Badkleding

Redactie Refoweb / 28 reacties

Vraag

Er is al een aantal vragen geweest over zwemmen en toch kon ik niet het antwoord vinden op mijn vraag. Een meisje/vrouw wordt al jong ingeprent dat het netjes moet zitten en nette kleding moet dragen, zodat ze geen 'inkijk' heeft (aan welke kant dan ook). Aan de andere kant gaan veel meisjes en vrouwen wel zwemmen waarbij ze aan anderen van alles laten zien ('inkijk' hebben is dan ineens geen probleem meer). Jongens kunnen hun ogen uitkijken bij elke zwemplaats. Is het als meisje/vrouw zijnde wel verantwoord om te gaan zwemmen in de huidige badkleding (badpak bijvoorbeeld) terwijl je weet dat jongens naar je kijken en daarbij opwindende gevoelens kunnen krijgen? Waarom moet je als meisje/vrouw normaal gesproken nette kleding dragen en hoeft dit bij het zwemmen niet meer?

Antwoord

28 reacties
blijblij
http://www.alibaba.com/showroom/burkini.html

Koop hier je burkini!
Dan weet je zeker dat alle mannen en vrouwen naar je kijken!

Maar even serieus. Als ik met vrienden naar het zwembad ga en een mooie vrouw in een miniscule bikini zie lopen denk ik vijf seconden "zo, wat een lekker ding", daarna gaat het gesprek of voetballen gewoon weer door en vergeet je die mooie dame weer snel.

Zoals ook al in een v/d antwoorden staat: is de kijker fout? of diegene die een badpak draagt?
John61
Dit is wel een lastige vraag. Als je als vrouw met je kleding moet anticiperen op alles wat bij mannen lustopwekkend kan zijn, kun je deur niet meer uit. Er zijn mannen die kikken op blote voeten; die hebben in de zomer een toptijd met al die slippers en sandalen. Ik denk dat mannen en vrouwen hier beide een eigen verantwoordelijkheid in hebben. Vrouwen moeten zich niet nadrukkelijk seksueel uitdagend kleden en mannen moeten zichzelf in bedwang houden; kijken mag, aankomen niet. In deze gebroken wereld gaan we dit nooit 100% waterdicht krijgen vrees ik.

Misschien een rare gedachte: ik denk dat als er geen lustgevoelens waren en mannen bij de seksuele omgang alleen hun verstand zouden gebruiken, de mensheid binnen 1 generatie uitgestorven zou zijn.
mluther
De vraagsteller eindigt met: "Waarom moet je als meisje/vrouw normaal gesproken nette kleding dragen en hoeft dit bij het zwemmen niet meer?" Ook bij het zwemmen gaat het erom dat we eerbaar gekleed gaan. Zelf ben ik geen voorstander van de bikini (tankini vind ik nog aanvaardbaar), maar het liefst gewoon een badpak. We zouden het toch ook aanstootgevend vinden als een vrouw in haar bh en slipje door de tuin loopt? Persoonlijk zie ik geen verschil tussen een bikini en de lingerie van een vrouw. Enige verschil is dat het ene zwemkleding is en het andere niet.

Verder... In niet met namen genoemde kerkgenootschappen maakt men een groot punt van leggings, korte rokjes, broek dragen enz. Echter als een meisje/vrouw een bikini draagt mag dat opeens wel. Het gaat daarbij dan vaak ook nog om gezinnen waar ouders faliekant tegen het dragen van een legging/broek is, maar als dochterlief een bikini wil hoor je opeens niets meer. Dit is erg inconsequent en kan ik me behoorlijk boos overmaken. Enfin dat moest ik in ieder geval even kwijt.

