Facings

drs. G.H. Hoek / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag over facings aan een tandarts. Mijn tandarts adviseert facings omdat zowel mijn boven- als ondergebit flink afgesleten is, vermoedelijk door tandenknarsen 's nachts (ik heb hier zelf geen idee van!). Nu bestaan er facings van composiet en van porselein. Het verschil is de prijs en het esthetische aspect. Mijn tandarts vertelde dat facings van composiet snel verkleuren. Is dit juist? Hoelang kun je met facings doen? En zijn facings van composiet wel 'natuurlijk' als je het ziet? Word er veel van mijn tanden afgeslepen?Wat zou u adviseren?

Antwoord

Patiënten kiezen vaak voor facings van composiet omdat deze veel goedkoper zijn, gemakkelijker gerepareerd kunnen worden, bijna nooit los komen en er minder van de tand afgeslepen hoeft te worden. Dat zijn allemaal voordelen. Maar de facings van porselein zijn écht mooier dan van composiet en blijven vooral mooier! Als er financiële ruimte is zou ik dat adviseren. Facings van composiet zijn echter een goede tweede keuze en mijn patiënten zijn daarmee doorgaans ook heel tevreden.

Let wel op dat wanneer er echt sprake is van knarsen dit extra risico betreft op breuk  van vooral porseleinen facings. De tandarts moet hier in het ontwerp van de contactvlakken goed rekening mee houden.

Wat is de oorzaak van de slijtage? Is er ook gedacht aan tanderosie? Dat is het verlies van tandmateriaal door inwerking van voedingszuren uit frisdranken en dergelijke.

Met vriendelijke groet,
Henk Hoek, tandarts

Lees meer artikelen over:

tandarts