Gelovige jongen heeft hele andere kijk op zaken

Ds. H. Korving / Geen reacties

Vraag

Ik ken sinds kort een jongen die de Heere lief heeft en het geloof staat bij Hem ook echt op nummer één. Maar hij gaat wel gerust naar een bioscoop en kroeg en hij ziet ook geen kwaad in het dragen van een broek (door een meisje). Ik moet er wel bij zeggen dat ze dat in die omgeving ook echt niet gewend zijn. Maar mag ik met zón jongen echt een relatie aangaan, of zou de Heere dat niet willen? Ik vraag ook wel de leiding van de Heere erin, maar we moeten zelf ons verstand ook gebruiken, dus vandaar die vraag.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Ik ken je achtergrond natuurlijk niet en ik weet je leeftijd niet; het is dus niet zo heel gemakkelijk om me een goed beeld te vormen van je eigen opvattingen en van de achtergrond van je vraag. Ik wil in je vraag twee spanningsvelden aanwijzen: De Heere liefhebben - naar de bioscoop en kroeg gaan. De leiding van de Heere vragen - je eigen verstand gebruiken.

Op deze twee spanningsvelden wil ik proberen kort in te gaan. Ik zou het eerste spanningsveld met andere woorden zo kunnen formuleren: De Heere liefhebben - de Heere bedroeven. (Hier moet ik wel bij aantekenen dat het woord “kroeg” voor mij een negatieve klank heeft. Dat is toch niet hetzelfde als een kopje koffie drinken in een restaurant?).

Kan dat samengaan? Ik wil graag aannemen dat deze vriend, zoals je zegt, de Heere liefheeft. Maar klaarblijkelijk heeft hij andere dingen ook lief. Je zou om te beginnen voor jezelf de balans op kunnen maken: zou ik zelf de Heere kunnen liefhebben en dan deze dingen doen die deze jongen doet? Zou jij het zelf kunnen verantwoorden? Als je deze vraag met “ja” beantwoordt, heb je geen probleem. Dan passen jullie zeker wel bij elkaar in dit opzicht: de Heere liefhebben en naar de kroeg gaan. Als je deze vraag echter met “nee” beantwoordt, dan heb je wel een probleem. Dan passen jullie in dit opzicht niet bij elkaar. En als je een relatie al met problemen moet beginnen, zou ik er al helemaal niet aan beginnen.

Het tweede spanningsveld hangt hiermee samen. Je vraagt om Gods leiding, maar je wilt ook je verstand gebruiken. Klaarblijkelijk zegt je verstand je al dat er iets niet klopt. Datgene wat niet klopt heeft te maken met de vraag: vindt de Heere de door jou genoemde levensstijl wel echt goed? Als je verstand je al zegt dat de Heere dat niet goed vindt, is het dan wel helemaal eerlijk om te bidden om Gods leiding?

Stel je voor: Jona gaat op de vlucht voor de Heere. Hij is ongehoorzaam aan Gods opdracht. Maar hij bidt om Gods leiding. En ja hoor, er ligt een schip voor hem klaar... Klopt dat? Neen, hij kan niet met een goed geweten bidden om Gods leiding als je niet in de weg van de gehoorzaamheid gaat. In die zin moet je inderdaad je geheiligd verstand gebruiken en je afvragen: wat is Gods wil - en ben ik bereid om die weg te gaan? Als iets in feite al duidelijk is, hoef je m.i. niet om duidelijkheid te bidden, maar moet je gewoon gehoorzaam zijn.  En dat is nu juist zo moeilijk. Maar het is wel de beste weg, de weg waarover de Heere Zijn zegen belooft.

Hartelijke groeten, ds. H. Korving