Bijbels gezien zijn er weinig aanknopingspunten voor kleding. Wel houd de bijbel ons duidelijk voor dat kleding er niet is om onszelf te promoten (hiermee bedoel ik dan vooral ons lichaam). Ik denk dat het beste is om bij twijfel over bijv. het dragen van een bikini het gewoon niet te doen. Paulus zegt met het oog op het offervlees ook een soort gelijk iets. Als ons geweten twijfelt of iets wel of niet mag en we doen het toch hebben we eigenlijk al gezondigd. Met het oog daarop zegt hij dan ook dat iedereen in zijn gemoed ten volle verzekerd moet zijn. Als jij twijfelt of je een bikini kan dragen, doe het dan niet. Daarbij hoef je een ander die wel een bikini draagt niet te veroordelen. Het is een persoonlijke zaak waarbij je vooral goed naar je geweten moet luisteren.
possien
Een consequent antwoord lijkt me dat vrouwen dan maar niet moeten gaan zwemmen. Of dwing speciale tijden af dat er alleen vrouwen in het zwembad of strand zijn. Net zoiets als de vrouwenfitness. Onze moslimzusters hebben allang oplossingen voor dit soort lastige problemen..
Bambi
Laten we het ook eens omdraaien:

Waarom maakt men zich alleen maar druk of een vrouw zich eerbaar kleed en niet te uitdagend overkomt?

Denk je dat een man met een mooi lichaam in alleen een zwembroek, de vrouwen koud laat?
Bambi
Wat ik met voorgaande reactie wil zeggen is:

Je kan er ook te krampachtig mee omgaan.
Er is geen man die zijn zwembroek aantrekt en denkt: "Zal ik nu niet te uitdagend gekleed zijn?
Zal ik hiermee geen lust opwekken bij vrouwen?"

Natuurlijk wek je bepaalde gevoelens op bij het andere geslacht in je badkleding, gelukkig wel.
Als we die gevoelens niet hadden, zouden we, zoals John61 al aangeeft, al uitgestorven zijn.

Het is alleen je eigen verantwoording, hoe je met die gevoelens omgaat.

Zolang je de belangrijkste plekken bedekt, is er niets aan de hand.
Dus ook een normaal bedekkende bikini mag gerust.
Net zo goed als voor mannen een zwembroek.
Mona
deze discussie werd onlangs ook op CIP gevoerd.
http://www.cip.nl/artikel/36440/Als-christen-een-bikini-dragen.
Jammer genoeg zijn de reactie`s hierop verwijderd.
Dat gaf een goed beeld hoe verschillend mensen tegen dit onderwerp aankijken.

Dit onderwerp heeft wel een tijdje rondgezongen in mijn hoofd.
Ik kan er maar niet los van komen dat je als christen eerbaar gekleed moet zijn, maar dat je op het strand dan in kleren rond mag lopen, die gelijk staat (wat betreft bedekking) aan je bh en onderbroek.
Dat lijkt me toch niet eerbaar gekleed.
Het geldt natuurlijk voor mannen en voor vrouwen. Allebei (christenmannen en christenvrouwen) hebben hierin hun eigen verantwoording naar elkaar. Om elkaar niet zoveel van het lichaam te laten zien, waardoor een ander geprikkeld wordt. Zowel op het strand als waar dan ook.
Maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke mening.

Een mens is geschapen met sexuele gevoelens, een prachtige gift van God.
Hiervan mag je genieten, samen met je man of vrouw. Je bent van en voor elkaar. Die gevoelens mag je ook zeker hebben.
Maar daar hebben andere mannen/vrouwen niets mee te maken. Je hoeft je lichaam niet zo openbaar te laten zien aan anderen. Ook al is dat wel heel gewoon geworden.

Echt wel een onderwerp om over na te denken vind ik.
mluther
@Bambi Kan ik hieruit concluderen dat je er geen moeite mee zou hebben als een willekeurige man een vrouw in lingerie ziet? De meeste vrouwen lijken het verschrikkelijk te vinden als een man ze in lingerie zou zien, maar als ze gaan zwemmen is dat opeens weg. Dat is toch best merkwaardig, want een echt verschil is er eigenlijk niet.

