Vaker relatie autist

drs. J(oke) Ronner-Wattel / 4 reacties

Vraag

Zijn er verklaringen voor waarom je, soms meerdere keren, een relatie aangaat met iemand die (trekken van) autisme heeft? Kan er bij je als vrouw een bepaalde kwetsbaarheid zijn of behoefte liggen waardoor je dit aantrekt?

Antwoord

Binnen de autisme spectrum stoornissen (ASS) vallen een aantal stoornissen, zoals PDD-NOS, Asperger en klassiek autisme, elk met hun specifieke kenmerken, maar de ene persoon met een ASS is de andere niet. Er zijn wel een aantal kenmerken die overeenkomen zoals de behoefte aan structuur en duidelijkheid, een gebrek aan empathie, vaak een vlak gevoelsleven.

Als je zelf bijvoorbeeld chaotisch bent en moeite hebt je structuur vast te houden, kun je een partner met autistische trekken als heel steunend ervaren. Als je zelf veel last hebt van wisselingen in je emoties, dus snel in uitersten daarin valt, kun je iemand met autisme die niet snel in emotionele uitersten uitbarst, als stabiliserend ervaren. Mensen met Asperger zijn vaak hoogbegaafd, ze hebben veel feitenkennis, mogelijk trekt dat je aan. Vergelijk eens wat de personen met wie je een relatie aanging gemeenschappelijk hadden en kijk of dat een kenmerk is dat in jouw behoefte voorziet.

Drs. Joke Ronner-Wattel

4 reacties
altijdwat
Ik weet er ook nog een paar (overeenkomsten),
- mannen met autisme houden niet van praten over koetjes en kalfjes, dus je hebt al snel een gesprek wat ergens over gaat, mogelijk trekt dat je aan?
- vrouwen hebben vaker gezegd dat ze hun partner (met autisme) in de eerste instantie wel spannend vonden, het onbereikbare en het soms niet te volgen sociale gedrag maakte hen toch anders dan de meeste mannen
- ze zijn gesteld op hun vrijheid, jij mogelijk ook?
altijdwat
p.s. enne alle mannen zijn een beetje autistisch, toch? haha
juni
mensen met een vlak gevoelsleven en veel feitenkennis, is gezellig als je van deze personen en behoorlijke vriendenkring krijgt,hun feitenkennis is vaak interessant,om naar te luisteren ,over te communiceren met elkaar,en toch wat ,,makkelijk,, voor alle omgang,hun vlakke gevoelsleven.
Dan komen ze nooit ,,dichterbij,,Prettig als ,,kennissen.. niet als verkering,a.s. man.

als je zulke mensen voor kennissenkring hebt, en eens op zoek gaat naar precies het tegenovergestelde,,vol gevoelsleven,,etc.Is dat echt verfrissend en ontdekkend voor je zelf.

weet je door ontdekkingen,wie er bij jou past!
waar je je gelukkig bij voelt,en veilig.
en ....waarom deze personen je aantrokken.
kan stukje vertrouwd'' trekt ook automatisch...

een pracht antwoord van mevr. ronner
juni
foutje ! moet zijn
stukje ''voelt vertrouwd'' trekt automatisch...