Gaatjes voor oorbellen

Ds. A.L. van Zwet / 7 reacties

Vraag

Als ik op deze site antwoorden lees onder het trefwoord "oorbellen" dan is dit niet verkeerd volgens de Bijbel, mits je dit niet overdreven doet en daardoor op wilt vallen. Maar sommigen zeggen ook dat je niet jezelf mag veranderen omdat je zo geschapen ben en dat je dus geen gaatjes mag laten schieten. Maar hadden ze vroeger dan geen gaatjes, of is dat niet bekend?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Het zal duidelijk zijn dat bij het dragen van oorsieraden een 'gaatje' in het oor nodig is. Deze verandering van het lichaam is op zich niet verkeerd. De Heere geeft Zelf in Zijn geboden aan om het oor te doorboren. Dat was niet om sieraden te dragen, maar daarbij ging het om slaven. Wanneer een slaaf vrijwillig zijn meester wilden dienen, werd hij naar de deurpost van het huis gebracht. Daar werd zijn oor met een priem doorboord. Er werd dus een gaatje in zijn oor geprikt. Dit was een teken dat een slaaf voor altijd bij zijn heer zou blijven (Exodus 21: 6). Het is bijzonder dat dit ook aan de orde komt in Psalm 40. Daar staat: Gij hebt mij de oren doorboord. Deze psalm zingen we met oog op Jezus Christus, Die vrijwillig de wet van God, zijn Vader, heeft gedaan. Zijn oren waren  'doorboord' als teken van vrijwillige dienst om aan het recht van God te voldoen en de losprijs voor zondaren te betalen. Wanneer we door het geloof aan Hem verbonden zijn, dan worden ook onze oren 'doorboord'. Door de Heilige Geest gaan we Gods wet vrijwillig liefhebben en blijven voor eeuwig aan de dienst van God verbonden. Kijk eens of je zo'n 'gaatje' in je oor hebt.

Groet,
Ds. A. L. van Zwet, Putten

Ds. A.L. van Zwet

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Putten
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

oorbellensieraden
7 reacties
mortlach
typisch een kwestie die volledig cultuur-gebonden is.
Race406
Wat me dan wel weer opvalt is dat vrouwen moeten blijven zoals ze zijn geschapen, maar mannen moeten hun baard opeens wel afscheren. Een baard is ijdelheid ofzo.... Terwijl God de mannen ook zo geschapen heeft...... Dus gewoon cultuurgebeuzel...
emaildfj1atgmailpuntcom
Het doel van siraden is toch dat ik er aantrekkerlijker uitzie. De mensen kijken dan naar mij maar ze moeten naar God kijken. God heeft ons goed en mooi gemaakt. Wij moeten niets "verbeteren". Wij moeten geestelijke relaties met elkaar bouwen en dan zijn we broeders en zusters. Die kijken niet met zulke ogen naar elkaar. Veel mensen zondigen in seksuele zonden en zulke gedachtes. We moeten eerder vermijden ons aantrekkelijker te maken om mannen niet te verleiden. Dat is ook een teken van liefde en God is liefde. Als we God en andere mensen liefhebben geven we ons geld liever voor iets anders uit als voor sierraden, make up en andere schadelijke dingen. Geef het toch liever aan mensen die niets te eten hebben.
Dit staat ook in de bijbel.
Reactie: emaildfj1@gmail.com

De bijbel is er duidelijk over:
1 pet. 3: 3 Uw sieraad moet niet bestaan in iets uiterlijks: het vlechten van het haar, het dragen van gouden sieraden of het aantrekken van mooie kleren;
4 maar uw sieraad moet zijn de verborgen mens van het hart, met het onvergankelijke sieraad van een zachtmoedige en stille geest, die kostbaar is voor God.
5 Want zo tooiden zich voorheen ook de heilige vrouwen, ...
1a2b3c
@emaildfj1atgmailpuntcom: Veel mensen zondigen in seksuele zonden en zulke gedachtes. We moeten eerder vermijden ons aantrekkelijker te maken om mannen niet te verleiden.

Als een man seksueel gezien al de fout in gaat wanneer een vrouw oorbellen draagt, dan is er voor hem werk aan de winkel.
God heeft mensen als seksuele wezens gemaakt, en je kunt beter leren om op een goede manier met je gevoelens om te gaan ipv de vrouw haar vrijheid te ontnemen. (stelen)
Fatsoenlijk eruit zien, helemaal mee eens maar laten we wel even normaal blijven doen zeg!
Ik vind het echt 'oversekst' om bij gaatjes in je oren aan verleiden en seks te denken.
Ik heb oorbellen en gebruik een beetje make-up en trek kleding aan die ik leuk vind, want ik wil me graag thuis voelen bij mezelf.

De teksten uit 1 Pet.3 gaan er over dat de ware schoonheid een zachtmoedige stille geest is, in dit verband bedoelt om de man te winnen voor het geloof.
Verder staat er in de Bijbel nog wel meer over sieraden, en heus niet negatief.
rotterdam
@emaildfj1atgmailpuntcom ; De bijbel staat vol met voorbeelden van vrouwen die sieraden dragen.
Hoe is het gouden kalf gemaakt ? Van sieraden dus.
En wat denk je van Genesis 24 ?
En het gebeurde, toen de kamelen genoeg gedronken hadden, dat de man een gouden ring pakte, waarvan het gewicht een halve sikkel was, en twee armbanden voor haar armen, waarvan het gewicht tien sikkel goud was. Let wel in de grondtekst staat er "neusring".
Daarna haalde de dienaar zilveren en gouden sieraden tevoorschijn en kledingstukken, en gaf die aan Rebekka. Ook haar broer en haar moeder gaf hij kostbaarheden.
Lees ook Ezechiël 16 nog eens ; 11 Ik tooide u met sieraden. Ik deed armbanden om uw polsen en een ketting om uw nek. 12 Ook deed Ik een ring door uw neus, oorbellen aan uw oren en zette een sierlijke kroon op uw hoofd.
Hooglied 1 ; 10 Lieflijk zijn uw wangen tussen de kettinkjes, en uw hals met de parelsnoeren.
11 Wij zullen gouden kettinkjes voor u maken met zilveren knopjes.
U zegt ; Wij moeten niets "verbeteren". Gaat u naar de kapper ?
God welgevallig is niet hetzelfde als lelijk en onverzorgd.
annewil82
Als ik het antwoord goed lees en herlees kan ik alleen maar concluderen dat de dominee geen oordeel wil vellen over het wel of niet dragen van oorbellen. Hij laat dit over aan de persoon zelf. Het enige wat hij doet is wijzen waar het in het leven echt om gaat: zijn mijn oren doorboord en ben ik het eigendom van Christus Jezus. Geen geneuzel over bijzaken waar je toch niet uitkomt maar direct naar de kern!
Mijns inziens dus een prima antwoord!
Spatie
De vraag is: Hadden ze vroeger dan geen gaatjes, of is dat niet bekend.

Die vraag wordt beantwoord door de ds.