Dat mannen ook moeten opletten hoe ze zich moeten kleden ben ik met je eens. Nu ben ikzelf een man en kan ikzelf slecht inschatten wat vrouwen opwindend vinden. Daarin verschillen vrouwen volgens mij van elkaar. Sommigen vinden het erg opwindend om een man in een pak te zien, terwijl anderen een sportief geklede man aantrekkelijk vinden. Voor mannen richting vrouwen is dit overigens het geval. Wat de ene aantrekkelijk/opwindend vind hoeft dat voor de andere nog niet te zijn.

Wat goed is om te bedenken is de reden waarom we kleding dragen. Ik vind altijd indrukwekkend om Genesis 2:25 te lezen. Daar staat: "En zij waren beiden naakt, Adam en zijn vrouw, maar zij schaamden zich niet." Echter een hoofdstuk later lezen we in vers 7: "Toen werden de ogen van beiden geopend en zij merkten dat zij naakt waren. Zij vlochten vijgenbladeren samen en maakten voor zichzelf schorten." Later in hoofdstuk is dit aanleiding voor het eerste bloed dat vloeit van een dier (vers 21): "En de HEERE God maakte voor Adam en voor zijn vrouw kleren van huiden en kleedde hen daarmee." Ik denk dat als we de reden van het dragen van onze kleding onthouden we er niet proberen wat mee te zijn of lusten op te wekken. Dit zou ik nog veel verder kunnen uitleggen, maar maak voor jezelf de toepassing maar.
mluther
@Mona Exact hetgeen wat ik in m'n eerste en m'n tweede antwoord ook al aanhaalde. Voor vrouwen is er vaak nog wel een alternatief, maar voor mannen zijn die er eigenlijk niet meer. Verder geheel eens met je antwoord!
blijblij
lingerie staat gelijk aan een bikini

Daar ben ik het niet mee eens. Zwemkleding wordt van heel andere (dikkere) materialen gemaakt, terwijl lingerie meestal zo fijn mogelijk is. Bovendien zal de meeste lingerie doorschijnend zijn als het nat is, terwijl de meeste bikini's dit niet zullen zijn.
boterbloem
Het irriteert me een beetje dat er wordt gedaan alsof vrouwen lustobjecten zijn voor mannen, terwijl dit andersom net zo is. Ook vrouwen zijn seksuele wezens. Mannen en vrouwen hebben meer overeenkomsten dan verschillen.
In een badpak of zwemshort kan iemand ook al lustgevoelens opwekken, dus dan zou je helemaal niet kunnen zwemmen of zonnebaden. Ik vind dat er bekrompen over gedaan wordt. Ik zwem/zon in een bikini. Mijn man in een soort zwemboxer. Soms heb ik mijn bovenstukje uit, dan word je wat egaler bruin.
zandkasteel
Dit jaar veel tankini's gezien en zelf 2 gekocht, heerlijk! Geen stak badpak meer uittrekken elke keer als je naar het toilet moet, dat is altijd een drama met die natte kleding. en je kan het makkelijk met een leuke rok/broek combineren. Zelf van hetzelfde materiaal een leuke rok/jurk met elastische bovenstuk gekocht die je zo makkelijk over tankini aantrekt als jurk, maar ook als rok kan dragen. Als het nat wordt is het ook zo weer droog. Hier ga ik lekker mee naar het strand, loop er mee langs het water en fiets erin naar het zwembad. Tijdens zwemmen uit, maar na het opdrogen lekker er weer overheen. Misschien een oplossing?
ariane
Er is voor de wanhopige altijd nog modest swimwear te bestellen!
Bambi
@mluther, jouw vraag:

@Bambi: Kan ik hieruit concluderen dat je er geen moeite mee zou hebben als een willekeurige man een vrouw in lingerie ziet? De meeste vrouwen lijken het verschrikkelijk te vinden als een man ze in lingerie zou zien, maar als ze gaan zwemmen is dat opeens weg. Dat is toch best merkwaardig, want een echt verschil is er eigenlijk niet.

