERE JEZUS, de tegenstander neemt ze graag mee de duisternis in.

hartelijke groet,
John61
Je stelt het wat simpel voor Dinand; niet alle kinderen die christelijk zijn opgevoed, willen de Heere dienen. Anderen kinderen hebben hun eigen interpretaties van tekstgedeelten uit de Bijbel, net zoals wij dat hebben.
Dinand
Daarom juist John61 is het belangrijk om de kinderen voor te gaan op de juiste weg.
Als je ja hebt gezegd op de doop van je kinderen ben je dat wel verplicht.
Hier wil ik het ook graag bij laten.

Met een vriendelijke groet,
Spatie
Goed antwoord van de Ds.

Dinand. Je leest hier meerdere reageerders de les, door op te merken dat zij zich er wel erg makkelijk van af maken. Jij weet niet wat er allemaal aan moeite en zorgen en verdriet voor af is gegaan voor deze mensen kwamen op het punt waar zij nu zijn.

Zij hopen (en bidden) dat hun kinderen, door de liefde die zij hen blijven geven, iets mogen zien van de liefde van God.
Als er een breuk komt met een kind, is de kans erg groot dat het ook het geloof blijvend de rug toekeert.
Ga je gewoon in liefde en respect met je kind om, dan blijft het kind in ieder geval in aanraking komen met de bijbel en God (lezen, bidden en danken tijdens de maaltijd)

Wil een kind gemeenschap hebben dan doen ze dat toch, ook al stuur je ze weg, ook al verbied je het.
Dinand
Spatie

Ik wil niemand de les lezen, als dat zo overkomt sorry daarvoor.
Ik heb al heel wat meegemaakt en gezien weet waar ik het over hebt.
Heb mijn ja woord ook gezegt bij de doop van onze kinderen.
Heb daarbij ook ja gezegt op het onderwijzen en doen onderwijzen.
Als dan de kinderen een eigen weg kiezen waar je niet achter kunt staan omdat de HEERE daar anders over spreekt, dan moet ik de HEERE daar gehoorzaam in zijn.
En daar is niet mee gezegt dat je er met de zweep erachteraan moet en het proberen erin te slaan, in de liefde blijven in alles
Dat werkt ook niet, belangrijk vind ik dat je kinderen weten van je dat je de HEERE wilt dienen in alles en Hem wil volgen dan weten ze ook wat ze aan je hebben en vroeg of later hebben ze daar ook respect voor.
Belangrijk vind ik dat de kinderen weten dat wat er ook gebeurd je van hun houd, zo sta ik erin.
Dat ze met alles bij je mogen komen.
Je bent wel verantwoordelijk voor hun, en als ze dan toch anders willen zijn ze daar zelf ook verantwoordelijk voor.
Wat ze buiten huis doen waar jij als ouders niet vanaf weet heb je niet in de hand.
Bij ons thuis geld wij en ons huis zullen de HEERE dienen.
En een ieder kan daarbij bedenken wat daar mee bedoeld word.
Gaat het om ons of dat de HEERE aan zijn Eer komt.
Hoop dat je me een beetje kunt begrijpen, hebt geen behoefte om lessen uit te delen.
De HEERE betekent heel veel voor mij, het beste wat me overkomen is.

met vriendelijke groet,