Eenheid OT en NT

Ds. A. van Vuuren / 2 reacties

Vraag

Ik heb een vraag over de relatie tussen het Oude en het Nieuwe Testament. Waaraan kun je het beste zien dat het Oude en het Nieuwe Testament een eenheid vormen?

Antwoord

Wat ben ik blij met je vraag. Vandaag de dag wordt maar al te vaak in kerken en in evangelische gemeenten een tegenstelling gezien tussen Oud en Nieuw Testament. Daarbij wordt vaak het Oude Testament als van weinig betekenis gezien voor de christelijke gemeente van nu. Men behandelt het Oude testament zo ongeveer als versleten schoenen, die afgedankt zijn en vervangen door nieuwe. We hebben nu immers het Nieuwe Testament.

Velen gaan nog een stapje verder en zeggen: Het Oude Testament is de wet, het Nieuwe Testament het evangelie. Nu gaan veel christenen gelukkig niet zo ver als Von Harnack, die in zijn tijd het Oude Testament het testament van de toornende God noemde en het nieuwe die van de Liefdevolle God. Dat is een gevaarlijke ketterij!

De Bijbel zelf legt juist veel nadruk op de eenheid van OT en NT. Bij onbevangen lezing van Gods Woord merkt de lezer dat ook zelf. Uiteraard spelen bij bovengenoemde opvatting kwesties als "wel of niet kinderen dopen" een grote rol. Dat geldt dan trouwens ook t.a.v. van Gods blijvende verbond met Israel. Immers wie een doorgaande lijn ziet tussen oud en nieuw zal het verbond van het oude zien doorlopen in het nieuwe. Waarbij de vorm wel nieuw is, maar niet de inhoud. Iets waar de Calvinisten altijd nadruk op hebben gelegd in navolging van Calvijn en dan met name van uit het Griekse woord "nieuw" dat vaak "vernieuwd" betekent. Overigens is het oorspronkelijker en juister om te spreken van oud en nieuw verbond in plaats van over oud en nieuw testament.

Voor de catechisanten gebruik ik voorbeelden om de eenheid en het verschil tussen OV en NV uit te leggen. Het Oude Testament is als een bloem in knop en het nieuwe is diezelfde bloem, maar dan open gebloeid. Of: Het Oude Testament is als fundament en onderbouw van een huis, het nieuwe testament als de bovenbouw van datzelfde huis. "Wat gebeurt er jongens als je de onderbouw er onder uit haalt?" Het antwoord van de catechisanten: "Dan stort de bovenverdieping in."

Soms laat ik ze een Grieks nieuw testamentje zien. Daarin zie je alle citaten uit het Oude Testament dik (donker) gedrukt. Sommig stukken zien dan bijna geheel zwart. Zo wordt in het NT steeds terug gegrepen op het Oude Testament. Dat bewijst hoe vaak de Heere Jezus, Paulus en anderen het Oude Testament aanhalen als bewijs dat het oude in Christus vervuld is geworden. Dat is het nieuwe er van. En als de Heiland het heeft over "een goed Schriftgeleerde die uit het Woord oude en nieuwe schatten haalt "dan doelt Hij niet allereerst op bekende en onbekende zaken, maar op oud en nieuw verbond. Van Rulers opmerking "het Nieuwe Testament is niet meer dan een verklarend woordenlijstje bij het Oude Testament" moge dan wat gechargeerd zijn, er zit een kern van waarheid in.

Men kan de rijkdom van het Oude Testament niet verstaan zonder het nieuwe, en het nieuwe kan men niet verstaan zonder het oude. Denk bijvoorbeeld aan de offerdienst van het oude, die in de Hebreeënbrief zinnebeeldig wordt toegepast op Jezus en Zijn werk.

Oude en Nieuwe Testament samen wijzen ons op de noodzaak van de verlossing, de zonde(val) en de komst van de Messias. Het nieuwe doet dat niet minder, maar bepaalt ons bij de verzoening door Christus aangebracht en bij de tweede komst van de Messias Jezus Christus.

Er zijn vele boeken over de verhouding Oud en Nieuw Testament geschreven, maar laat dit voor je vast staan: we moeten de Bijbel stereo beluisteren (denk aan twee geluidboxen). "Hoort wat de Geest tot de gemeente zegt. Hoort en je ziel zal leven!"

Met hartelijke groet,
Ds. A. van Vuuren

Lees meer artikelen over:

NTOude Testament
2 reacties
cbl
Verder kan je op je in laten werken: Als Christus hun de schriften (OT) verklaard , als Petrus zijn toespraak houd, als Paulus citaten aan haald, als ......... Allemaal citeren ze het OT, iets anders was er niet. Minnacht dus het OT niet want daardoor zou je dr diepgang van het NT missen
juni
van het nieuwe testament kom je altijd weer in het oude testament terecht

je zondeval

geen van beiden kan gemist worden