Het hangt ervan af hoeveel je met sexualiteit in je hoofd bezig bent.
Daar hangt alles vanaf.
Als ik een schaars geklede aantrekkelijke man zie en ik denk: "Wauw, die mag er zij." En ik denk verder niets, dan kun je makkelijk tussen schaars geklede mannen zitten.
Als ik mijn gedachten dan niet kan beteugelen en dan verder ga denken met de bijbehorende gevoelens, dan heb ik een probleem, waar naar mijn idee zelfs een psychiater aan te pas moet komen. Want dan zou ik mijn gedachten ook bij geheel geklede mannen niet kunnen beteugelen.

Mijn vader van 80 zegt: "Ik kijk naar een mooie vrouw, als naar een mooi schilderij."
Daarmee zegt hij dat hij zijn gedachten als man heel goed kan beteugelen.

De kwestie versus badkleding, is een verschil. Omdat lingerie iets is wat je overal onder je kleding draagt.
Maar dan hangt het er weer helemaal van af wat de situatie is. Waar het is en wie het is.

Als een dokter diezelfde instelling heeft als jij, wordt het toch een strijd om zijn beroep uit te oefenen.

Ik werk in de zorg, daar zie je ook mensen in hun ondergoed. En ook zonder.

Verder is er ook nog een verschil hoe iemand zich gedraagt.
Een vrouw kan een man verleiden, zelfs als ze aangekleed op het strand zit.
Een vrouw kan er met haar houding en gedrag in bikini ook voor zorgen, dat ze níet verleidelijk is.

Kortom ieder mens moet zijn eigen verantwoording nemen.

En tot slot, er wordt met Bijbelteksten aangegeven dat een mens geen aanstoot moet geven.
Maar er zijn ook Bijbelteksten, die zeggen dat als je een vrouw aanziet om te begeren. dat je dan al in je hart overspel hebt begaan.
Daarmee wordt echt niet bedoelt, als je alleen maar denkt: "Wauw, die mag er zijn." Want dat is geen begeren.
Nen
Wat mij betreft een compleet logische vraag.
Zedig kleden (beide geslachten) betekent toch niet 'soms wel soms niet'?
Nog niet eens zo lang geleden (jaar of 50?) Had je bij plassen een bordje staan met verschillende tijden voor mannen, vrouwen en families.
Sommige zwembaden hanteren ook nog steeds een apart 'vrouwenuurtje'.
Ikzelf ben ook opgevoed met 'niet gemengd zwemmen' en vind dat ook nog steeds terecht.
Mij zie je dus óf niet óf gekleed aan een strand :)

ps ik ben een vrouw
boterbloem
@Nen:
Is dit een serieuze opmerking?!
Jij vindt dat er niet gemengd gezwommen moet worden?!
We leven in 2013. Ik denk dat het voornamelijk aan je eigen gedachten ligt of dit soort
maatregelen nodig zijn. Sommige mannen en vrouwen kunnen je ook met de ogen uitkleden.
(Als je gekleed bent dus). Bij andere mannen en vrouwen heb ik zelfs op het naaktstrand dat gevoel niet. Door apart te gaan zwemmen maak je naaktheid/seksualiteit tot iets heel vreemds dat verborgen moet blijven. Kinderen kunnen zo ook een heel raar beeld krijgen over seksualiteit.
Hoe benauwder je er mee omgaat, hoe meer je er juist een kijkobject van maakt.
AHHK76
Ik begrijp jouw vraag.
Er zijn twee kanten aan dit verhaal: Voor vrouwen geldt, dat als we gaan zwemmen, het goed is dat we badkleding uit zoeken, die echt wel bedekkend is en niet doorzichtig is. Dan bedoel ik geen burkuni, maar gewoon een net zwempak o.i.d. Wat dat betreft zijn er op het moment wel meer mogelijkheden een tankini met een broekje of een badpak waar een rokje aan vastzit....
Verder kun je ervoor kiezen er niet onnodig bloot bij te lopen/liggen bij het zwembad of aan het strand. Ik loop alleen in mijn badpak als ik echt ga zwemmen en zal zelf nooit gaan liggen zonnen, ofzo.
De andere kant is dat mannen moeten proberen hun gedachten rein te houden. Als ze zeker weten dat ze dat niet kunnen bij het zwembad of op het strand, dan kunnen ze ervoor kiezen om thuis te blijven. Maar daar zou ik wel bij willen zeggen dat het dan heel moeilijk wordt, want dan kun je haast ook niet meer door de winkelstraat lopen of in de kerk zitten. Dan moet je onderhand daarvoor misschien oogkleppen kopen!
Ik denk dat voor mannen die het hier moeilijk mee hebben, het gebed het belangrijkste wapen is.
Natuurlijk discrimineer ik nu verschrikkelijk! Want ik heb het niet over vrouwen die het er moeilijk mee hebben om half blote mannen te zien....
Maar daar ging deze vraag niet over EN:
Ik als vrouw raak er echt niet opgewonden van als ik een blote man zie. Ik loop eerder hard weg, dan dat het aantrekkingskracht op mij heeft ;-)
Dus zoals Bambi zegt, iedereen heeft zijn eigen verantwoordelijkheid.
Het is volgens de Bijbel niet de bedoeling dat je naakt loopt, naaktheid is duidelijk een schande in de Bijbel. Er is trouwens recent ook een naaktstrand gesloten, omdat het toch tot seksuele uitspattingen leidde.
Spatie
Vraagstelster
Als ik het goed begrijp stel je deze vraag voor anderen en niet voor jezelf. Zelf heb je hier al een mening over, lees ik. Laat anderen dan ook gewoon vrij in de keuze die zij maken m.b.t. zwemmen en zwemkleding. Jij bent niet het geweten van heel refo Nederland, maar van jezelf! Maak zelf de keuze en kijk niet teveel naar anderen. Wees ook niet te stellig in het uitdragen van jouw mening, want over een tijdje kan je mening weer veranderd zijn.
BlijfGeloven
@Nen, mijn complimenten voor je standvastigheid tot in 2013 toe.
@Boterbloem, Ja het is een serieuze opmerking. Bedoel je dat je die achterlijk vindt? Wat heeft 2013 ermee te maken? Zijn de regels voor tot hoever je je publiekelijk uit mag kleden tijdgebonden? In dat geval zullen we in 2013 waarschijnlijk meer aan moeten houden dan in 1913. En naaktheid en seksualiteit moet inderdaad verborgen blijven. Niet om er iets vreemds of benauwds van te maken, maar om de intimiteit en de kostbaarheid ervan te benadrukken.
Mona
@Boterbloem,
heb jij bijbelse argumenten om naar een naaktstrand te gaan? Of, laat ik de vraag anders forumleren, gaat je geweten of schaamtevoel niet spreken als je daar bent?
Ik ben daar oprecht nieuwsgierig naar.

Mijns inziens maakt het niet uit of het nu 1913 of 2013 is, zoals@BlijfGeloven al aangeeft. De Bijbelse richtlijnen om je netjes te kleden blijven ook in 2013 van kracht. De mode verandert steeds en je hoeft er niet achterlijk bij te lopen, maar je netjes kleden blijft een Bijbels regel.
De grenzen/normen/waarden worden beetje bij beetje verder opgerekt, en daarom krijgen we steeds meer bloot te zien. Ook in het dagelijks leven, op tv en in reclames. En omdat het stapje voor stapje gaat, zijn we dat door de jaren heen heel normaal gaan vinden.